• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Falumamman

Någon härinne som bor i dalarna och har barn med diagnosen autismspektrumstörning? känner ingen och det vore roligt att träffa någon som har samma diagnos på sitt barn

Prinsessa 2005, Prins 2008
  • Busbellan
    Skumboll skrev 2009-12-22 12:28:30 följande:
    Hej! Nu hör vi definitivt hit. Idag fick tvåårige sonen sin diagnos. Även om jag misstänkt det så känns det tungt, jävligt tungt. Dethär är ju sånt som händer alla andra - men inte oss....
    Har inte hängt här på länge, men kommer ihåg dig från matvägrar tråden. Tror ni att er sons matvägran kan ha nåt att göra med den diagnos han nu fått?
    Vill hälsa dig välkommen hit, även om du antagligen inte vill vara här egentligen
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan

Jag behöver tips och råd!!
    Ni som är äckelmagade kan sluta läsa NU!

August har den senaste tiden när han bajsat börjat kleta det överallt. Golv, väggar, möbler ja till och med insidan av garderober.
    Vi har ingen aning om vad vi ska göra åt det, det går blixtsnabbt och det är omöjligt att ha full koll på honom hela tiden.
    det är vidrigt äckligt särskilt när ha  gnott in det i tapeterna
    Vad gör man egentligen???

• Skumboll
    Busbellan skrev 2009-12-26 19:57:14 följande:
    Har inte hängt här på länge, men kommer ihåg dig från matvägrar tråden. Tror ni att er sons matvägran kan ha nåt att göra med den diagnos han nu fått? Vill hälsa dig välkommen hit, även om du antagligen inte vill vara här egentligen
    Tack snälla du! Hade ju gärna sluppit vara här, men samtidigt skönt att äntligen veta vad det är för fel.
    Ja både vi och psykolog/logoped är övertygade om att matproblematiken grundar sig i hans autism, han är antagligen väldigt känslig i munnen. Han kräks ju fortfarande och efter ett försök utan sonden så äter han absolut ingenting själv. Nu ligger fokus mest på att han ska vara mätt och slippa kräkas.
  • SaramedM
    Skumboll skrev 2009-12-26 21:10:42 följande:
    Tack snälla du! Hade ju gärna sluppit vara här, men samtidigt skönt att äntligen veta vad det är för fel. Ja både vi och psykolog/logoped är övertygade om att matproblematiken grundar sig i hans autism, han är antagligen väldigt känslig i munnen. Han kräks ju fortfarande och efter ett försök utan sonden så äter han absolut ingenting själv. Nu ligger fokus mest på att han ska vara mätt och slippa kräkas.
    Han borde verkligen få en knapp! En vän till mig vars dotter nu haft knapp i flera år fick kämpa en hel del för att få slippa den vidriga sonden

För ett barn med autism måste sonden reta upp systemet om möjligt ännu mer kan man tänka?

Passar på att önska alla en god forsättning

Här har vi haft en jul som gått underbart bra!

Med bilddagbok för varje moment och en massa bus, tålamod och lugn så har vi fått M att äntligen slappna av efter ett par veckor av rent helvete där hon försök skada sig själv

