• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Ejnie
    Skumboll skrev 2010-01-30 20:05:30 följande:
    Detta ska jag absolut försöka med!! Tycker läkaren borde gå med på det, så jäkligt som det har varit och är! Kan säga att det är inte direkt humant att ha ett autistisk barn hemma och jobba samtidigt heller, man är något utsliten! Jag har 15 dagar kvar, några SGI och några lägsta nivå. Och det täcker ju några dagar till i alla fall om vi inte lyckas få tag på honom direkt på måndag.
    Bra att kunna ta ut men hen måste kunna sjukskriva sonen retroaktivt ändå. När du väl får tag i henom berätta precis som det är, att du kommer förlora SGI om hen inte skriver rätt på intyget.
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • Ejnie

Skumboll,

det går dessutom att få assistans av flera skäl, ett att barnet behöver hjälp, ett annat att föräldrarna är utmattade. Dessutom borde det faktum att ni inte får dagis vara ett bra skäl. Hålle rtummarna.

Jeanette,

säjer som de andra - alldeles oavsett är det väl bra att någon tittar på henne, finns det något är det ju bättre att få hjälp tidigt och är det inget är det ju skönt att veta det.

Solskenshistoria: känner barn nära i ålder där stora barnet är ett a-barn och det mindre fick samma diagnos. Det mindre gick från att sitta i ett hörn och inte prata till ganska normal (hen har drag kvar) på mindre än ett år! Så beteenden kan smitta utan att det är så illa som det kan verka. I vissa åldrar är ju ungar som svampar. 
    Lycka till och håller tummar för dig med!

Ps. någon mer som vill simma?

• Skumboll

Vad ni är goa som kommer med så bra förslag och lösningar!!

Visst, att bli av med jobbet är skit rent ut sagt men ärligt talat är jag så slut mentalt att jag tycker det är rätt skönt att slippa jobba. Det enda jag längtar efter är lite egentid...
    Enjie: Min första arbetslösa dag är på måndag, så om sonen sjukskrivs from måndag borde ju det skydda min SGI?
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Jeanette; Vad ledsamt att du ser tecken hos lilltösen! {#lang_emotions_frown} Säger som de andra, även om det inte skulle vara något så kan det ju vara bra (och skönt!) att få det utrett så snart som möjligt. Mest för att Du ska slippa fundera på det...

♥ Simon ♥
  • Ejnie
    Skumboll skrev 2010-01-31 09:40:51 följande:
    Vad ni är goa som kommer med så bra förslag och lösningar!! Visst, att bli av med jobbet är skit rent ut sagt men ärligt talat är jag så slut mentalt att jag tycker det är rätt skönt att slippa jobba. Det enda jag längtar efter är lite egentid... Enjie: Min första arbetslösa dag är på måndag, så om sonen sjukskrivs from måndag borde ju det skydda min SGI?
    Ja, men om du inte får tag i doktorn på måndag så borde hen kunna lösa det ändå så länge det är rimlig tid mellan måndag och när du träffa hen.

Och eftersom du är så slut borde DU sjukskrivas, inte behöva sluta på ditt jobb. Men det låter som du har rätt bra arbetsmarknad så då handlar det mest om ersättningsnivån, inte om risken att bli arbetslös.
  • Ejnie

Ps. Vi (en av oss) har blivit sjukskrivna av Sonens doktor för att göra sömnprogram (IBT) förut eftersom man var tvungen att vara uppe hela nätterna (och alltså skulle varit sinnessjukt trötta om vi måst arbeta samtidigt). Så det går att lösa massor av saker som man itne tror.

• tillit71

Blir era barn "höga", mer skrikiga och aktiva, svårt att sitta still mm när dom äter mat med gluten?
    Vår pojke blir så.
    Han fick i sej gluten nu i veckan och är nu totalt förändrad
    Så nu längtar vi massor tills det går ur kroppen på honom så vi får tillbaka vår glada nyfikna pojke...

• Skumboll

Är det någon av era barn som har någon annan sjukdom vid sidan av autismen? Jag har nämligen hört att tex metabola och mitokondriella sjukdomar har ett samband med autism. Sonen utreds för bägge, men vi har ännu inte fått något svar och anledningen till att jag är lite extra orolig är för att han går ner i vikt trots ett mycket stort kaloriintag. 

♥ Simon ♥
  • Ejnie
    Skumboll skrev 2010-01-31 12:40:19 följande:
    Är det någon av era barn som har någon annan sjukdom vid sidan av autismen? Jag har nämligen hört att tex metabola och mitokondriella sjukdomar har ett samband med autism. Sonen utreds för bägge, men vi har ännu inte fått något svar och anledningen till att jag är lite extra orolig är för att han går ner i vikt trots ett mycket stort kaloriintag. 
    Ja, en mild form av epilepsi
  • Skumboll
    Ejnie skrev 2010-01-31 13:05:33 följande:
    Ja, en mild form av epilepsi
    Hur yttrar sig ep:n för er? Stora/små anfall? 
    Syns alltid ep på eeg?
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Autismtråd 9