• Nilsfar

Autismtråd 9

kjempekul skrev 2009-11-23 17:13:21 följande:
    Hej!Tack alla för svar!Jag har läst ganska mycket om autism och behandlingar, vill gärna försöka med ABA/Lovaas- metoden.Hur klarar ni alla timmar med träning, får ni mycket hjälp av anhöriga eller sköter ni 10 timmar i hemmet själva och resten på förskolan eller hur får ni ihop det? Jobbar ni samtidigt? Jag jobbar 80 %, men funderar hur det kommer gå å få ihop det? Tar ni helt ledigt någon dag i veckan?
    Hej!

Vi använder son-rise som förhållningssätt. Detta använder vi i princip all Nils vakna tid.

För att kunna göra detta har vi utbildat Nils assistenter i arbetssättet. Det gör också att vi föräldrar kan vara ordentligt engagerade när vi går in och tar ett pass med honom.
  • Nilsfar
    zelia skrev 2009-12-18 15:46:27 följande:
    pcalma: Lågaffektivt bemötande låter intressant. Beställde just en bok om det, eftersom vi inte riktigt vet hur vi ska hantera alla utbrott, plus självskadebeteendet på bästa sätt. Jag återkommer och berättar om den är läsvärd.
    Titta gärna på föreläsningarna på son-risesidorna som berör "aggressive behaviour" part 1 och 2

www.autismtreatmentcenter.org/media:video,20,0
  • Nilsfar
    Nilsfar skrev 2009-12-18 18:18:31 följande:
    Titta gärna på föreläsningarna på son-risesidorna som berör "aggressive behaviour" part 1 och 2www.autismtreatmentcenter.org/media:video,20,0
    Länken blev visst lite fel.
    Kopiera hela länken och klistra in i webläsaren istället, den sista biten kom inte med i den automatiska länkmarkeringen.
  • Nilsfar
    Falumamman skrev 2009-12-19 08:50:05 följande:
    Jul jul strålande jul, man vad ger man egentligen i julklapp till ett barn med autism som bara gillar omslagspapper?? Hon älskar att öppna paket, men bryr sig inte om innehållet, det är papperen hon älskar att prassla med. Har fortfarande inte hunnit köpa alla julklappar än, ute i sista minuten som vanligt, typiskt mig. Sa jag inte förra året att jag inte skulle vara det i år, och förra året och året före det, och före det.....
    Naturligtvis ett stort paket med massa fint papper i
  • Nilsfar
    SaramedM skrev 2009-12-19 09:55:15 följande:
    jo jag har också hört det, men det som skrämmer mig är att hon var så lugn och så närvarandeHon förklarade att hon tycker det är för jobbigt att leva, att det inte gör nått om hon inte får fler kramar utan hon vill dö ändå
    Kan hon tala om vad som är jobbigt?

Ofta är det skola/barnomsorg som ställer till det. vilka anpassningar har gjorts och vad kan göras mer?

Hinner inte svara så mycket några dagar men skall försöka ändå.
  • Nilsfar
    Busbellan skrev 2010-01-05 21:51:14 följande:
    Alltså ursäkta om jag upprepar mig, men det här med sonens kladd med bajs är så fruktansvärt jobbigt just nu så jag vet inte vad jag ska göra.Det spelar ingen roll om han har blöja eller är utan blöja, utan händerna är nere och gräver upp det blixtsnabbt Idag har han kladdat ner tv:n med bajs en gång, soffan en gång och hela sin garderobsdörr en gång.Jag vet verkligen inte vad vi ska göra och det är ju så ÄCKLIGT också Man tycker att man har koll på honom hela tiden, men allt händer ju på några sekunder
    Hur reagerar ni runt omkring på detta?
  • Nilsfar
    Busbellan skrev 2010-01-06 12:52:46 följande:
    Vi reagerar nog inte så jättemycket egentligen, försöker i alla fall att inte göra det. Bara ta bort sonen därifrån och torka. Av erfarenhet vet jag att han tycker allt man säger nej och blir arg för är jättekul att göra igen.Men en och annan suck kommer det säkert.Men jag har ingen aning om detta är rätt sätt, vet faktiskt ingenting om vad vi bör göra
    Visst är det så att stora reaktioner ger mer av det man inte vill se mer av.

Samtidigt är det lätt att glömma att ge de positiva reaktionerna på allt som faktiskt fungerar bra i vardagen.

Tänk också på att det är mycket svårare att förstå "INTE" än att man istället säger det man vill att barnet skall göra.

