Nattljus skrev 2010-01-04 17:26:09 följande:
Vår son har inte problem med ensidig kost, men jag har läst eller hört på nån utbildning att en metod var att man väljer ett livsmedel i taget som man vill barnet ska äta och ger det konsekvent varje dag, kanske flera gånger per dag. Säg att det är äpple tex (eller vad som helst) då tar man små äppelbitar som man stoppar i barnets mun, barnet spottar antagligen ut, men är man envis så vänjer sig barnet vid smaken och tycker sedan om det livsmedlet tillslut. Mycket positiv uppmuntran! Vet en familj som använt den metoden på sin autistiska dotter som bara åt två olika livsmedel. Succesivt kunde bygga ut men en sak i taget. Det var svårast de första sakerna, men sen gick det fortare. En ide är att i början välja ett livsmedel som är lika i färg och konsistens till något som barnet redan tycker om, så blir inte övergången så stor. men man måste var envis, och ett visst mått av tvång är det ju. En idé kan ju vara att förstärka beteendet genom att ge något som barnet verkligen uppskattar, efter varje smakbit, eller någon annan rolig förstärkare, ballonger, serpentiner eller vad som helst som barnet gillar, och kanske bara ha den förstärkaren kopplat till matintroduktionen.
Vi har testat en variant av detta, stoppar inte in något i munnen men håller mot läpparna så att han kan känna smaken iaf. Det har faktiskt fungerat med vissa saker, men sedan glömmer han bort att det är gott till nästa gång så man får nog göra det flera gånger innan han accepterar maten helt. Vi har främst testat med små bitar korv från korv stroganoff. När man väl får honom att smaka en bit så accepterar han att äta några till bitar efter det självmant. Däremot fungerar det bara med mat som är 'nära' något han äter redan nu. Tex ris skulle aldrig gå.
Jag tror också det är ett bra tips att ge något som är likt något han redan äter i utseende/konsistens. Min son äter mycket hellre ny vit och brun mat än tex röd mat.
Nu har han snöat in på pommes frites, fiskpinnar och risgrynsgröt samt yoghurt så det är i stort sett det enda han äter förutom smörgåsar med smör.