• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Septemberknodd
    Krickeline skrev 2009-12-08 00:36:06 följande:
    Välkommen hit! 'Blir lite förvånad att man ger centralstimulatia till en så liten tjej, som dessutom inte har så uttalade adhd-drag.
    Tack!

Ja, det var en chansning, såklart, och doserna var pytte. Men vår doktor är en väldigt erfaren neuropsykiater som vi har fullt förtroende för, så vi körde på. Vi testade i somras, och hade doktorns mobilnummer till hands hela tiden. Eftersom Tea ligger så efter med språket och har en minimal koncentrationsförmåga, så var det ett försök att hjälpa henne medan hjärnan är som mest mottaglig för språkutveckling. Men, det enda som hände var att hon blev aggressiv och slog sin lillasyster, så vi la ner. jag är ändå glad att vi testade, 80% ska tydligen svara positivt OM det är adhd. Jag vet varken ut eller in, men kände igen Tea i mycket när vi såg Blå läsk-filmen.
    mamma till vackra Tea -06 (ds) & underbara Anna-Klara -08
  • Boel1

Stina24: Min pojke har nu vid 6 års ålder börjat leka låtsaslekar, men det är fortfarande på den första nivån, alltså att låtsas ringa till någon på en leksakstelefon, låtsas äta kakor m.m. Det har hänt att han tagit handen och låtsas att den var en telefon, men det är inte ofta. Han låtsas inte som du sa att en toarulle är en bil eller liknande.
    Idag ska jag på samtal angående utvecklingsbedömningen, vi skulle ha åkt båda två men barnvakten blev sjuk och vi har inte så många att välja på som kan vara barnvakt. Vet inte om jag får besked idag var han ligger i utvecklingen, men jag tror det. Ska bli spännande, är lite nervöst faktiskt.
    De har alltid sagt på hab att han nog är normalbegåvad, men autismen stör ju mycket så det är svårt att säga.
    Septemberknodd: Välkommen med alla frågor du har! Hoppas vi kan vara till hjälp!

• Krickeline

Har nu påbörjat utredning av lillasyster, 22 månader. BUP-psykologen var med på öppna förskolan när vi var där en timme. Hon såg inte något som tyder på autismspektrum, vilket var en stor lättnad. Men vi ska ändå göra ADOS-test nästa vecka.

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2009-12-07 13:38:42 följande:
    Nu har vi äntligen kommit igång med ett bra schema för vår avlösare och det känns sååå lyxigt! Vi har 4 timmar i veckan och då har vi gjort så att hon är med oss på team (ibt)mötena varannan gång och så tränar hon med sonen en timme på torsdagkvällar och två timmar på lördagförmiddag. Superlyxigt att kunna göra annat hemma än att träna!
    Härligt! Hur fick ni tag på henne?
  • kaffemamma

Det är en kompis till mig som är långtidssjukskriven men kan & vill jobba litegrann.

• kaffemamma
    Krickeline skrev 2009-12-08 19:02:48 följande:
    Har nu påbörjat utredning av lillasyster, 22 månader. BUP-psykologen var med på öppna förskolan när vi var där en timme. Hon såg inte något som tyder på autismspektrum, vilket var en stor lättnad. Men vi ska ändå göra ADOS-test nästa vecka.
    Åh vad skönt, hoppas allt går bra!
  • Stina24
    Boel1 skrev 2009-12-08 10:30:33 följande:
    Stina24: Min pojke har nu vid 6 års ålder börjat leka låtsaslekar, men det är fortfarande på den första nivån, alltså att låtsas ringa till någon på en leksakstelefon, låtsas äta kakor m.m. Det har hänt att han tagit handen och låtsas att den var en telefon, men det är inte ofta. Han låtsas inte som du sa att en toarulle är en bil eller liknande. Idag ska jag på samtal angående utvecklingsbedömningen, vi skulle ha åkt båda två men barnvakten blev sjuk och vi har inte så många att välja på som kan vara barnvakt. Vet inte om jag får besked idag var han ligger i utvecklingen, men jag tror det. Ska bli spännande, är lite nervöst faktiskt.De har alltid sagt på hab att han nog är normalbegåvad, men autismen stör ju mycket så det är svårt att säga.Septemberknodd: Välkommen med alla frågor du har! Hoppas vi kan vara till hjälp!
    Hoppas det gick bra på utvecklingsbedömningen och att ni fick veta hur er son ligger i utvecklingen.
    Min son har lindrig utvecklingsstörning utöver sina andra diagnoser.
    Längtar tills autismutredningen kommer igång så vi kan få besked nångång om det är autism, autismliknande tillstånd eller vilket spektrum det är och framförallt att vi kan börja få mer hjälp.
  • Stina24

Hittade något när jag kollade på google , här är länken om någon vill läsa:

www.freewebs.com/7sick/autism.htm en länk om hur man kan känna igen autism.

Blev fundersam över det här stycket : En hel del barn med autism ser påfallande normala ut i förhållande till sin utvecklingsnivå".

Trots detta har många av dem smärre avvikelser i utseendet såsom stort avstån mellan ögonen, extra veck i inre ögonvrån, avvikande ytteröron, liten mun, kraftigt krökta lillfingrar och ett stort avstånd mellan första och andra tån.

Min son har kraftigt krökta lillfingrar, känner någon av er igen det på era barn?

• caropia

Jahopp då kommer jag med barn nummer 2 också.
    Har Elias 5 år autismliknande tillstånd
    och Idag fick vi veta att lillebror Isac 2 år och 8 månader har autistiskt syndrom.
    Skitkul...

Svar på tråden Autismtråd 9