• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Ejnie
    Boel1 skrev 2010-01-30 05:58:35 följande:
    Idag blir det äntligen 6-årskalas för Gustaf! Han har längtat i flera veckor, vi har haft lappar uppe som har räknat ner dagarna till kalaset. Igår låg han i sängen och pratade om sitt kalas!! Det kommer mer och mer spontana saker, han pratar och berättar riktigt mycket, hade frågat sin resurs på dagis om hon var ledsen en dag när hon satt med huvudet i handen. Man blir glad för lite! Annars har veckan varit eländig, jag mår så dåligt över min yngsta pojkes stackars finger - han blir nog av med fingertoppen, nästan en centimeter! Försöker intala mig att det är fånigt att vara så ledsen över en fingertopp, det finns ju så mycket värre saker som kan hända...men det funkar inte, jag tror att det beror mycket på att jag är väldigt trött just nu och det här var droppen. Är trött hela tiden, och när jag måste åka och byta bandage på lillen så mår jag illa och blir supertrött, känner mig gråtfärdig och matt.  Men det blir väl bättre...önskar ibland att jag kunde gå i ide och få sova några månader för att sen vakna pigg och utvilad!
    Jag förstår att det känns hemskt men det skulle kunna hänt vem som helst, vi har en släkting som också mist en fingertopp för att lillasyster (som är utan diagnos) drämde igen en dörr på det).

Eftersom du är så trött (vilket är HELT rimligt!!) kanske du behöver gå till 1) LSS-handläggare och få avlösare och 2) doktor som sjukskriver dig några veckor.

/Ejnie som just har börjat arb halvtid efter en tids sjukskrivning pga utmattning
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • Ejnie

SaraM,
    så bra att mormor finns och förstår!

• Skumboll
    Igår blev jag av med jobbet, fick gå på dagen för att jag inte uppfyllt avtalet alternativt arbetsvägran. Dessutom var jag bara provanställd. 
    Vi får ju inte till någon dagisplats till sonen, vi har en bra plan men det tar ett tag för att få till det som vi tänkt. Sedan november har jag jobbat halvtid hemifrån samtidigt som jag haft sonen hemma hela tiden. Igår ringde chefen och sa att det inte funkar längre, att det inte kan motivera att betala ut lön. Visst, jag kan förstå, jag klandrar dem inte men nu står man här och vi vet inte hur vi ska klara oss rent ekonomiskt. 
    Föräldradagar har jag inga kvar. Vårdbidraget tar åtminstone ett par månader till. A-kassa kan jag inte få (för att jag inte har ordnad barnomsorg). VAD gör man i ett sånt här läge? Känns som man faller utanför systemet...
    ♥ Simon ♥
  • caropia

Hej allesammans, kastar in en fråga, ni med barn som är maniska snoppdragare och behöver body även vid 3 års ålder (har sett i nån av autismtrådarna att det finns fler med samma problem) vart hittar ni större bodies? Dom jag har nu är från dunnis och dunnis finns ju inte kvar tyvärr, behöver minst storlek 92...

Skickar även en kram till dig skumboll, hoppas ekonomin löser sig, inte roligt att bli av med jobbet

