kjempekul skrev 2009-11-22 18:01:50 följande:
Hej!Jag är ny här, vår son, 4 i mars pratar nästintill ingenting. Tror han har autistiska drag, inte avskärmad och god förståelse men många andra autistiska drag. Just nu är läget tufft, jag mår verkligen dåligt. Hur gör ni för att överleva? Har era barn börjat prata, vid vilken ålder?Vi ska till neurologen på tisdag, sen hoppas jag det ska hända saker för denna väntan är
hemsk.Vi försöker träna endel hemma redan nu, men när man mår dåligt själv är det bara sååå jobbigt, förstår inte i nuläget hur detta ska gå?Tacksam för alla tips och uppmuntran!Sandra
Hej,
min son fick autismdiagnos vid ca 3,5 års ålder. Han låter lik din son på det att han i princip inte pratade, men inte varsärskilt avskärmad och att han hela tiden haft god språkförståelse. Han är idag 5 och språket kommer mer och mer med hård träning ( i vårt fall IBT). Han använder fler och fler ord och kan uttrycka sin vilja bättre och bättre även om det är långt kvar. För mig har kontakterna bland annat här på tråden varit väldigt viktiga. Och ett positivt tänkande! Jag har nu träffat flera föräldrar vars barn blivit av med sina diagnoser - det är inte alla osm tycker att det är något att sträva efter, men för mig har det varit viktigt även om jag inte vet om vi någonsin når dit. Det finns så mycket man kan göra för att hjälpa barnen att utvecklas. Vi tjänade månader av värefull träningstid genom att redan då vi fick diagnosen (som varen chock- en full autismdiagnos hade jag absolut inte trott) veta vilken behandling vi ville ha (bra artiklar om ibt som vi tränar finns på
www.ordfront.se om man söker på autism på siten). Så mina tips är - läs på om vilka möjligheter som finns, bestäm er för vilken hjälp ni vill ha och var beredd på att kämpa för att få den.