Klättermusen skrev 2009-12-12 14:20:06 följande:
Nog är allt det här med förskolan slitigt men vi vet att det som regel är problem med förskolorna när det gäller IBT. Det finns ju ställen det fungerar jättebra på och det är det man får sträva efter. Det funkar JÄTTEBRA med den tränaren som kommer hem till oss. Vi har haft 5 personer på intervjuv och vi startade upp träningen med två personer som vi sedan märkte att det inte skulle hålla med i längden men tjejen som jobbar nu är fantastisk och vi ska göra allt för att hon ska trivas och vilja stanna. Vi var ute efter någon som är seriös och tar vår sons utveckling på allvar. Vi kommer att annonsera efter fler tränare inom kort. Våra önskemål är att hon ska få bli en av resurserna på dagis och det verkar inte vara helt hopplöst enligt kommunen. Våra släktingar tar inte vår sons funktionshinder på allvar alls och även om mormor gör så gott hon kan så orkar hon inte hur mycket som helst. Hon är över 60 år och vår son är ordentligt stökig. För oss har den bästa lösningen varit att anställa någon utifrån.
Härligt att höra att det fungerar så bra! Du ger mig lite hopp inför framtiden...
Jag är lite orolig för hur det ska funka på dagis. Helt vill vi ha honom på en avdelning där de har ett antal avsatta platser för barn med funktionshinder, extra mycket personal och specialutbildad sådan. Men där får vi inte plats förrän han är 3 så det är ett tag kvar. Planen är att han ska gå en termin på en vanlig avdelning med resurs, men det dagiset har klantat sig rejält och jag tycker den ordinarie personalen negligerar hans problem med motiveringen att de minsann har andra stökiga barn och andra barn som inte kan ditt och datt. Vilken huvudvärk man kan ha....
En konstig fråga kanske, men hur gick det till när ni (vem som helst får svara) fick veta diagnosen? Per telefon? Under ett ordnat möte? Av läkaren? Och hur långt efter utredningens slut?