• Ejnie
    Skumboll skrev 2010-01-30 14:00:13 följande:
    Igår blev jag av med jobbet, fick gå på dagen för att jag inte uppfyllt avtalet alternativt arbetsvägran. Dessutom var jag bara provanställd.  Vi får ju inte till någon dagisplats till sonen, vi har en bra plan men det tar ett tag för att få till det som vi tänkt. Sedan november har jag jobbat halvtid hemifrån samtidigt som jag haft sonen hemma hela tiden. Igår ringde chefen och sa att det inte funkar längre, att det inte kan motivera att betala ut lön. Visst, jag kan förstå, jag klandrar dem inte men nu står man här och vi vet inte hur vi ska klara oss rent ekonomiskt.  Föräldradagar har jag inga kvar. Vårdbidraget tar åtminstone ett par månader till. A-kassa kan jag inte få (för att jag inte har ordnad barnomsorg). VAD gör man i ett sånt här läge? Känns som man faller utanför systemet...
    Vad är det som gör att ni inte får dagisplats? Kan ni gå till kommunen och hävda att eftersom de inte erbjuder plats så måste ni få någon form av hjälp? Kan ni få hjälp hemma så du kan söka arbete?
  • Klättermusen
    Ejnie skrev 2010-01-30 13:48:52 följande:
    Å jag känner så väl igen detta, att Sonen var "ouppfostrad" som inte kunde det eller det... det är betydligt bättre nu när diagnosen finns och det går att säja till dem att de faktiskt inte kan jämföra med sina egna (normalstörda) barn. Att det itne går över av sig själv. Och att vi jäklar i mig INTE är dåliga föräldrar!Min mamma klarar inte heller av Sonen och har inte gjort sen han blev ungefär 3 år. Han är för stökig och de förstår inte varandra tillräckligt för att han ska följa henne som han gör med mig. Eftersom hon är snabb vågade hon inte vara ute heller, hon skulle inte hinna i fatt. Vår stora lycka är vår unga smarta fantastiska avlösare som har underbar hand med båda barnen och fyller en stor lucka som våra familjer inte kan.
    För oss spelar det ingen roll att vi har en diagnos på sonen för de lyssnar inte ändå. Jag tror de måste själva pröva på att ta hand om vår son under en längre tid för att förstå hur svårt handikappet är. Det syns ju inte på utsidan.
    Frasen " Men så gör alla barn i den åldern" tror jag att jag hört en miljon gånger. De förstår inte skillnaden. Alla barn kan vara jobbiga men i vårt fall så får vi bråka när det är blöjbyte, tandborstning, matdags, herren inte vill gå in när vi varit i lekparken,  vill inte gå ut när vi är inne, när vi säger nej, när han ska sitta i vagnen för att vi måste gå vidare, måste träna , ja... listan kan göras hur lång som helst och det händer varje dag. Vi har just nu också en fantastisk tjej som orkar stå ut tills vi blir fler. Tack och lov!
  • Skumboll
    Ejnie skrev 2010-01-30 16:59:03 följande:
    Vad är det som gör att ni inte får dagisplats? Kan ni gå till kommunen och hävda att eftersom de inte erbjuder plats så måste ni få någon form av hjälp? Kan ni få hjälp hemma så du kan söka arbete?
    Sonen sondmatas och förskolechefen (och personer högre upp i kommunen) kräver att sonens ansvarige läkare står för utbildning av personalen. De vill väl inte ta ansvar när sonden kräks upp och får stoppas om var och varannan dag. Men den tiden har inte läkaren och de andra inblandade, så vi sitter i en rävsax. 
    Nu har vi en plan, men vi får nog räkna med ett halvår till innan det löser sig. 
    Hjälp hemma...jadu...av vem då? Vi håller precis på att söka avlösartimmar men det är ju inte det det är tänkt för. Och söka jobb är ju inga problem, det är ju just att jobba som blir problemet. 
    ♥ Simon ♥
  • Klättermusen
    Skumboll skrev 2010-01-30 14:00:13 följande:
    Igår blev jag av med jobbet, fick gå på dagen för att jag inte uppfyllt avtalet alternativt arbetsvägran. Dessutom var jag bara provanställd.  Vi får ju inte till någon dagisplats till sonen, vi har en bra plan men det tar ett tag för att få till det som vi tänkt. Sedan november har jag jobbat halvtid hemifrån samtidigt som jag haft sonen hemma hela tiden. Igår ringde chefen och sa att det inte funkar längre, att det inte kan motivera att betala ut lön. Visst, jag kan förstå, jag klandrar dem inte men nu står man här och vi vet inte hur vi ska klara oss rent ekonomiskt.  Föräldradagar har jag inga kvar. Vårdbidraget tar åtminstone ett par månader till. A-kassa kan jag inte få (för att jag inte har ordnad barnomsorg). VAD gör man i ett sånt här läge? Känns som man faller utanför systemet...
    Men fy vad tråkigt!
    När man får diagnosen innan barnet börjat på en förskola kan det ta tid eftersom man måste tänka om redan från början. För oss tog det 7 månader att fixa en förskola (som ändå inte passade) och det kostade oss massor eftersom vi var tvugna att vara hemma tills det var dags. Man borde få ersättning som resurs när det drar ut på tiden!
  • Skumboll
    caropia skrev 2010-01-30 16:01:39 följande:
    Hej allesammans, kastar in en fråga, ni med barn som är maniska snoppdragare och behöver body även vid 3 års ålder (har sett i nån av autismtrådarna att det finns fler med samma problem) vart hittar ni större bodies? Dom jag har nu är från dunnis och dunnis finns ju inte kvar tyvärr, behöver minst storlek 92... Skickar även en kram till dig skumboll, hoppas ekonomin löser sig, inte roligt att bli av med jobbet
    Tack! Det räcker ju inte att man har det kämpigt som det är, det är klart att jobbet också ska gå åt h-vete. 
    Här finns body i strl 98/104, kanske kan vara något?
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Klättermusen skrev 2010-01-30 17:55:05 följande:
    Men fy vad tråkigt! När man får diagnosen innan barnet börjat på en förskola kan det ta tid eftersom man måste tänka om redan från början. För oss tog det 7 månader att fixa en förskola (som ändå inte passade) och det kostade oss massor eftersom vi var tvugna att vara hemma tills det var dags. Man borde få ersättning som resurs när det drar ut på tiden!
    Eller hur, det vore ju något att få ersättning som resurs! 
    Hur tror de annars att man ska klara sig? På luft?
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Autismtråd 9