Ofta kan vi också sända ut ganska stora reaktioner även om försöker ta det lugnt. Jag tänker på situationer där vi själva reagerar starkt känslomässigt men försöker hålla tillbaks det för att inte "reagera". Då kan det fungera att hitta ett annat sätt att se på situationen för sig själv - så att inte de starka känslorna kommer.
  • Nilsfar
    Busbellan skrev 2010-01-06 17:53:21 följande:
    Tack för tipsen, ja jag antar att det bästa är att ransaka sig själv och verkligen försöka tänka lite ängre, men det är svårt. Just nu känns allt bara riktigt jobbigt
    Det är svårt men det går lättare och lättare efter hand. vi har ju assistenter till Nils men just denna biten är den vi lägger ner allra mest jobb på när det handlar om utbildningen.

Varje gång det inte fungerar riktigt bra med en assistent så har det handlat om assistentens känslor i en viss typ av situationer, inte vad assistenten gör eller inte gör.

Vi har lärt oss jättemycket om de här bitarna eftersom det läggs ganska stor vikt vid det i son-rise, som är det förhållningssätt vi jobbar med. Attityden är jätteviktig, och det som påverkar attityden är ju våra känslor och de tankar som ligger bakom dessa.
  • Nilsfar
    Busfrömamman skrev 2010-01-06 23:58:28 följande:
    Svårt men viktigt det där med våra känslor... och inte så lätt att styra över. Jag tror på teorin att bakom våra känslor finns behov som eventuellt inte är mötta. Till exempel så kan jag känna mig frustrerad, stressad för jag har ett behov av omsorg om min dotter som ibland är svårt att möta. Har ni andra tips på hur ni hanterar era känslor när stressen eller vad det nu kan handla om, tar över? Just nu känner jag en stress över att jag tycker träningen går bakåt. Det har varit jullov från dagis i tre veckor, svårt att få ihop tid till träning, först var E sjuk och då gick det inte och nu vill hon inte sitta vid bordet ens. Vi kör IBT som jag var (är...) skeptisk till men det kändes så mycket bättre när E visade att hon gillade det och då blev det något roligt som vi gjorde tillsammans. NU när hon inte har sin motivation kvar, tappar även jag min och vet inte vad som ger vad. Risken är ju stor att det är min stress som skapar hela problemet... Just nu struntar jag i det, jag använder tiden, ser till att vi är i hennes rum men kämpar för att göra det så roligt som möjligt för oss båda. Alltså ingen träning på att imitera klappa händerna och lägga lika utan jag följer henne och satsar på samspelet och att vi ska ha kul. Ändå gnager det dåliga samvetet över vad jag borde... och säkert en tnake om att jag är dålig mamma som inte kan få henne att gilla sin "riktiga" träning. Och så mer stress... Längtar efter att gå workshopen Rätt att leka i Stockholm, hoppas på inspiration och att det är något som ska ge mig nya krafter. Något annat jag undrar över. Läser nu boken Ten things you can do right now to help your child with autism. Blev fundersam över att han inte tycker bilder som hjälp i kommunikaitonen är bra. Har aldrig stött på kritik över det eller tecken och skulle gärna få den tanken mer förklarad för mig. Själv är jag tacksam att min flicka har fått ett sätt att kunna kommunicera lite med andra men hoppas så klart att hon ska prata i framtiden.
    Vi utgår från tanken att det inte är det som händer kring oss som direkt skapar en känsla utan att det är vår tolkning, våra tankar om det som händer som skapar en känsla - oavsett om det är glädje eller sorg eller stress.

Genom att stanna upp och leta efter orsaken till känslan, vilket "belief" om situationen som orsakar den så kan man ofta hitta ett annat sätt att tänka om situationen som ger en bättre känsla.

Ibland  behöver man gräva en del, ibland hittar man det enkelt. Det finns ett sätt att ställa frågor som hjälper till, de finns beskrivna i boken "power dialoges". Det är denna typer av frågor (och den attityd som hör till) som vi använder i vårt dagliga arbete med assistenterna också.
    I detta fallet skulle jag nog börja med att ställa förtydligande frågor kring "riktig" träning eller varför det din dotter gillar att göra påverkar om du är en bra mamma eller inte.
    När det gäller Jonathans bok har jag den inte framför mig så att jag kan läsa hur han skriver. Jag tror att det beror på att han har sett hur bra det går att hjälpa barn med autism att få igång en fungerande språklig kommunikation. Många gånger blir inte bildkommunikation ett hjälpmedel utan det blir något som läggs mycket arbete på ISTÄLLET för talad kommunikation. 
    I vissa fall finns inte möjligheten att utveckla talad kommunikation och då är det naturligtvis fantastiskt bra med alternativ. Med Jonathans erfarenheter tror jag dock att han ser att detta är ganska sällsynt.
  • Nilsfar
    zelia skrev 2010-01-07 12:07:35 följande:
    Hm, vet inte var den sista raden kom ifrån...
    Ser att mitt inlägg också blev lite underligt Hoppas det syns ändå vilket som var citat och inte
  • Nilsfar
    Busfrömamman skrev 2010-01-13 13:09:57 följande:
    Träningen har vänt och det var riktigt kul i går . En fråga om språket, min flicka pratar inte alls, vissa dagar har hon flera ljud och andra dagar väldigt tyst. Efter att ha läst Jonathans bok har jag försökt uppmuntra henne till att be om det hon vill ha i leken genom att göra ljud men hur ska det gå till praktiskt?? Hon tittar mig i ögonen men ljud gör hon inte eller försök till att säga något. När hon var två hade hon ca 50 ord och pratade i ett ords meningar men inte nu två år senare. Kan också tillägga att hon är motiverad till samspel, vill att jag ska sjunga Björnen sover men visar det med kroppspråket i stället. Som jag sagt innan har bilder varit en stor hjälp för henne att kommunicera så jag tror hon förstår vitsen med kommunikation. Gärna tips...
    Du kan börja med att reagera på de ljud hon gör. När hon gör ett spontant ljud - tolka det som ett ord som passar i sammanhanget och reagera stort på det.
    Visa tydligt att det är ljudet som sätter fart på dig.

