• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Skumboll
    Klättermusen skrev 2010-02-05 15:15:48 följande:
    Tack och lov! Hoppas FK är lika samarbetsvillig i framtiden också!
    Verkligen! Handläggaren var supergullig!
    Nu kanske jag inte ska ropa hej ännu, men hon skulle väl knappast säga ett helt till mig i telefon om det inte skulle bli det. 
    ♥ Simon ♥
  • Klättermusen
    kjempekul skrev 2010-02-05 13:53:46 följande:
    Nu har vår son fått diagnos! Atypisk autism!Fy fan! Det känns hårt! Även om jag vetat länge så känns det för jävligt!
    Det tar ett tag att landa och ibland undrar jag om man någonsin kommer att göra det. En del sorg kommer kanske alltid att finnas kvar, att man lär sig väl att leva med det. Men med diagnoser kommer förhoppningsvis hjälpen som barnet behöver, i alla fall en del av den. En tröst är att man inte är ensam i denna kamp. När det sedan går frammåt för barnen gungar hela världen under ens fötter.
  • Krickeline
    Angi07 skrev 2010-02-04 20:28:41 följande:
     Nu fick vi diagnosen på vår son, det är aspergers syndrom som vi trodde från början. Den 19 kommer vi prata om allt detta med psykologen som gör utredning. Jag kommer också få en intyg för att söka Vb. Vi är slutkörda , trötta på allt, detta är bara en början, jag vet inte vad som väntar nu, vill inte tänka mera om framtiden. Min som har AS och det är en verklighet nu som gör ont, mycket ont.
    Det är snart två år sedan vår dotter fick aspergerdiagnos, och jag förstår precis hur det känns. Man blir så knäckt, som om livet är förstört för all framtid. Men så är det inte - till slut kommer ni att smälta detta och kunna se framåt igen. Men det tar tid och man måste få sörja. Styrkekramar i massor till er!!!
  • Krickeline

Ni som ska välja skola till hösten - hur har ni valt? Vi tvekar fortfarande mellan vanliga näraliggande skolan (kommunal) med resurs, eller specialskola (Helleborusskolan), eller en resursklass kopplad till en vanlig skola. Vi har varit och tittat på en massa alternativ och alla har ju sina för- och nackdelar. Vad som är bäst för vår lilla plutta vet jag fortfarande inte. Blir stressad av detta, kan jag säga.
    Hur tänker ni andra?

• Busfrömamman

Skolan ja... har själv börjat fundera på det även om det inte är dags ännu för vår flicka. Jag har tyvärr inga råd att ge...

Har frågor angående IBT dock... Vi arbetar med det och jag är väl inte odelat positiv och övertygad men resonerar som att vi har kommit överens om att arbeta med det fram till sommaren då vi får utvärdera det. Och så tar jag reda på alternativ under tiden.

Som jag har förtsått det så är intensiteten (antalet timmar) viktigt samt även dokumetationen. Vi har hittat en form av dokumentationen som fungerar enkelt och ändå är tydlig men jag tycker förskolan hinner väldigt lite varje dag vilket jag ställer mig frågande till.

Vår överenskommelse är 20 till 25 h på förskolan och 5 till 10 hemma i veckan. Därför frågar jag er hur mycket ni hinner med under en dag, allstå om ni gör många repetitioner samt om ni gör alla typer av övningar varje dag? Jag förstår att det beror helt på vilken typ av övningar man gör, i vårt fall är det väldigt grundläggande: Kom, sträcka upp armarna (imitation), Lägga lika föremål till bild, enkelt pussel och bygga torn av klossar. Förutom det även en del ADL övningar.

Jag upplever det som att förskolan gör betydligt mindre på en dag än vad vi hinner med på en halvtimme och att de hoppar över vissa uppgifter helt. Är inte poängen också att man ska göra alla övningar flera gånger och varje dag för att det ska vara någon vits med IBT? Eller har jag missuppfattat det? Känns som att nu har vi bestämt oss för detta men så gör förskolan ändå något annat...

Undrar också hur ni gör för att få informationen att fungera mellan hem och förskola? Undrar också om någon har tips på litteratur där man kan läsa mer om IBT, känner mig lite förvirrad och vår habilitering är ganska ny på det också.. Tack på förhand!

