• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Angi07
    pcalma skrev 2010-02-04 21:00:22 följande:
    Kramar till dig!!!! Man måste tillåta sig att sörja, det kommer att gå upp o ner, så är det iaf för mig.VB kan du ansöka om redan nu o komplettera med läk.intyg. Inkommer ansökan tillFK i feb.månad så får du retroaktivt from o med då.
    Tack pcalma!
    jag försöker  skriva vb ansökan nu men det känns långt eller det är jag som har svårt att skriva saker som vi måste leva varje dag, varje natt .
    Nu fastnade han med en bok med massor av olika bilder på fiskar så det blir en liten lugn stund .
  • pcalma
    kaffemamma skrev 2010-02-04 21:15:55 följande:
    Om ni är intresserade tänkte jag att vi kunde hjälpa varandra med tips på lekar, datorspel, leksaker och annat som funkar på våra barn på den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50535053.html 
    Perfekt, vad bra!! Inte lätt område det!!!
  • Skumboll
    Angi07 skrev 2010-02-04 20:28:41 följande:
     Nu fick vi diagnosen på vår son, det är aspergers syndrom som vi trodde från början. Den 19 kommer vi prata om allt detta med psykologen som gör utredning. Jag kommer också få en intyg för att söka Vb. Vi är slutkörda , trötta på allt, detta är bara en början, jag vet inte vad som väntar nu, vill inte tänka mera om framtiden. Min som har AS och det är en verklighet nu som gör ont, mycket ont.
    Stor kram! Förstår dina känslor. Hur förberedd man än trodde att man var så kommer ju diagnosen som en chock i alla fall. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Idag är jag glad och lättad. Hade på morgonen ett samtal med handläggaren på FK ang vårdbidraget, det var egentligen ingenting jag behövde förtydliga mer än hur vi hade tänkt med avlösning, jobb och dagis. Hon skulle definitivt föreslå ett helt VB och vi skulle ha beslutet om ett par veckor. Vilken lättnad!!

♥ Simon ♥
  • kjempekul

Nu har vår son fått diagnos! Atypisk autism!
    Fy fan! Det känns hårt!
    Även om jag vetat länge så känns det för jävligt!

• Ejnie
    Skumboll skrev 2010-02-05 10:08:16 följande:
    Idag är jag glad och lättad. Hade på morgonen ett samtal med handläggaren på FK ang vårdbidraget, det var egentligen ingenting jag behövde förtydliga mer än hur vi hade tänkt med avlösning, jobb och dagis. Hon skulle definitivt föreslå ett helt VB och vi skulle ha beslutet om ett par veckor. Vilken lättnad!!
    Underbart!!
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • kaffemamma
    kjempekul skrev 2010-02-05 13:53:46 följande:
    Nu har vår son fått diagnos! Atypisk autism!Fy fan! Det känns hårt! Även om jag vetat länge så känns det för jävligt!
    Jag gick runt som i en bubbla efter diagnosen. Min värld hade rasat kändes det som, men utanför pågick livet som vanligt för människor. Jag kände mig så otroligt utanför de jag gick förbi som satt på utekefeer och pratade och skrattade. Men det blir bättre! Sakta men säkert. Ta stöd från alla håll du kan. Nu börjas det.
  • Klättermusen
    amomentlikethis skrev 2010-02-03 23:01:32 följande:
    kanske skulle flytta till eran kommun men för oss är det skit samma eftersom det inte ens är kommunen jag bor i nu som har hand om vårat ärrende utan en annan kommun pga en massa saker. å vi kan inte byta heller...jag vet inte heller hur jag ska göra om jag tex ska söka korttidsboende eller avlösare, eftersom vi är skrivna i en annan kommun. eller personlig assistent som vi är lite inne på nu.kommer kommunen hävda att vi inte har rätt till hjälp pga kvarskrivningen så har vi inte rätt till något alls
    Hör med försäkringskassan men jag tror nog att man måste söka assistansen i den kommun man är skriven. Även om assistans kan vara svårt att få kan det vara värt att söka om man har ett barn som har stora behov. Att skriva ner allt inför alla ansökningar är tungt men om det leder till att man får assistans är det en fantastisk hjälp för barnet. Vår son är bara tre år men vi vet att han ändå kommer få någon sorts assistans. Hur mycket vet vi inte ännu men vi hoppas nu att assistansen ska räcka till för att vara med vår son på hans framtida förskola och en del timmar under helgen.
  • Klättermusen
    Skumboll skrev 2010-02-05 10:08:16 följande:
    Tack och lov! Hoppas FK är lika samarbetsvillig i framtiden också!
Svar på tråden Autismtråd 9