The Black Lady skrev 2009-12-21 13:57:00 följande:
Hej.... nu har jag hittat en tråd för mig...(tror jag)... Min 3,5 åriga son har påbörjat en utredning på habiliteringen för de misstänker han är autistisk.... Hans sympom: * väldigt rörlig *leker aldrig rollekar * sen i talet * har inte den "inre" motorn att han kan själv - vill själv... han har därför aldrig klätt på sig själv (exempel) * Fastnar flera veckor i olika saker, just nu har fastnat i klockan, hur den låter osv... Had era autisiska barn liknade sympom? Han har dessutom problem med astma, ofta försoppad och äter Laktulos varje dag... vill inte gå på pottan.... Och dessutom ska min 16 årige son utredas för ADHD i januari.... SUPERJOBBIGT!!!!!!!! hur ska jag orka *gråter en tår*
Hej, min son som också är 3,5 år har också börjat en utredning för autism, fast på BUP. Vi har varit på ett möte med två psykologer bara vi föräldrar där vi berättade om honom och de ville gå vidare med en ordentlig autismutredning. Så nu ska vi bli kallade i början på nästa år och då under en vecka få genomgå massor av undersökningar (det skulle vara heltid varje dag) och sedan få diagnos. Känns skönt att allt är så samlat trots att det nog kommer bli rätt jobbigt för sonen. Men då får man ju veta fort i alla fall.
Min son är minst på en 2årings nivå kognitivt (det gick inte att mäta ordentligt eftersom han inte ville samarbeta hos psykologen vi tidigare varit hos plus att han inte förstår instruktioner men han gjorde 2 uppgifter på 2årsnivå iaf). Han pratar dock och förstår tal ungefär som en 1,5åring skulle jag gissa.
Han är också väldigt rörlig och även väldigt smidig. Klättrar överallt och balanserar på soffkanter och saker. Dock kan han även sitta och lugnt se på en film.
Hur definierar man en rolllek? Min son leker gärna scener från filmer han har sett, men han hittar väldigt sällan på något själv utan det är antingen något från en film eller så radar han bara upp bilar/saker och kör lite med dem. Någon enstaka gång har han efter att själv ha hoppat i soffan (han tycker det är jättekul) låtit en docka klättra upp och hoppa i soffan den också, eller ställt ner en matskål på golvet till sin mjukiskatt. Räknas något av det eller ska det vara mer avancerat?
Angående att fastna i saker så är han som besatt av bilar och fötter =S
Vi har knappt ens försökt att potträna honom, det skulle aldrig gå i nuläget. Han har dock inga fysiska problem, förutom att han lätt blir förkyld och är känslig för kyla. Har läst på andra ställen att autistiska barn ofta har mag/tarmproblem men det har han inte som tur är. Däremot är han extremt petig med vad han äter. Bara några få saker som han ens går med på att prova. Så maten/ätandet är ett stort problem. Det blir typ riskgrynsgröt, pommes frites och smörgås nästan enbart för det är i stort sett det enda han tycker om.
Tänk att det blir lättare efter utredningen, då får du mycket stöd och hjälp om det visar sig att han har autism. Vi är så gott som säkra på att det är det vår son har och ser fram emot att få information om hur man ska kunna lära honom att prata bättre, för där har det som fastnat. Det är just pratet/förståelsen som är hans värsta problem, resten är inte så farligt egentligen. Delvis tror jag att han inte ser poängen med att lära sig prata, jag tror han tror att vi (föräldrarna) kan läsa hans tankar... och det kan vi väl också till viss del...