• Neko

Autismtråd 9

Jag glömde logga in mej själv, det var jag som skrev Sesdun's inlägg ovan ^^;

Angående julklappar ska vi ge vår son en furreal kattunge =) Han är som sagt väldigt inne på bilar och har varit sedan han var pytteliten men han har börjat intressera sig lite för katter på senaste tiden så det försöker vi uppmuntra. Jag tror en av anledningarna till att han fastnat så för just bilar är att de ofta låter och rör på sig och det är ju spännande. Så därför vill vi ge en katt som också rör på sig och låter =)

• Neko
    Nattljus skrev 2010-01-04 17:26:09 följande:
    Vår son har inte problem med ensidig kost, men jag har läst  eller hört på nån utbildning att en metod var att man väljer ett livsmedel i taget som man vill barnet ska äta och ger det konsekvent varje dag, kanske flera gånger per dag. Säg att det är äpple tex (eller vad som helst) då tar man små äppelbitar som man stoppar i barnets mun, barnet spottar antagligen ut, men är man envis så vänjer sig barnet vid smaken och tycker sedan om det livsmedlet tillslut. Mycket positiv uppmuntran!   Vet en familj som använt den metoden på sin autistiska dotter som bara åt två olika livsmedel. Succesivt kunde bygga ut men en sak i taget. Det var svårast de första sakerna, men sen gick det fortare. En ide är att i början välja ett livsmedel som är lika i färg och konsistens till något som barnet redan tycker om, så blir inte övergången så stor. men man måste var envis, och ett visst mått av tvång är det ju. En idé kan ju vara att förstärka beteendet genom att ge något som barnet verkligen uppskattar, efter varje smakbit, eller någon annan rolig förstärkare, ballonger, serpentiner eller vad som helst som barnet gillar, och kanske bara ha den förstärkaren kopplat till matintroduktionen.
    Vi har testat en variant av detta, stoppar inte in något i munnen men håller mot läpparna så att han kan känna smaken iaf. Det har faktiskt fungerat med vissa saker, men sedan glömmer han bort att det är gott till nästa gång så man får nog göra det flera gånger innan han accepterar maten helt. Vi har främst testat med små bitar korv från korv stroganoff. När man väl får honom att smaka en bit så accepterar han att äta några till bitar efter det självmant. Däremot fungerar det bara med mat som är 'nära' något han äter redan nu. Tex ris skulle aldrig gå.

Jag tror också det är ett bra tips att ge något som är likt något han redan äter i utseende/konsistens. Min son äter mycket hellre ny vit och brun mat än tex röd mat.

Nu har han snöat in på pommes frites, fiskpinnar och risgrynsgröt samt yoghurt så det är i stort sett det enda han äter förutom smörgåsar med smör.
  • Neko

Fantasi:

Han leker oftast ganska repetativa lekar eller så någon scen från en film han har sett, ibland (men sällan) något som har hänt honom eller något han har gjort. Han hittar liksom inte på nya saker. Theory of mind tror jag att han har problem med. Jag tror att han tror att vi kan läsa hans tankar (han pratar inte) och han tycker att vi är dumma med mening om vi inte kan gissa vad han vill.

Ögonkontakt:

Han har jättemycket ögonkontakt och har haft sedan han var liten. Om han ser något kul eller om vi gör något mysigt så tittar han gärna en i ögonen och ler. Däremot kan han ibland när man säger hans namn och man är bredvid honom inte titta på en. Nästan demonstrativt. Fast om han är i ett annat rum kommer han oftast springande och tittar på en för att se vad man ville. Om man ska instruera eller visa honom något vill han inte heller titta, då är det som att han tycker att det är jobbigt. Annars har han gärna ögonkontakt så mycket som möjligt med alla =) Om man inte tittar honom i ögonen när han vill ha något så tar han gärna tag i ens huvud och vrider det mot sig =S

Låtsaslek:

Det är mest scener från filmer. Tex bilarna krockar och den ena hamnar uppochner på den andra och de snurrar runt, eller flickorna ser den coola musikern och ropar och svimmar. Han leker gärna samma scen flera gånger efter varandra =S

• Neko

Jag måste få fråga, går det bra för er att vara ute och gå med era barn (så länge som de inte springer bort)? Min son går kanske 5-10 meter, sedan ställer han sig framför mej/vagnen och blockerar vägen så att man måste gå runt. Så hinner man gå en bit medan han står kvar och funderar. När han ropar på honom så kommer han springande, går bredvid i kanske 5-10 meter och sedan ställer han sig framför igen =O

Det är nästan alltid han gör så här så ifall vi har bråttom/ska komma någonvart så måste han åka i vagn/bli buren eller att man går så pass mycket framför att han inte kan ställa sig i vägen. Om man går några meter framför honom (baklänges) så går det rätt bra även fast han ibland stannar och står där tills man ropar att han ska komma). Kommer han ikapp så ställer han sig framför.

