zelia skrev 2009-12-15 09:19:19 följande:
Tack pcalma . 3 barn med NPF plus ett syskon utan funktionshinder låter som en oerhört tung sits (jag har bara ett diagnosbarn, de andra kommer förhoppningsvis växa till sig om några år och bli lättare). Känner du att det funkar även på helger och under semestrar? Får ni någon avlastning då? Har du och din man/sambo någon tid tillsammans utan barn någon gång? Bra med rutiner, vi har inte riktigt fått till det tillfredsställande. Jag ska jobba på det. Men vi har fantastisk avlastning av dagis, det kunde inte bli bättre (båda barnen går 9-16, jag jobbar deltid mestadels hemifrån och tar hand om den lilla, sambon jobbar också deltid). Så visst får vi hjälp. Värst är helger och lov. Jag längtar alltid till vardagen när barnen ska till dagis igen. Det är jättehemskt och ger mig dåligt samvete.
Ja det e verkligen tufft o det känns som om det blir värre o värre. 12-åringen börjar komma i puberteten med allt vad det innebär o på 5,5 åringen så har allt eskalerat. maten är ett jätteproblem o hon äter just nu bara tacos. Lillebror är överallt o på allt hela tiden o M på 5,5 år skriker mycket.Hon har ritualer där allt vara till punkt o pricka o lika varje dag. Hon är så himla arg oxå, sen pang bom blir hon SÅÅ glad o bara skrattar o håller på för mycket på det håller, efter några minuter är hon är arg igen för något o så håller det på.
Vi har en sele till A (3,5 år) som vi använder vid matbordet. han springer ifrån hela tiden o då drar han igång syskonen oxå. Han får nu 2 chanser sen spänner jag fast honom. Faktum är att han protesterar när jag spänner fats honom, men när han väl sitter fast så blir han lugn som en filbunke. Precis som om han känner att han behöver något som håller ihop honom..
Vi har farmor som avlösare 3 tim/v o vi styr själva över den tiden. Hon kommer ner när jag ska på PK eller styrelsemöte med attention osv. Svärmor o svärfar är även avlastningsfamilj sen i somras för de båda små en lö kl 11-sö kl 16 en gång i månaden. den helgen viger vi åt de stora barnen, spelar monopool, äter gott o dukar vid finbordet etc.
Tid på tu man hand har vi inte, jag o maken. Det skulle vara i bilen på väg till BUP isf;)
Här är det alltid jobbigt om helgerna. Vi planerar allt noga o efter frukost varje lö så åker en av oss vuxna till ica med en av de små o denna får handla sitt lördagsgodis. Svettigt i affären o schema med oss över vad som ska handlas (lösgodis, ostbågar o nötcreme) efter det så är det nästas tur o samma procedur, o efter det så är det dags för de två stora att åka o handla o då kan vi handla sånt som vi behöver oxå, mjölk o sånt.
Det är ett himla trixande o planerande hela tiden