• Vidras

Autismtråd 9

Hej alla kämpande föräldrar!
    Har en son på snart 3 år som fick en diagnos inom autismspektrat i veckan och på måndag får vi förhoppningsvis fullständig diagnos. Har läst tråden nu under hösten och har då reflekterat över hur snäll min son är!
    Han leker inte med andra barn, kommunicerar inte direkt och leker, får man väl säga, med lite fantasi (dvs mest med bilar och tågbanor), dvs grundkriterierna för autism. Annars "snäll". Inga utbrott eller krav på rutiner, skadar varken sig själv eller oss omkring honom, älskar sitt dagis, sover bra på natten, normal- till underaktiv, har börjat med potträning m m. Är detta vanligt, finns det några på tråden som har det så? Undrar om detta "problemfria barn" kommer bli svårt att få hjälp med t ex resurs på dagis. Ingen kanske kommer ta hans problem på allvar eftersom han fungerar på t ex dagis?

• Vidras

Hanna F skrev 2009-12-12 22:03:58 följande:

Jag har en dotter på snart 5 som jag nog också får betrakta som snäll som du beskriver det. Hon är inte särskilt rutinbunden även om jag tycker att det blivit lite mer jobbigt för henne när allt inte blir som vanligt på senare tid. Hon får inte heller några särskilda utbrott (mer än när hon inte får titta på Mora Träsk dvd:n när hon vill vilket är hela tiden). Underaktiv är en bra beskrivning på henne. Risken som jag ser det med att hon är så snäl l och lätthanterlig är att hon inte får den uppmärksamhet hon behöver på förskolan. Tidigare gick hon på en vanlig förskola med resurs delar av dagen och när resursen inte var där var det enkelt för personalen att låta L sitta o bläddra i en bok för då var hon inte till något besvär men i längden är det ju inte särskilt utvecklande för henne. Nu går hon på en specialavdelning för barn med särskilda behov, alla har inte autism och det är lite likadant där, de måste har stenkoll på barnen som är utåtagerande och då "glöms" L bort.
    Hur har hon svarat på träningen, tränar ni IBT, och hur många timmar i veckan i så fall? När fick ni diagnosen? Har ni fått något vårdbidrag, vad skrev ni i så fall för att få det?
    Personalen på dagis bryr sig mycket om min son så jag hoppas att de orkar engagera sig lite, men det är ju så många barn att ta hand om! Hoppas att de får en extra resurs för honom större delen av dagen...
  • Vidras

Så är man åter till vardagen, känns faktiskt skönt!
    Skall på informationsmöte med BNK, dagis och habiliteringen ang min 3-årige son nästa vecka. Om jag har förstått det rätt, så är det vid det här mötet som man skall vara informerad och veta vad man vill!?
    Men jag vet inte ens vad man kan kräva, med tanke på kommunens och sdn:s ekonomi. Finns det någon på tråden som bor i Västra Frölunda som vill dela med sig av sina erfarenheter och hur mycket hjälp de har fått med t ex träning på dagis, resurs, avlösare m m? Inboxa mig gärna!

Svar på tråden Autismtråd 9