• tillit71

Autismtråd 9

Blir era barn "höga", mer skrikiga och aktiva, svårt att sitta still mm när dom äter mat med gluten?
    Vår pojke blir så.
    Han fick i sej gluten nu i veckan och är nu totalt förändrad
    Så nu längtar vi massor tills det går ur kroppen på honom så vi får tillbaka vår glada nyfikna pojke...

• tillit71

Frågar igen!

Någon mer som ger mjölk - och glutenfri kost till sina barn? Och sen testat att ge "vanlig" mat. Märker ni skillnad???

Pojken vår med diagnos Autism testade vi att ge vanlig matnu i förra veckan alltså med gluten för vi visste inte om det var någon skillnad, (man glömmer lätt) och han blev typ "hög" och fick koncentrationssvårigheter. Det var inte alls samma kille längre

Så nu blir det att ge mjölk - och glutenfri kost igen.

• tillit71
    Skumboll skrev 2010-02-02 15:56:04 följande:
    Jag blir tokig! Varför har vi sån jävla otur med allt... Kommer inte få sonen sjukskriven. Han måste vara allvarligt sjuk, fara för hans liv och dessutom måste han ligga inlagd. Tack för det. Ingen j*vel bryr sig ju om att man inte klarar det ekonomiskt. Det om något lär ju inte hjälpa sonen....
    Har inte läst o följt hela tråden men jag undrar om ni inte får vårdbidrag för killen? Eller är ni mitt i all utredning....?
  • tillit71
    Skumboll skrev 2010-02-02 16:03:53 följande:
    Jag har skickat in ansökan....men vi får inget läkarintyg, det dröjer evigheter och innan läkarintyget är inne får vi ju ingenting. Fast de tror bara att vi får lägsta vilket på något sätt inte väger upp en lön. 
    Har han fått en diagnos fastställd så kan läkarna på habliteringen skriva ett intyg.
  • tillit71

"Skumboll" om din son får diagnosen autistisk syndrom bör ni få helt vårdbidrag som ligger på nästan 7000 kr.

• tillit71
    Skumboll skrev 2010-02-03 10:14:06 följande:
    Jag har betat av varenda länk jag hittat på google om vårdbidrag! Tror också mycket hänger på vilken handläggare man får. Min verkar tyvärr vara en gammal surkart, så jag har inte så stora förhoppningar. Hon ska ringa på fredag så ska vi gå igenom ansökan.... MEN, jag behöver ju detdär jädra läkarintyget. 
    En tröst i eländet är i alla fall att man enligt lag har rätt att få ut vårdbidrag retroaktivt från den dagen din ansökan kom in. Och det gäller även om du inte har något läkarintyg. Vår ansökan tog 3 månader så vi fick vårdbidrag för 3 månader tillbaka. Tror mej har läst att FK ALLTID rekomenderar helt bidrag när det gäller autism. Ja för det är ju inte FK som fastställer det utan någon annan men denna "någon annan" hi hi går ju oftast på FK´s ord.

Hur gammal är pojken din?
  • tillit71
    Skumboll skrev 2010-02-03 10:25:20 följande:
    Men handläggaren sa att läkarintyget måste in denhär veckan....  Skickade in 14 januari.  Har också läst någonstans att riktlinjen är helt VB vid autism. Men vette tusan om FK alltid håller det?  Han är 2,5. 
    Ansökan för vårdbidrag kan göras UTAN läkarintyg!!! Det ska hon på FK veta.
    Men varför skrivs inget läkarintyg?
  • tillit71
    Skumboll skrev 2010-02-03 10:31:07 följande:
    Jag har skickat in en ansökan men när jag pratade med handläggaren förra veckan så sa hon att jag måste skicka in ett original av läkarintyget den här veckan annars kunde hon inte gå vidare med ansökan = avslag. Jadu, säg det, vi får ingenting vi frågar efter. Han vill väl helt enkelt inte skriva något. Eller så har han inte tid. 
    Men det låter ju helt sjukt...
    Har du skickat in diagnos papprena till FK?

I din ansökan står det i detalj ALLA jobbiga saker? Vet att det är skitjobbigt att skriva ansökan för man måste verkligen klanka ner på sitt egna barn.
  • tillit71

Jag tycker du ska vända dej till högre distans (läkarens chef) o säga att din läkare inte vill / har tid att skriva ett intyg...

• tillit71

Min ansökan var med på flera sidor och sen själva läkarintyget var det mindre skrivet men på det hade dom kopierat in text som jag själv hade med på själva ansökan....

Förresten du har inte lust att brevväxla via vanlig post? Skulle så gärna vilja ha fler att skriva till som har autistiska barn...

• tillit71
    SaramedM skrev 2010-02-04 09:52:17 följande:
    Du ska inte skämmas!Med flera så krävande barn är det väl underbart att någonting flyter på?Men ändå, vilken skillnad det kan varaVi frå kämpa för ALLT, vi har just fått nej av HAB att få ett symbolixschema och programmet Bildfabriken som hjälpmedel! helt absurtSkolan kommer jag att få bråka med det vet jag, blir en utmaning utan dess likeM ska ha egen resurs, inte som nu på fösklan där pengarna används för att öka på personalen i gruppenvilken kommun bor du i så jag vet vart jag ska flytta?
    Vi fåck höra samma sak på vår F-skola att pengarna går till en gemensam pott o av dom används fler timmar till personalen så att dom har "extra koll" men nu har jag äntligen fått rätt. Att pengarna går oavkortat till pojken min för inom LSS lagarna står det att barnets behov ska komma FÖRST och f-skolan ska anpassa sej efter honom. Vilket betyder en egen resurs!!! Även om denna kan vara olika om nu den första är sjuk...
Svar på tråden Autismtråd 9