• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Ejnie
    Skumboll skrev 2010-01-30 17:50:35 följande:
    Sonen sondmatas och förskolechefen (och personer högre upp i kommunen) kräver att sonens ansvarige läkare står för utbildning av personalen. De vill väl inte ta ansvar när sonden kräks upp och får stoppas om var och varannan dag. Men den tiden har inte läkaren och de andra inblandade, så vi sitter i en rävsax.  Nu har vi en plan, men vi får nog räkna med ett halvår till innan det löser sig.  Hjälp hemma...jadu...av vem då? Vi håller precis på att söka avlösartimmar men det är ju inte det det är tänkt för. Och söka jobb är ju inga problem, det är ju just att jobba som blir problemet. 
    Hmm, men om ni inte kan få dagisplats för dagis vägrar, borde inte kommunen kunna anställa er som assistenter till barnet? Och jag tänker att ni behöve rmer avlastning nu än när dagis är igång. Håller tummarna för en bra LSS-mänska...
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • SaramedM
    Skumboll skrev 2010-01-30 17:50:35 följande:
    Sonen sondmatas och förskolechefen (och personer högre upp i kommunen) kräver att sonens ansvarige läkare står för utbildning av personalen. De vill väl inte ta ansvar när sonden kräks upp och får stoppas om var och varannan dag. Men den tiden har inte läkaren och de andra inblandade, så vi sitter i en rävsax.  Nu har vi en plan, men vi får nog räkna med ett halvår till innan det löser sig.  Hjälp hemma...jadu...av vem då? Vi håller precis på att söka avlösartimmar men det är ju inte det det är tänkt för. Och söka jobb är ju inga problem, det är ju just att jobba som blir problemet. 
    Borde inte det motivera att ni kna ta tfp under en längre tid? det har min bekant gjort när hennes dotter hade sond

Kolla om läkaren kan sjukskriva sonen!
  • SaramedM

Beklagar att du blev av med jobbet

• Klättermusen
    Skumboll skrev 2010-01-30 18:04:31 följande:
    Eller hur, det vore ju något att få ersättning som resurs!  Hur tror de annars att man ska klara sig? På luft?

Precis! Vi fick snåla som bara den för att klara den tiden och ta ut så lite föräldrardagar som möjligt men så ska det inte behöva vara. Kommunen är skyldiga att ge en dagisplats inom en viss tid. Klarar de inte det borde de ge ersättning tills de löst problemet.
    Er situation låter inte klok. Håller med Ejnie om att det är kommunens ansvar att ge ersättning tills vidare. Min erfarenhet är att man får bråka sig till all hjälp.

• Skumboll
    SaramedM skrev 2010-01-30 18:47:48 följande:
    Borde inte det motivera att ni kna ta tfp under en längre tid? det har min bekant gjort när hennes dotter hade sond Kolla om läkaren kan sjukskriva sonen!
    Där sa du något! Tror du att det går pga. våra ekonomiska problem? Och hur ser försäkringskassan på det när sonen inte är inlagd på sjukhus?
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Ja ni, kommunen är inte villiga att hjälpa till med speciellt mycket kan jag tala om. Det är högsta hönset för förskolorna som satt stopp för simons förskolestart. Hon har skyfflat över utbildningsansvaret på oss. 

Jag vet lixom inte till vem jag ska vända mig när till och med hon säger nej. 
    ♥ Simon ♥
  • Ejnie
    SaramedM skrev 2010-01-30 18:47:48 följande:
    Borde inte det motivera att ni kna ta tfp under en längre tid? det har min bekant gjort när hennes dotter hade sondKolla om läkaren kan sjukskriva sonen!
    JAAAAA, så ska det göras förstås!
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • Skumboll

Men det funkar alltså att sjukskriva ett barn på det sättet? Med vilken motivering? Att han behöver vara hemma med mamma? (bara så jag vet vad jag ska säga till läkaren....)

♥ Simon ♥
  • SaramedM
    Skumboll skrev 2010-01-30 19:30:49 följande:
    Där sa du något! Tror du att det går pga. våra ekonomiska problem? Och hur ser försäkringskassan på det när sonen inte är inlagd på sjukhus?
    nej jag tror du ska trycka helt på att sonen inte kan vara på vanlig förskoleplats

MEN se till att inte få någon glappdag, ta direkt på måndag( en vecka har du ju rätt till utan läkarintyg)
    för får du glapp blir du av med din SGI

Har du några lägsta nivådagar kvar? bara att ta för att skydda SGI tänker jag?

Förklara för läkaren att det inte går att ordna barnomsorg pga sonden och sjukskriv sonen
    det borde vara värt ett försök i alla fall?
  • SaramedM
    Skumboll skrev 2010-01-30 19:56:14 följande:
    Men det funkar alltså att sjukskriva ett barn på det sättet? Med vilken motivering? Att han behöver vara hemma med mamma? (bara så jag vet vad jag ska säga till läkaren....)
    Ja typ, fick du tag på den läkare jag tipsade om? kanske han kan hjälpa till
Svar på tråden Autismtråd 9