• cruz

Busfrömamman: Har du läst Gun Louise Lyréns häften "Lära sig lära" och "Teach me how to learn"? Dessa är ju enkla och går igenom detta med dokumentation och bemästringskriterier. På www.banyancenter.se finns det fler litteraturtips. Vi har en pärm som går mellan fsk och hemmet. Där finns veckoplan (där man sätter ett streck för varje övning man gjort under för och eftermiddag, kväll), recept, protokoll, dagbok etc. Vi gör inte så att vi sätter ett streck för varje gång vi kör exempelvis grovmotorisk immitation utan nöjer oss med ett streck på förmiddag, ett på eftermiddag och ett på kväll. Vi valde att förenkla, då sonen har enormt många övningar och går väldigt fort framåt. Dessutom kör vi inte varje övning flera gånger per dag (om det inte är övningar som han har svårt för).  Jag tror det kan se väldigt olika ut beroende på hur ens barn fungerar. Endel behöver färre övningar och fler repetitioner andra blir snabbt uttråkade och behöver mer omväxling. Men ska man göra det på "riktigt" så ska man nog egentligen kryssa för varje gång man kör en viss övning. Dessutom är övningarna uppsatt på olika områden : DTT,NET (här ingår mycket ADL), Incidental teaching, omvänd integrering, integrering, generalisering, vidmakthållande. Så fort Max bemästrat en övning i DTT tas den ut på avdelningen och integreras/generaliseras. Jag har fullt sjå att hålla i ordning dessa och blir irriterad när dokumentationen tar för mycket tid. Men det är ju nödvändigt att hålla koll. Hoppas någon annan kan ge bättre tips.

• Boel1

Om ca en vecka stängs den här tråden - det är så irriterande om den stängs och sen får man leta efter den nya, så jag tänkte öppna en ny nu redan om inte någon annan som är bättre på datorer vill göra det!?  Det blev så mycket fel för mig senast{#lang_emotions_embarassed}.

• Klättermusen
    Busfrömamman skrev 2010-02-06 00:25:43 följande:
    Skolan ja... har själv börjat fundera på det även om det inte är dags ännu för vår flicka. Jag har tyvärr inga råd att ge...Har frågor angående IBT dock... Vi arbetar med det och jag är väl inte odelat positiv och övertygad men resonerar som att vi har kommit överens om att arbeta med det fram till sommaren då vi får utvärdera det. Och så tar jag reda på alternativ under tiden. Som jag har förtsått det så är intensiteten (antalet timmar) viktigt samt även dokumetationen. Vi har hittat en form av dokumentationen som fungerar enkelt och ändå är tydlig men jag tycker förskolan hinner väldigt lite varje dag vilket jag ställer mig frågande till. Vår överenskommelse är 20 till 25 h på förskolan och 5 till 10 hemma i veckan. Därför frågar jag er hur mycket ni hinner med under en dag, allstå om ni gör många repetitioner samt om ni gör alla typer av övningar varje dag? Jag förstår att det beror helt på vilken typ av övningar man gör, i vårt fall är det väldigt grundläggande: Kom, sträcka upp armarna (imitation), Lägga lika föremål till bild, enkelt pussel och bygga torn av klossar. Förutom det även en del ADL övningar. Jag upplever det som att förskolan gör betydligt mindre på en dag än vad vi hinner med på en halvtimme och att de hoppar över vissa uppgifter helt. Är inte poängen också att man ska göra alla övningar flera gånger och varje dag för att det ska vara någon vits med IBT? Eller har jag missuppfattat det? Känns som att nu har vi bestämt oss för detta men så gör förskolan ändå något annat... Undrar också hur ni gör för att få informationen att fungera mellan hem och förskola? Undrar också om någon har tips på litteratur där man kan läsa mer om IBT, känner mig lite förvirrad och vår habilitering är ganska ny på det också.. Tack på förhand!
    Hinner inte skriva så mycket just nu men visst är det meningen att förskolan ska stå för den största delen av träningen. Sedan beror det också på hur effektiva tränarna är under den tid de tränar. Det är en hel del faktorer som spelar in för hur bra träningen blir för barne. Det beror också på hur förskolechefen är, om chefen anställen engagerade tränare (det behövs flera eftersom jobbet är tungt) och ser till att jobbet blir gjort. Idag fungerar dokumentationen för oss men det är för att vi anställt tränarna själva (hemma). På förskolan dokumenterade de nästan ingenting men vi är ju på jakt eter en förskola nu.
  • Marie30

Jag vet inte om det här är rätt tråd för min fråga men jag försöker: 