Mycket tror jag beror på att vi berättat för alla om Son Rise och om hur de kan bemöta Marianne
  • Skumboll
    SaramedM skrev 2009-12-26 21:20:36 följande:
    Han borde verkligen få en knapp! En vän till mig vars dotter nu haft knapp i flera år fick kämpa en hel del för att få slippa den vidriga sonden För ett barn med autism måste sonden reta upp systemet om möjligt ännu mer kan man tänka? Passar på att önska alla en god forsättning Här har vi haft en jul som gått underbart bra! Med bilddagbok för varje moment och en massa bus, tålamod och lugn så har vi fått M att äntligen slappna av efter ett par veckor av rent helvete där hon försök skada sig själv Mycket tror jag beror på att vi berättat för alla om Son Rise och om hur de kan bemöta Marianne
    Jadu, som vi har kämpat för en knapp! Sonen har haft nässond i över 1,5 år (!) men eftersom alla sa att han var helt frisk och skulle äta när han blev hungrig så kunde vi glömma knapp. Eller hur! Nu när vi fått diagnosen så verkar det vara mer okej att han har de matproblem han har så jag får väl börja bråka igen...
  • SaramedM
    Skumboll skrev 2009-12-26 21:26:58 följande:
    Jadu, som vi har kämpat för en knapp! Sonen har haft nässond i över 1,5 år (!) men eftersom alla sa att han var helt frisk och skulle äta när han blev hungrig så kunde vi glömma knapp. Eller hur! Nu när vi fått diagnosen så verkar det vara mer okej att han har de matproblem han har så jag får väl börja bråka igen...
    Helt sjukt! stackars liten
    Inboxa mig så ska jag förmedla kontakt, hon vet rätt personer att tjata på

Hennes dotter är också "frisk" och har haft knapp i flera år
  • amomentlikethis
    Busbellan skrev 2009-12-26 19:59:31 följande:
    Jag behöver tips och råd!!Ni som är äckelmagade kan sluta läsa NU!August har den senaste tiden när han bajsat börjat kleta det överallt. Golv, väggar, möbler ja till och med insidan av garderober.Vi har ingen aning om vad vi ska göra åt det, det går blixtsnabbt och det är omöjligt att ha full koll på honom hela tiden.det är vidrigt äckligt särskilt när ha  gnott in det i tapeterna Vad gör man egentligen???
    åh, en till så...trevligt...

Tim stod senast dagen innan julafton med händerna inkletade med bajs och hans lillasyster undrade vad han gjorde och började med hans bajs hon med. När jag hittade dom (var bara att följa den underbara doften) så var det bara att slänga in båda barnen i duschen med kläderna på.

Vi använder body på honom men hade slutat med det för ett litet tag sen för bajskletandet upphörde ett tag, men han verkar ju inte ha slutat så nu blev det body på igen. dessvärre så finns det väl inga i hans storlek snart
    på nätterna får han ha sin pyjamas bak och fram så han inte kan ta av sig den för annars tar han av sig allt och kissar i sängen...

men finns det någon som har något bätte tips att bli av med bajskletandet så dela gärna med dig
  • Busbellan
    amomentlikethis skrev 2009-12-26 21:41:50 följande:
    åh, en till så...trevligt...Tim stod senast dagen innan julafton med händerna inkletade med bajs och hans lillasyster undrade vad han gjorde och började med hans bajs hon med. När jag hittade dom (var bara att följa den underbara doften) så var det bara att slänga in båda barnen i duschen med kläderna på.Vi använder body på honom men hade slutat med det för ett litet tag sen för bajskletandet upphörde ett tag, men han verkar ju inte ha slutat så nu blev det body på igen. dessvärre så finns det väl inga i hans storlek snart på nätterna får han ha sin pyjamas bak och fram så han inte kan ta av sig den för annars tar han av sig allt och kissar i sängen...men finns det någon som har något bätte tips att bli av med bajskletandet så dela gärna med dig
    Ja, body hade varit bra, kanske svårt att hitta det i strl. 116 bara
    Men det är verkligen äckligt. Idag öppnade lillasysters Augusts garderob och frågade "va är det?" ja då var det intorkat bajs på insidan av garderobsdörren, nåt vi antagligen missat sist han kladdade
  • cruz

HM har heltäckande pyjamas i storlek 116 i alla fall. Body är kanske svårare att få tag i . Det finns ju rätt mycket sybloggar där man kan beställa hemmasydda barnkläder ifrån (jättefina och personliga) och det går kanske att beställa bodies i strl 116 den vägen (eller sy själv, fast det har man ju aldrig tid med ).

Svar på tråden Autismtråd 9