• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • pcalma

HC=hjälpmedelscentralen!

Vi har fått en extra hög grind som de små barnen inye kan klättra över o gå upp för trappan. Bostadsanpassning! de har också extra lås till dörrar. Vi har en "hake" som vi drar på näör vi är inne för de rymmer konstant annars. denna hake gör att det även går att ha dörren på glänt o sen är det stopp!
    Vi köpte också en grind som vi spände upp vid altandörren så vi kunde ha helt öppet på framsidan, men de stod istället o kastade ut alla saker de hittade.
    I somras fick vi gunnebo runt trädgården på baksidan så nu har vi öppet ut där hela somrarna o de kan gå in o ut hur de vill!!

Vi fick även okrossbara rutor inomhus som bostadsanpassning!

• Skumboll

Mia66: Nä, du är verkligen inte ensam. Precis sådär känner jag, ungen styr hela vårt liv! Vill han inte så vill han inte då går det inte. Vissa dagar är värre än andra, jag har också mörka tankar, men försöker ta dagen som den kommer. 

Hemskt att läsa om era barn sömnstörningar. Ni är så starka som orkar!!
    Vårt problem är tvärtom, troligen inte så vanligt och ni skulle nog säga att vi har en ren lyxsituation. Sonen trivs allra bäst i sin egen säng, i ett tyst mörkt rum med dörren stängd. Han kan ligga timmar både innan och efter han somnar/sovit och böka, "filosofera" osv. Han går inte ur sin säng själv (sover i större variant av utdragssäng) och säger inte direkt till när han vill bli upplockad. 
    Jeanette: Borde man inte kunna sätta ett såntdär barnsäkert fönsterlås även på altandörren?
    ♥ Simon ♥
  • kaffemamma

Puh vad vi all akämpar! Men säkert har vi också våra knep för att inte bli galna. Mitt är min egen variant på Mindfullness - som jag egentligen inte kan någonting om. Men under dagen, när man stressar från moment till moment, dagislämning, skollämning, till kontoret osv osv så försöker jag se varje stund inte som en transport utan som något med egenvärde. När jag lämnat barnen har jag ca 20 minuters promenad till kontoret. Då är det lätt att bli uppstressad, tänka på allt som måste hinnas med osv. Istället försöker jag se det som en skön promenad, se det som händer omkring mig just nu och få det till något positivt. Samma sak om jag hämtar dottern först i skolan och vi sen ska hämta sonen: försöker se det som ett tillfälle för oss att ta en liten promenad och prata istället för att bara tänka på att ni blir vi sena till dagis, hur ska vi hinna handla osv osv.

Min andra plan för att orka med är att börja äta nyttigare mat, börja träna och gå och lägga mig tidigare på kvällarna. Den planen har jag haft i flera år. Än så länge har det inte blivit något av med det... kanske nästa vecka..

Neko - en DAN-läkare kommer absolut säga att ni ska prova dieten även om han inte har problem med magen. De eventuella problemen i magen kan synas bara på beteende. Vi kolla runt ganska mycket kring detta innan vi inledde dieten eftersom vår son inte hade uppenbara magproblem. En del blir väldigt hjälpa iallafall, en del inte. Hur det blivit för oss efter ett år på dieten är faktiskt oklart - inga drastiska förändringar, förutom de som kom direkt då vi ändrade. Vi försöker avgöra just nu hur dieten eventuellt påverkar honom. Jag har gjort en hel del inlägg om detta på behandlongstråden. Men jag tycker absolut att du ska pröva. Jag har träffat så många som har fått så mycket mer dramatiskt positiva resultat än vad vi fått. Men läs på ordentligt så att ni gör det rätt från början! Många barn som mest äter gluten och mjölkmat börjar ju äta mer varierat efter att den maten tagits bort.

• Angi07

En vanlig skolan eller?

Jag undrar ibland om min son skulle behöva en annan skola. Han går i en vanlig skola men han trivs inte så mycket pga. buller,  många barn, mobbing. Han är väldig duktig speciellt på matte, han skulle hålla på med det hela tiden om man inte sätter gränser samma  sak med dator.

Efter två dagar hemma gick vi idag till skolan vid 9.15 (man börjar 8) så vi var sena. Han var vilse , stressad och borta. En lärare kom till oss och försökte prata med min son men han lyssnade inte , hans tankar var inte där, men hon förstod inte det och försökte prata igen om samma sak, i slutet blev det bara jobbigt och min son började att säga" lalalalalalalalal"  för att avbryta hela. Personalen som jobbar där har inga kunskaper om autism ( AS) . Jag vet inte vad jag ska tro längre, det känns så långt till 19 februari för att kunna få svar på mina funderingar.
    Vad gör ni när det handlar om skolan.

• kaffemamma

Min "normala" dotter är det som går i skola. Sonen med autism går på vanligt dagis med ibt-träning & resurs. Hur vi ska göra med skolval har jag inte orkat tänka på än. Om det inte sker en dramatisk förbättring de närmaste åren så tror jag inte att en vanlig skolgång blir aktuellt till en början

• SaramedM

Hur många är det som ska på BAN konferens i helgen?

jag ska dit på söndagen, missar lördagen eftersom vi ska på bröllop

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-01-28 11:51:11 följande:
    Sara - vi har ju aldig träffats, men då gör vi det i helgen då!
    kul!
    Känner mig smått isolerad just nu och inser att det ska bli väldigt skönt att träffa folk som lever som vi
  • Susis
    SaramedM skrev 2010-01-28 11:33:21 följande:
    Hur många är det som ska på BAN konferens i helgen?jag ska dit på söndagen, missar lördagen eftersom vi ska på bröllop
    Jag och maken ska också bara gå på söndagen. Hoppas vi går därifrån mer peppade, vi har ändrat dieten men än så länge har han inte börjat äta andra saker, det är bara potatisbullar han accepterar. Vi har ändå märkt en skillnad i hans beteende, han är mer medveten och "med" och nyfiken. Tror det har stor betydelse för inlärningen vid IBT-träningen. Ska verkligen bli kul att träffa andra i samma situation!
  • kaffemamma

Om du ännu inte betalat men vill komma på BAN konferensen i helgen så  ta med dig kontant betalning med jämna pengar till själva konferensen. Då kan BAN inte erbjuda mat eller fika eftersom det måste beställas i förväg. Möjligheten att köpa mat i närheten av hotellet är begränsad, så ta med dig fika och lunch. I gengäld drar BAN av 100 kr på priset.

Mer:" Kan tarmfloran påverka beteendet? Tore Midtvedt är professor Emeritus i mikrobiell ekologi vid Karolinska Institutet och han är övertygad om att så är fallet. Han är en av de inbjudna talarna på konferensen om Biomedicinsk Behandling vid Autism som äger rum i helgen. Andra internationella experter inom biomedicin som talar på konferensen är bla James A. Neubrander, M.D som har behandlat över 2000 barn med autism och är känd världen över för sitt engagemang och sin stora kunskap. Han är drivande i flera intressanta forskningsprojekt inom området och med sin erfarenhet av autistiska barns specifika medicinska profil har han utvecklat en lång rad innovativa och effektiva behandlingar."
     http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/tarmflora-och-beteende-366030 

Svar på tråden Autismtråd 9