• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Ejnie
    Boel1 skrev 2009-11-16 10:56:16 följande:
    Det funkar ju inte att lägga in länken till behandlingstråden! Undrar vad jag gör för fel!? Jag kommer då inte dit när jag klickar på den länken jag lagt in i TS.
    Kolla på siffrorna, du lägger in fel länk!
  • Boel1

Undrar om någon startat en annan tråd, eller har alla bara mycket att göra!?
    Här är det lite jobbigt och spännande på samma gång, ska köra igång (igen) med att få sonen att släppa blöja. Nu blir det en ny taktik att vi bara bestämmer att han ska vara utan en stund på kvällen innan han lägger sig. För det största problemet är att han inte vill gå utan blöja. Men kommer han bara på att det går bra så lossnar kanske resten snart!
    Hoppas på att få sova lite mer snart bara så jag orkar, minstingen smågråter och krånglar hele nätterna så jag blir tokig snart!

• cruz

Jag ska nog prova att ta av blöjan på vår son också. I ofs tror jag inte att han är riktigt mogen, men han tycker att det är så läskigt att bajsa. Han gråter och säger att det gör ont, men jag är inte säker på om det är just ont han menar, eller om han bara tycker att det är väldigt obehagligt med att bajsa i blöjan. Han är inte alls förstoppad och han har inga sår eller sprickor "där bak" heller. Vi får naturligtvis låta en doktor undersöka honom om det inte blir bättre. Han är dock inne i en väldigt känslig period när det gäller just hur olika saker känns på huden, så det är därför jag misstänker att det kanske rör sig om något sånt. Får han tex. lite lite vatten på tröjan så gråter han och vill byta tröja. Han är väldigt svår att tvätta med.

• Colapolarn

Hej!

För ungefär tio dagar sedan började sonen med EyeQ och för ungefär tre veckor sen började vi gå över till glutenfritt (mjölkfritt kör med sen maj ungefär). Det har gått gradvid med att gå över till glutenfritt, och han får fortfarande havregröt till frukost. De två första veckorna när vi började gå över till glutenfritt var helt förfärliga. det var massor av utbrott och andra konstigheter (visste plötsligt inte vad vanliga ord betyder etc). Sen har senaste veckan varit helt underbar!

Tror ni det är pga gluten- och mjölkfri diet eller EyeQ? Mest sannolikt kanske en kombination, men vad tror ni ger mest effekt? Senaste veckan har han gått direkt från frukostbordet och tagit på kläder helt själv (det är ett under!). Kan glutenfritt ge stor effekt, även om vi inte kör det helt (tex fortfarande ger havre som jag har förstått är ett gränsfall)?

• år78

hej
    blev medlem på auktism fölreningen
    men funderar lite vad ingår i medlemsskapet?

• kjempekul

Hej!
    Jag är ny här, vår son, 4 i mars pratar nästintill ingenting. Tror han har autistiska drag, inte avskärmad och god förståelse men många andra autistiska drag. Just nu är läget tufft, jag mår verkligen dåligt. Hur gör ni för att överleva? Har era barn börjat prata, vid vilken ålder?
    Vi ska till neurologen på tisdag, sen hoppas jag det ska hända saker för denna väntan är hemsk.
    Vi försöker träna endel hemma redan nu, men när man mår dåligt själv är det bara sååå jobbigt, förstår inte i nuläget hur detta ska gå?
    Tacksam för alla tips och uppmuntran!
    Sandra

• Krickeline
    kjempekul skrev 2009-11-22 18:01:50 följande:
    Hej!Jag är ny här, vår son, 4 i mars pratar nästintill ingenting. Tror han har autistiska drag, inte avskärmad och god förståelse men många andra autistiska drag. Just nu är läget tufft, jag mår verkligen dåligt. Hur gör ni för att överleva? Har era barn börjat prata, vid vilken ålder?Vi ska till neurologen på tisdag, sen hoppas jag det ska hända saker för denna väntan är hemsk.Vi försöker träna endel hemma redan nu, men när man mår dåligt själv är det bara sååå jobbigt, förstår inte i nuläget hur detta ska gå?Tacksam för alla tips och uppmuntran!Sandra
    Kan bara trösta med att det finns mycket hjälp att få om han väl får diagnos inom autismspektrat. Och med rätt träning kan han komma långt! Om du inte redan hittat dit kan jag tipsa om autismforum.se, en bra plats att börja leta information på. Lycka till, och välkommen hit!
  • Boel1

Välkommen Kjempekul! Min pojke är 6 år och pratar endel, men det är väldigt mycket "ekotal", han säger meningar som han hört t.ex från film eller från oss. Men han använder dom meningsfullt, om du förstår hur jag menar, det är inte bara prat alltså.
    Han pratade sent, och hos honom kunde jag inte riktigt se att han förstod så mycket eller förstod meningen med att kommunicera, även om man annars kunde se att han var en smart kille. De tränar mycket på dagis, och det har hjälpt så att han nu pratar mer och mer egna meningar och kommunicerar bättre, och säkert kommer du att se samma utveckling hos din son!
    Det är jättejobbigt när man just börjat utredning eller fått besked, men man överlever! Hur kan jag inte säga, ett tips är att ta alla tillfällen du får att prata med folk, kuratorer eller vem du kan få prata med, det hjälper!
    Ta också tid till dig själv, allt som går, det är väldigt nödvändigt för att orka med!

• kaffemamma
    kjempekul skrev 2009-11-22 18:01:50 följande:
    Hej!Jag är ny här, vår son, 4 i mars pratar nästintill ingenting. Tror han har autistiska drag, inte avskärmad och god förståelse men många andra autistiska drag. Just nu är läget tufft, jag mår verkligen dåligt. Hur gör ni för att överleva? Har era barn börjat prata, vid vilken ålder?Vi ska till neurologen på tisdag, sen hoppas jag det ska hända saker för denna väntan är hemsk.Vi försöker träna endel hemma redan nu, men när man mår dåligt själv är det bara sååå jobbigt, förstår inte i nuläget hur detta ska gå?Tacksam för alla tips och uppmuntran!Sandra
    Hej,
    min son fick autismdiagnos vid ca 3,5 års ålder. Han låter lik din son på det att han i princip inte pratade, men inte varsärskilt avskärmad och att han hela tiden haft god språkförståelse. Han är idag 5 och språket kommer mer och mer med hård träning ( i vårt fall IBT). Han använder fler och fler ord och kan uttrycka sin vilja bättre och bättre även om det är långt kvar. För mig har kontakterna bland annat här på tråden varit väldigt viktiga. Och ett positivt tänkande! Jag har nu träffat flera föräldrar vars barn blivit av med sina diagnoser - det är inte alla osm tycker att det är något att sträva efter, men för mig har det varit viktigt även om jag inte vet om vi någonsin når dit. Det finns så mycket man kan göra för att hjälpa barnen att utvecklas. Vi tjänade månader av värefull träningstid genom att redan då vi fick diagnosen (som varen chock- en full autismdiagnos hade jag absolut inte trott) veta vilken behandling vi ville ha (bra artiklar om ibt som vi tränar finns på www.ordfront.se om man söker på autism på siten). Så mina tips är - läs på om vilka möjligheter som finns, bestäm er för vilken hjälp ni vill ha och var beredd på att kämpa för att få den.
Svar på tråden Autismtråd 9