Ejnie skrev 2010-01-30 13:48:52 följande:
Å jag känner så väl igen detta, att Sonen var "ouppfostrad" som inte kunde det eller det... det är betydligt bättre nu när diagnosen finns och det går att säja till dem att de faktiskt inte kan jämföra med sina egna (normalstörda) barn. Att det itne går över av sig själv. Och att vi jäklar i mig INTE är dåliga föräldrar!Min mamma klarar inte heller av Sonen och har inte gjort sen han blev ungefär 3 år. Han är för stökig och de förstår inte varandra tillräckligt för att han ska följa henne som han gör med mig. Eftersom hon är snabb vågade hon inte vara ute heller, hon skulle inte hinna i fatt. Vår stora lycka är vår unga smarta fantastiska avlösare som har underbar hand med båda barnen och fyller en stor lucka som våra familjer inte kan.
För oss spelar det ingen roll att vi har en diagnos på sonen för de lyssnar inte ändå. Jag tror de måste själva pröva på att ta hand om vår son under en längre tid för att förstå hur svårt handikappet är. Det syns ju inte på utsidan.
Frasen " Men så gör alla barn i den åldern" tror jag att jag hört en miljon gånger. De förstår inte skillnaden. Alla barn kan vara jobbiga men i vårt fall så får vi bråka när det är blöjbyte, tandborstning, matdags, herren inte vill gå in när vi varit i lekparken, vill inte gå ut när vi är inne, när vi säger nej, när han ska sitta i vagnen för att vi måste gå vidare, måste träna , ja... listan kan göras hur lång som helst och det händer varje dag. Vi har just nu också en fantastisk tjej som orkar stå ut tills vi blir fler. Tack och lov!