Förskolan flaggade för något halvår sedan om att vår då nyss fyllda 4-åring hade vissa svårigheter. De säger att de inte kan behandla honom som andra barn och att de använder särskilda strategier för att få honom att fungera. BVC var också bekymrade på 4-årskontrollen och vi fick remiss till en psykolog på BUP som vi träffat ett par gånger. Hon talar om seriesamtal och social berättelser, tycker att vi ska läsa lite om Asperger (det har vi gjort och väldigt mycket stämmer in i det vi läser )och att vi ska arbeta mer visuellt med honom. 
    Han har svårt att växla mellan olika aktiviteter, får vredesutbrott - särskilt på dagis - och kan då bli våldsam och kasta saker. Han får inte alltid vara med att leka och han märker att han gör fel med de andra barnen men tycks inte förstå vad han gör för fel eller hur han ska göra rätt. Han har svårt för empati och att sätta ord på sina känslor. 
    BUP sa senast att det kan bli aktuellt med någon form av extra stöd när han börjar förskoleklass om 1,5 år om han inte lär sig de här sakerna som han inte klarar.  
    Min fråga till er med erfarenhet är om vi borde försöka få igång en utredning runt honom och iså fall hur lång tid en sån tar och vad det innebär? Hur går det till? Jag tänker att en utredning och ev diagnos så tidigt som möjligt skulle kunna leda till att vi kan hjälpa honom på bästa sätt. Samtidigt tror jag att han skulle tycka illa om att bli utredd "i onödan" eftersom han är väldigt känslig och medveten. 
    Snälla, har någon nåt vettigt råd?
  • Krickeline
    Marie30 skrev 2010-05-11 22:28:41 följande:
    Jag vet inte om det här är rätt tråd för min fråga men jag försöker:  Förskolan flaggade för något halvår sedan om att vår då nyss fyllda 4-åring hade vissa svårigheter. De säger att de inte kan behandla honom som andra barn och att de använder särskilda strategier för att få honom att fungera. BVC var också bekymrade på 4-årskontrollen och vi fick remiss till en psykolog på BUP som vi träffat ett par gånger. Hon talar om seriesamtal och social berättelser, tycker att vi ska läsa lite om Asperger (det har vi gjort och väldigt mycket stämmer in i det vi läser )och att vi ska arbeta mer visuellt med honom.  Han har svårt att växla mellan olika aktiviteter, får vredesutbrott - särskilt på dagis - och kan då bli våldsam och kasta saker. Han får inte alltid vara med att leka och han märker att han gör fel med de andra barnen men tycks inte förstå vad han gör för fel eller hur han ska göra rätt. Han har svårt för empati och att sätta ord på sina känslor.  BUP sa senast att det kan bli aktuellt med någon form av extra stöd när han börjar förskoleklass om 1,5 år om han inte lär sig de här sakerna som han inte klarar.   Min fråga till er med erfarenhet är om vi borde försöka få igång en utredning runt honom och iså fall hur lång tid en sån tar och vad det innebär? Hur går det till? Jag tänker att en utredning och ev diagnos så tidigt som möjligt skulle kunna leda till att vi kan hjälpa honom på bästa sätt. Samtidigt tror jag att han skulle tycka illa om att bli utredd "i onödan" eftersom han är väldigt känslig och medveten.  Snälla, har någon nåt vettigt råd?
    Det låter som han har svårt för många saker och då är en utredning inte i onödan. Oavsett om han kvalar in för diagnos eller inte så får ni ett expertutlåtande på vad han behöver hjälp med och även vad hans starka sidor är. Dvs verktyg att hjälpa honom med.
    Denna tråd är egentligen stängd så du får nog mer svar om du frågar i fortsättningstråden
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

Lycka till!
  • Marie30
    Krickeline skrev 2010-05-11 23:06:57 följande:
    Det låter som han har svårt för många saker och då är en utredning inte i onödan. Oavsett om han kvalar in för diagnos eller inte så får ni ett expertutlåtande på vad han behöver hjälp med och även vad hans starka sidor är. Dvs verktyg att hjälpa honom med. Denna tråd är egentligen stängd så du får nog mer svar om du frågar i fortsättningstråden www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html Lycka till!
    Tack!
  • kaffemamma

Denna tråd länkas det till i Autismtråd 10 som behandlingstråden, men som ni ser är detat en gammal inaktiv tråd. Den aktuella behandlingstråden är: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50790768.html

Så - svara inte i denna, jag hoppas att det här inte aktiverar den igen, då blir det lite förvirrat 

Svar på tråden Autismtråd 9