• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Neko
    Nilsfar skrev 2010-02-01 19:05:47 följande:
     Det är ganska fantastiskt när barnen bara börjar prata mer eller mindre av sig själva när man fått kämpa många timmar i veckan i åratal innan det börjar hända saker för storebror
    Kan knappt föreställa mej hur det skulle vara, skulle kännas helt magiskt =)
  • Ejnie
    Neko skrev 2010-02-01 17:16:28 följande:
    Vi visste inte innan Tvåan kom, och det är jag tacksam för...
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • Ejnie
    Ejnie skrev 2010-02-01 20:46:10 följande:
    Vi visste inte innan Tvåan kom, och det är jag tacksam för...
    Och skulle jag vilja säja, jag är mycket glad att vi har honom, att vi får vara "vanliga" föräldrar med honom också. Sen är ju vår förste rätt enkel trots att han inte pratar så mycket. Och de leker mycket tillsammans just nu och gillar varandra. Mardrömmen är om de inte ksulle komma överens.
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • kjempekul

Hej! Vi visste inte heller när tvåan blev till och han har inga som helst tecken på autism, någon lugnare får man leta efter och han började prata tidigt, han är två år och pratar väldigt bra redan, tre-fyra-ordsmeningar! Behöver jag säga att vi är glada för honom, det är bara så orättvist att man tycker den andre är så jobbig ofta, allt detta kämpande, allt annat får stå åt sidan, alla koncekvenser,,,,

• kjempekul

Är det någon som vet något kring smör inom SCDieten? Det är tillåtet med smör enligt dieten, men det är väl komjölksprotein i smör eller? Är lite förvirrad för ost och yoghurt är ju "processat" och liksom ok efter det men hur är det med smör?

• pcalma

Min yngste son är allt annat än lugn o är under utredn nu. Dock har vi inga misstankar om autism, men koncentrations o uppmärksamhetsstörning. Han sover dåligt med o stiger upp ca 04. Han o M är ingen bra kombination. De tvåäldre syskonen går det att förklara att M styr o att vi lever efter strikta rutiner o att allt måste vara på ett visst sätt för hon inte ska få tokspel i flera timmar. detta tar ju inte lillebror hänsyn till så klart utan tycker det är kul att trigga M.
    Idag klädde de av sig kläderna under 3 sek då de var "vänner" o stojade runt o 5 sek senare var de helt sönderklösta. Går inte lämna dem ur sikte ½sekund. Det är skogsjobbigt.

• tillit71

Frågar igen!

Någon mer som ger mjölk - och glutenfri kost till sina barn? Och sen testat att ge "vanlig" mat. Märker ni skillnad???

Pojken vår med diagnos Autism testade vi att ge vanlig matnu i förra veckan alltså med gluten för vi visste inte om det var någon skillnad, (man glömmer lätt) och han blev typ "hög" och fick koncentrationssvårigheter. Det var inte alls samma kille längre

Så nu blir det att ge mjölk - och glutenfri kost igen.

• SaramedM
    tillit71 skrev 2010-02-01 22:29:49 följande:
    Frågar igen!Någon mer som ger mjölk - och glutenfri kost till sina barn? Och sen testat att ge "vanlig" mat. Märker ni skillnad???Pojken vår med diagnos Autism testade vi att ge vanlig matnu i förra veckan alltså med gluten för vi visste inte om det var någon skillnad, (man glömmer lätt) och han blev typ "hög" och fick koncentrationssvårigheter. Det var inte alls samma kille längre Så nu blir det att ge mjölk - och glutenfri kost igen.
    vi har gett den kosten ett knappt år nu och M svarar bra på den.

Det gör att vi inte har provocerat henne men hon har en gång fått i sig gluten av misstag och blev skogstokig, jag har aldrig sett henne sån!

nu var jag på BAN i helgen och blev ännu mer inspirerad att köra på med dieten som jag personligen tycker alla borde i alla fall prova
  • cruz

Vi fick ett till barn nästan på årsdagen efter sonens diagnos. Hm, så här i efterhand fattar jag inte hur vi vågade. Jag visste att risken troligen ligger mellan två till tio procent att vi får ett till barn med autism. Nu vid 4 månaders ålder är lillebror ett socialt geni jämfört med sin autistiska bror. Visserligen är det alldeles för tidigt att andas ut, men just nu följer lillebrorsan utvecklingen som han ska iaf.

• kaffemamma
    kjempekul skrev 2010-02-01 22:14:19 följande:
    Är det någon som vet något kring smör inom SCDieten? Det är tillåtet med smör enligt dieten, men det är väl komjölksprotein i smör eller? Är lite förvirrad för ost och yoghurt är ju "processat" och liksom ok efter det men hur är det med smör?
    SCD är från början inte designat för autism, så de flesta som gör den av autism-orsak gör den helt mjölkfri. Se upp med oxalater! Vår son fick på tok för mycket mandlar under den perioden vi provade SCD och han är fortfarande påverkad av det. Läs, läs och läs på innan ni eventuellt provar. För vissa funkar den super. Sonens mage har aldrig varit bättre, men han åt för få saker, fick för mycket oxalater och vi gick tillbaka till gluten, mjölk & sojafri. Nu måste vi lägga till låg-oxalat kost på det också.
Svar på tråden Autismtråd 9