• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • madigan

lägger till denna tråd för min dotter på 5 år har fått diagnos Autism.

• Neko
    Ejnie skrev 2010-02-01 11:02:29 följande:
    Det finns mer tillförlitliga siffror än omröstning här på det. Men frågan är var... jag vet att jag sett det någonstans - nån som minns hur mycket det är? Svaret är iaf en förhöjd risk men absolut inte jätterisk.
    Det
    känns verkligen som att om någon skulle få det så skulle det vara vi =S Vet inte om vi vågar skaffa syskon med tanke på hur mycket energi vår son redan tar, plus alla svårigheter han har (talar inte). Hur vågar ni andra?
  • pcalma

När lillebror blev till så visste vi inte. Visste att hon var annorlunda för hon sov ju aldrig o var jättesvår med maten, men det trodde man ju skulle gå över..
    Jag blev med lillebror när M var ett år drygt. Det skiljer 2 år mellan dom.
    Vi brukar säga att det var tur att vi inte visste då, det vi vet idag, för då hade han inte funnits. Det är vi så klart glada för idag, att vi har vår lillprins:)

• Skumboll
    Neko skrev 2010-02-01 17:16:28 följande:
    Jag vågar inte. Här blir det inga fler barn, ever. Jag är dessutom orolig att han har något mer genetiskt fel. 
    Till på köpet höll jag på att kolavippen, får helt enkelt konstatera att jag inte är gjord för att skaffa barn. 
    Konstig citeringen blev, men det var iaf till dig Neko. 
    ♥ Simon ♥
  • Neko
    Skumboll skrev 2010-02-01 17:25:07 följande:
    Konstigt, jag kan inte heller citera dej Skumboll... =S Vi velar fram och tillbaka mellan att vilja och inte. Samtidigt känner jag att jag skulle vilja ha ett barn som man kan prata med, och lära en massa saker, sådär som jag tänkte före vi fick vår son. Trots att vi älskar honom över allt annat så känns det så sorgligt om man aldrig skulle få uppleva allt det där. Fast å andra sidan om vi skulle få ett till barn som honom så finns det en risk att vi skulle gå under för han är verkligen krävande =/ Önskar nästan att det hade varit ett genetiskt fel så att man skulle kunna screena för det i förväg.
  • Neko

Vi tänkte när han föddes att vi skulle skaffa ett syskon när han har lärt sig prata, men så lärde han sig inte det =/

• Skumboll
    Neko skrev 2010-02-01 17:29:08 följande:
    Konstigt, jag kan inte heller citera dej Skumboll... =S Vi velar fram och tillbaka mellan att vilja och inte. Samtidigt känner jag att jag skulle vilja ha ett barn som man kan prata med, och lära en massa saker, sådär som jag tänkte före vi fick vår son. Trots att vi älskar honom över allt annat så känns det så sorgligt om man aldrig skulle få uppleva allt det där. Fast å andra sidan om vi skulle få ett till barn som honom så finns det en risk att vi skulle gå under för han är verkligen krävande =/ Önskar nästan att det hade varit ett genetiskt fel så att man skulle kunna screena för det i förväg.
    Nu funkade det!
    Jag tror man är starkare än vad man tror! Även om du nu känner att du inte skulle klara av ett till likadant barn så tror jag att när man väl är där så klarar man det också. Man pressar gränsen lixom. Det är ens barn, och man gör ju allt för dem. 
    ♥ Simon ♥
  • Neko
    Skumboll skrev 2010-02-01 17:31:56 följande:
    Jag kan fortfarande inte =P

Ja, det är möjligt... det känns dock som att det borde finnas något sätt att minska risken ifall man skulle få ett syskon =S Visst är autism lite mindre vanligt hos flickor?
  • mammaannika

Vi har samma tankar. Jag är dessutom inte purung så ska det bli ett syskon till får det bli snart. Men vi har en pojke som inte har några bekymmer alls. Våran 3,5 åring verkar inte ha så stora svårigheter som några av er andras barn. Men man undrar ändå hur man ska göra. Just nu har vi bestämt at avvakta Utredningen som BUP ska göra. Beroende på vad de kommer fram till ska vi sedan ta oss ett snack.

Men visst blir man sjuk när man ser en liten bebis. Såg en i helgen och blev sjuuk av längtan.

• Nilsfar

Vår äldste son har autism i den svårare delen av spektrum. Hans tre småbröder har inte haft några som helst problem.

Vi resonerade som så att fick vi ett barn till med autism så visste vi redan från början hur vi skulle hantera det.

Det är ganska fantastiskt när barnen bara börjar prata mer eller mindre av sig själva när man fått kämpa många timmar i veckan i åratal innan det börjar hända saker för storebror

Svar på tråden Autismtråd 9