Jag vet inte om det här är rätt tråd för min fråga men jag försöker:
Förskolan flaggade för något halvår sedan om att vår då nyss fyllda 4-åring hade vissa svårigheter. De säger att de inte kan behandla honom som andra barn och att de använder särskilda strategier för att få honom att fungera. BVC var också bekymrade på 4-årskontrollen och vi fick remiss till en psykolog på BUP som vi träffat ett par gånger. Hon talar om seriesamtal och social berättelser, tycker att vi ska läsa lite om Asperger (det har vi gjort och väldigt mycket stämmer in i det vi läser )och att vi ska arbeta mer visuellt med honom.
Han har svårt att växla mellan olika aktiviteter, får vredesutbrott - särskilt på dagis - och kan då bli våldsam och kasta saker. Han får inte alltid vara med att leka och han märker att han gör fel med de andra barnen men tycks inte förstå vad han gör för fel eller hur han ska göra rätt. Han har svårt för empati och att sätta ord på sina känslor.
BUP sa senast att det kan bli aktuellt med någon form av extra stöd när han börjar förskoleklass om 1,5 år om han inte lär sig de här sakerna som han inte klarar.
Min fråga till er med erfarenhet är om vi borde försöka få igång en utredning runt honom och iså fall hur lång tid en sån tar och vad det innebär? Hur går det till? Jag tänker att en utredning och ev diagnos så tidigt som möjligt skulle kunna leda till att vi kan hjälpa honom på bästa sätt. Samtidigt tror jag att han skulle tycka illa om att bli utredd "i onödan" eftersom han är väldigt känslig och medveten.
Snälla, har någon nåt vettigt råd?