• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Skumboll
    Ejnie skrev 2010-02-02 22:53:36 följande:
    Men vad säjer LSS-handläggaren? har du fått tag i en sån?? Och det faktum att kommunens dagis vägrar ta emot honom trots garanti (för det finns väl sån även för funktionshindrade barn??)
    Säger bara att det är handläggningstider och bla bla bla. 
    Vi HAR en vilande plats på ett dagis och visst kan vi sätta in honom där. Men då kommer han att gå med drygt 20 andra barn (och han är ju livrädd för barn) och kommer inte få någon mat på dagarna. 
    ♥ Simon ♥
  • cruz

Skumboll: Jag blir så arg, någon måste väl för tusan ta sitt ansvar. Har jag fattat det hela rätt? Du har blivit av med ditt jobb och kan inte få A-kassa eftersom sonen inte går på dagis (jag är dålig på alla dessa regler så rätta mig om det är fel)? Sonen kan inte gå på dagis eftersom han sondmatas och det finns ingen av personalen som kan ta på sig det ansvaret? Då återstår assistans eller hur? Visst måste man kunna få beviljat tillfällig assistans, är det någon som vet? Hur går man till väga då? I ditt fall borde man kunna korta handläggningstiden eftersom du faktiskt sitter i en knivig sits. Annars återstår ju bara sjukskrivning för din egen del eftersom din son anses vara för frisk.

• Skumboll

Zelia: Precis så är det, men det är ju som sagt ingen som vill ta något ansvar utan vi skickas bara runt runt runt. 

Assistans ja, vi får bara svar att det är handläggningtider. 
    Lite beroende på vad vi skulle få i VB skulle vi nog klara oss men jag får ju inte ens läkaren att skriva något intyg, då blir det svårt att få något. 
    Får väl ansöka om vårdnadsbidrag så länge, det ger oss i alla fall 3000 i månaden. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Och om jag blir sjukskriven så får väl inte jag ta hand om sonen. Då måste ju pappan vara hemma, men utan ersättning? Ekonomiskt är ju det ännu värre...

♥ Simon ♥
  • tillit71

"Skumboll" om din son får diagnosen autistisk syndrom bör ni få helt vårdbidrag som ligger på nästan 7000 kr.

• Skumboll
    tillit71 skrev 2010-02-03 09:52:02 följande:
    "Skumboll" om din son får diagnosen autistisk syndrom bör ni få helt vårdbidrag som ligger på nästan 7000 kr.
    Ja, han har autistiskt syndrom och dessutom sondmatas han så ja, vi borde få ett helt, men psykologen säger max 1/4 för att han är så liten.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    tillit71 skrev 2010-02-03 10:11:29 följande:
    Här är en bra länk: www.autism.se/content1.asp?nodeid=22379 Jag får fullt vårdbidrag för pojken min och fick det sen han fick diagnosen vid 3 ½ år. Så kämpa på du BÖR ha helt vårdbidrag!!!
    Jag har betat av varenda länk jag hittat på google om vårdbidrag!
    Tror också mycket hänger på vilken handläggare man får. Min verkar tyvärr vara en gammal surkart, så jag har inte så stora förhoppningar. Hon ska ringa på fredag så ska vi gå igenom ansökan.... MEN, jag behöver ju detdär jädra läkarintyget. 
    ♥ Simon ♥
  • tillit71
    Skumboll skrev 2010-02-03 10:14:06 följande:
    Jag har betat av varenda länk jag hittat på google om vårdbidrag! Tror också mycket hänger på vilken handläggare man får. Min verkar tyvärr vara en gammal surkart, så jag har inte så stora förhoppningar. Hon ska ringa på fredag så ska vi gå igenom ansökan.... MEN, jag behöver ju detdär jädra läkarintyget. 
    En tröst i eländet är i alla fall att man enligt lag har rätt att få ut vårdbidrag retroaktivt från den dagen din ansökan kom in. Och det gäller även om du inte har något läkarintyg. Vår ansökan tog 3 månader så vi fick vårdbidrag för 3 månader tillbaka. Tror mej har läst att FK ALLTID rekomenderar helt bidrag när det gäller autism. Ja för det är ju inte FK som fastställer det utan någon annan men denna "någon annan" hi hi går ju oftast på FK´s ord.

Hur gammal är pojken din?
  • Skumboll
    tillit71 skrev 2010-02-03 10:21:07 följande:
    En tröst i eländet är i alla fall att man enligt lag har rätt att få ut vårdbidrag retroaktivt från den dagen din ansökan kom in. Och det gäller även om du inte har något läkarintyg. Vår ansökan tog 3 månader så vi fick vårdbidrag för 3 månader tillbaka. Tror mej har läst att FK ALLTID rekomenderar helt bidrag när det gäller autism. Ja för det är ju inte FK som fastställer det utan någon annan men denna "någon annan" hi hi går ju oftast på FK´s ord. Hur gammal är pojken din?
    Men handläggaren sa att läkarintyget måste in denhär veckan.... {#lang_emotions_undecided} Skickade in 14 januari. 
    Har också läst någonstans att riktlinjen är helt VB vid autism. Men vette tusan om FK alltid håller det? 
    Han är 2,5. 
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Autismtråd 9