Vidras skrev 2009-12-14 09:59:15 följande:
Hanna F skrev 2009-12-12 22:03:58 följande:
Hur har hon svarat på träningen, tränar ni IBT, och hur många timmar i veckan i så fall? När fick ni diagnosen? Har ni fått något vårdbidrag, vad skrev ni i så fall för att få det? Personalen på dagis bryr sig mycket om min son så jag hoppas att de orkar engagera sig lite, men det är ju så många barn att ta hand om! Hoppas att de får en extra resurs för honom större delen av dagen...
Min son är också åt samma håll: han är glad, kramig, inte rutinbunden. Men det här med kommunikation är jättesvårt för honom. Han är 5 år, vi har tränat IBT i snart 1,5 år och han går mycket framåt. Men fortfarande är det lååångt kvar till ett fungerande språk. Han har resurs på dagis, de har delat upp träningen så att en ordinarie fröken och resursen delar på träning resp jobba i barngrupp. Det tycker vi är en väldigt bra lösning, men ändå har det blivit väldigt många dagar utan eller med mindre träning eftersom de båda ofta är sjuka. Men om man tänker på vad som hänt på ett år så är det ändå en del: för ett år sedan kunde han inte svara ja eller nej på en fråga, uttryckte inga önskemål eller vilja, hade precis med stor svårighet börjat härma ljud på uppmaning. Nu kan han sjunga hela verser på sånger, kan flera hundra ord om man pekar och frågar "Vad är det?", kan svara ja och nej, kan säga jag vill ha banan / vatten / gunga / ketchup / kaka / tröja och några till som han tycker är viktiga saker. Han säger till när han behöver gå på toaletten och om han fryser, kan komma med förslag på vad han vill göra (ovanligt men jätteroligt när det händer) och liknande. Han använder de ord han lärt sig mer och mer helt enkelt. Han har också väldigt svårt att aktivera sig själv, det tycker jag är en av de största utmaningarna. Den tiden man inte tränar eller gör något aktivt med honom känns ofta ganska bortkastad, han går runt runt i lägenheten och småpillar på saker. Studsmattan på landet var en hit, vi har satt upp en gunga i hans rum som också funkar bra, fysiska saker helt enkelt. Spela Kalle Kunskap själv en stund går bra, men nu har han tröttnat och vi hittar inga andra riktigt bra spel som han klarar själv. Titta på film går också bra. Tja, det var lite kort om hur det ser ut för oss.