Ingen aning varför han gör så. Han tycker dock om att åka vagn som tur är =P

Jag har provat att bara stå kvar när han ställer sig framför men då står vi bara kvar där ett tag.

• Neko

JeanetteL,

Min 3,5åring sover fortfarande i spjälsäng och lär nog göra det ett bra tag till.

---

Är det någon idé att börja med någon specifik diet ifall han inte har några problem med magen alls? Har hört att det är vanligt bland autistiska barn att ha det men min son har det som tur är inte. Han är ändå extremt petig med vad han äter och det mesta som han tycker om är förbjudet enligt de flesta anpassade dieter, så jag vet inte om man borde börja krångla med det? Kan det göra någon nytta eller är det onödigt?

Nu har vi blivit bjudna på middag hos en ny vän till mej hela familjen nästa vecka, de har också en liten (ej autistisk) dotter. Det är första gången vi äter/hälsar på hos någon annan med vår son som inte är hans mormor/morfar/farmor/farfar sedan han var jätteliten. Får se hur det går. De har rätt mycket dyra saker hemma och dottern deras är väldigt liten. Nu brukar han vara snäll med småbarn men ändå, man oroar ju sig =S Hoppas det går okej. Det känns nästan som ett slags test för att se hur mycket svårigheter han har nu, var ju länge sedan sist. Vi har mest haft vänner hit och inte hälsat på hos någon för att det varit så mycket problem tidigare.

En kul sak är att jag har märkt att han kan styra datamusen! Jag hade på en webbsida med lite roliga gubbar som hoppar och gör lite ljud ifrån sig när man för muspilen över dem och hittade honom sittandes och lekande med det! Jag har försökt lära honom styra den tidigare men det har absolut inte gått. Han vägrar bli instruerad om något och vänder sig bara bort/springer därifrån och kan inte alls titta. Men på något sätt måste han ju ha snappat upp det ändå =) Så roligt att något går framåt ändå när språket har stått helt stilla i två år (han är 3).

och tack för blogglänken =)

• Neko

Svara jättegärna i min omröstning om autism och syskon =) Tänker också att det vore bra att veta hur stor risken är att ett syskon skulle få samma så att man är beredd utifall att.

• Neko
    Ejnie skrev 2010-02-01 11:02:29 följande:
    Det finns mer tillförlitliga siffror än omröstning här på det. Men frågan är var... jag vet att jag sett det någonstans - nån som minns hur mycket det är? Svaret är iaf en förhöjd risk men absolut inte jätterisk.
    Det
    känns verkligen som att om någon skulle få det så skulle det vara vi =S Vet inte om vi vågar skaffa syskon med tanke på hur mycket energi vår son redan tar, plus alla svårigheter han har (talar inte). Hur vågar ni andra?
  • Neko
    Skumboll skrev 2010-02-01 17:25:07 följande:
    Konstigt, jag kan inte heller citera dej Skumboll... =S Vi velar fram och tillbaka mellan att vilja och inte. Samtidigt känner jag att jag skulle vilja ha ett barn som man kan prata med, och lära en massa saker, sådär som jag tänkte före vi fick vår son. Trots att vi älskar honom över allt annat så känns det så sorgligt om man aldrig skulle få uppleva allt det där. Fast å andra sidan om vi skulle få ett till barn som honom så finns det en risk att vi skulle gå under för han är verkligen krävande =/ Önskar nästan att det hade varit ett genetiskt fel så att man skulle kunna screena för det i förväg.
  • Neko

Vi tänkte när han föddes att vi skulle skaffa ett syskon när han har lärt sig prata, men så lärde han sig inte det =/

• Neko
    Skumboll skrev 2010-02-01 17:31:56 följande:
    Jag kan fortfarande inte =P

Ja, det är möjligt... det känns dock som att det borde finnas något sätt att minska risken ifall man skulle få ett syskon =S Visst är autism lite mindre vanligt hos flickor?
  • Neko
    Nilsfar skrev 2010-02-01 19:05:47 följande:
     Det är ganska fantastiskt när barnen bara börjar prata mer eller mindre av sig själva när man fått kämpa många timmar i veckan i åratal innan det börjar hända saker för storebror
    Kan knappt föreställa mej hur det skulle vara, skulle kännas helt magiskt =)
Svar på tråden Autismtråd 9