För att praktiskt ge förslag på hur du kan baka in det i leken får du gärna beskriva lite hur det ser ut när ni leker. Vad gillar hon att göra. Vad är det som motiverar henne.
  • Nilsfar
    Busfrömamman skrev 2010-01-14 12:02:12 följande:
    Tack! Jo jag härmar hennes ljud men är ibland osäker på om jag gör det för snabbt. Ska jag vänta till hon är färdig och sen vänta lite till innan jag "pratar"? Tror att jag kan vara för ivrig där med risk att jag i stället avbryter. Jag tänker på att inte ha långa meningar men kan säkert korta ner dem mer. "jonathan+1" var en jättestor och tydlig hjälp, tack! Det ska jag ha med mig Att vänta i 30 s är länge, där måste jag få mer is i magen, kanske räkna tyst för mig själv... Det är svårt det här. Jag har läst boken om kommunicerande samspel som jag nu inte kommer ihåg vad den heter och boken om Hanen. Tyckte båda var bra men det är nog dags att läsa om dem. Fick lite svårt att få ihop det med IBT tänket bara... För där uppfattade jag det som att vad man säger ska vara meningsfullt och i IBT så är det träna ljud. Jag komnmer inte ihåg exakt nu men är jätteglad om du vill berätta hur det kan kombineras... Tycker det är svårt att inte prata för mycket samtidigt som man ska prata lagom mycket om ni förstår vad jag menar... En del blir så tysta med E i och med att hon inte pratar och det kan ju inte heller vara bra... Och så det här att prata i en ords meningar samtidigt som det ska vara en kommunikation och inte bara som jag berättar för henne vad hon gör... Berätta gärna mer, vi ska träffa logopeden på tisdag och då ska vi prata kommunikation, innan har fokus varit IBT. Det är en väldig utmaning man har fått att hjälpa sitt barn... Mitt yrkesliv handlar i väldigt hög grad om kommunikaiton och jag har insett hur mycket vi låter vara beroende av den talade kommunikationen. Att då få lära sig av sitt barn att kommunicera på andra sätt är svårt men väcker många tankar och funderingar på många plan... Bara en sån "enkel" sak som empati.... Att ge och ta emot det när de talade orden inte räcker till...  Underbart att höra om Jonathans framsteg! Blir helt varm om hjärtat!
    Bara en snabb kommentar - återkommer med mer

När Nils började med att svara på uppmaningar så var det inte 30 sekunder som gällde utan 5 minuter eller mer. Det tog ett tag innan vi insåg att han faktiskt gjorde som vi sa när vi utmanade honom med ett ord.

Autismen innebär ju bland annat att det är mycket svårt att växla om till att tänka på något annat så jag antar att Nils behövde tänka färdigt på det han höll på med innan han kunde ge ett svar på det vi hade frågat efter, det kan ju tänkas att han behövde fungera så länge på vad vi hade sagt också

En av de viktigaste bitarn i son-rise är att hitta en närvaro i leken med barnet. Om man själv inte är här och nu utan tänker på annat så missar man ju den kommunikation som faktiskt finns. Vi missade säkert massor i början - men det var fantastiskt när vi kom på att det var så lång fördröjning och att han faktiskt reagerade
  • Nilsfar

Vår äldste son har autism i den svårare delen av spektrum. Hans tre småbröder har inte haft några som helst problem.

Vi resonerade som så att fick vi ett barn till med autism så visste vi redan från början hur vi skulle hantera det.

Det är ganska fantastiskt när barnen bara börjar prata mer eller mindre av sig själva när man fått kämpa många timmar i veckan i åratal innan det börjar hända saker för storebror

• Nilsfar
    SaramedM skrev 2010-02-03 11:46:29 följande:
    Härligt!Igår när jag frågade M hur det varit på dagis fick jag svaret: en perfekt dag!
    Härligt !!!
Svar på tråden Autismtråd 9