Inlägg från: Busfrömamman |Visa alla inlägg
  • Busfrömamman

Autismtråd 9

Zelia, det låter mycket tufft! Jag har ju själv fått en liten som nu är 4 månader men tack vare avlösning så går det trots allt. Och nu är ju min äldsta 6 år och min dotter med autism 4 så de är ju äldre än dina. Jag tycker också det är hysteriskt ibland men förösker tänka att det är hysteriskt just nu, att det kommer bli bättre...

Nu har vi fått mycketavlösning 14 h i veckan, tyvärr funkar det inte riktigt med avlsöaren men det är en annan sak. Själva tanken är bra så får ni mer timmar så kandet vara stor hjälp.

Jag hoppas du får sova! Sömnen gör mycket för att man ska orka. Och be om hjälp på alla sätt du kan komma på, gillade idén om att be någon annan hjälpa till med matlagning, fler såna tips tack!

• Busfrömamman

Svårt men viktigt det där med våra känslor... och inte så lätt att styra över. Jag tror på teorin att bakom våra känslor finns behov som eventuellt inte är mötta. Till exempel så kan jag känna mig frustrerad, stressad för jag har ett behov av omsorg om min dotter som ibland är svårt att möta. Har ni andra tips på hur ni hanterar era känslor när stressen eller vad det nu kan handla om, tar över?

Just nu känner jag en stress över att jag tycker träningen går bakåt. Det har varit jullov från dagis i tre veckor, svårt att få ihop tid till träning, först var E sjuk och då gick det inte och nu vill hon inte sitta vid bordet ens. Vi kör IBT som jag var (är...) skeptisk till men det kändes så mycket bättre när E visade att hon gillade det och då blev det något roligt som vi gjorde tillsammans. NU när hon inte har sin motivation kvar, tappar även jag min och vet inte vad som ger vad. Risken är ju stor att det är min stress som skapar hela problemet... Just nu struntar jag i det, jag använder tiden, ser till att vi är i hennes rum men kämpar för att göra det så roligt som möjligt för oss båda. Alltså ingen träning på att imitera klappa händerna och lägga lika utan jag följer henne och satsar på samspelet och att vi ska ha kul. Ändå gnager det dåliga samvetet över vad jag borde... och säkert en tnake om att jag är dålig mamma som inte kan få henne att gilla sin "riktiga" träning. Och så mer stress...

Längtar efter att gå workshopen Rätt att leka i Stockholm, hoppas på inspiration och att det är något som ska ge mig nya krafter.

Något annat jag undrar över. Läser nu boken Ten things you can do right now to help your child with autism. Blev fundersam över att han inte tycker bilder som hjälp i kommunikaitonen är bra. Har aldrig stött på kritik över det eller tecken och skulle gärna få den tanken mer förklarad för mig. Själv är jag tacksam att min flicka har fått ett sätt att kunna kommunicera lite med andra men hoppas så klart att hon ska prata i framtiden.

• Busfrömamman

Träningen har vänt och det var riktigt kul i går . En fråga om språket, min flicka pratar inte alls, vissa dagar har hon flera ljud och andra dagar väldigt tyst.

Efter att ha läst Jonathans bok har jag försökt uppmuntra henne till att be om det hon vill ha i leken genom att göra ljud men hur ska det gå till praktiskt?? Hon tittar mig i ögonen men ljud gör hon inte eller försök till att säga något. När hon var två hade hon ca 50 ord och pratade i ett ords meningar men inte nu två år senare. Kan också tillägga att hon är motiverad till samspel, vill att jag ska sjunga Björnen sover men visar det med kroppspråket i stället. Som jag sagt innan har bilder varit en stor hjälp för henne att kommunicera så jag tror hon förstår vitsen med kommunikation. Gärna tips...

• Busfrömamman
    Nilsfar skrev 2010-01-14 00:03:40 följande:
    Du kan börja med att reagera på de ljud hon gör. När hon gör ett spontant ljud - tolka det som ett ord som passar i sammanhanget och reagera stort på det.Visa tydligt att det är ljudet som sätter fart på dig.För att praktiskt ge förslag på hur du kan baka in det i leken får du gärna beskriva lite hur det ser ut när ni leker. Vad gillar hon att göra. Vad är det som motiverar henne.
    Jag tycker att jag reagerar på hennes ljud men det kan också vara som Jonathan skriver, att jag missar dem i bland för att jag förväntar mig att hon inte pratar. Måste jobba med det...

När det gäller vår lek så har hon utvecklats och det är mycket mer samspel Om jag börjar sjunga Björnen sover och slutar så stannar hon upp med det hon gör och kommer till mig.

Om hon får tag på min mobil så vill hon att jag ska jaga henne, innan sprang hon bara iväg och kastade iväg den, nu tittar hon så jag kommer efter. Inte så bra lek, blir på mobilens bekostnad men jag kan inte alltid säga nej... Ska skärpa mig där och byta ut den mot något annat.

Annars är det att bläddra i tidningar och pocketböcker men där är det svårt att få till samspel tycker jag. Jag tar en bok och bläddrar nära henne och då vill hon ha min och så byter vi men mycket mer blir det inte.

Hon kan gilla pussel nu men det är oftast på mitt initiativ och så alla leksaker som låter och blinkar... De har jag tagit ut ur hennes rum så hon leker med dem i vardagsrummet och jag har svårt att få till samspel där utan det blir mest trycka på knapp... Ibland gillar hon att vi spelar på trumma eller liknande, vill att jag spelar på munspel men får inte henne till att försöka.

Ideer hur jag kan gå vidare?
  • Busfrömamman
    Jonathanmamma skrev 2010-01-14 08:52:48 följande:
    Susis och Busfrömamman - hör gärna av er här eller på bloggen om ni vill ha mer information om hur jag gjort med Jonathan. Han svarade och svarar fortfarande väldigt bra på Kommunicerande samspel. Den kommunikationen har bara förbättrats i och med IBT-träningen. Det är precis som Nilsfar säger. Uppmuntra och härma själva era barns ljud. VÄNTA INTE på riktiga ord! Tänk på det som om det vore en bebis. Då härmar man ju alla deras ljud och låter riktigt fånig emellanåt. Det är bara bra. Sedan måste man ge dem tid och inte prata så mycket själv. Ofta försöker man fylla tomrummet med ord, det fungerar inte så bra. Frågor fungerar inte heller så bra. Vi undvek frågor i närmare 1,5 år med Jonathan efter att vi lärt oss metoden. Det gäller att möta barnet i "språktrappan" där han eller hon är. Om barnet bara kan ge ljud ifrån sig så ge honom/henne ett ord för det han/hon gör. Med Jonathan, som kunde 10-20 ord vid 3,5 års ålder så började jag med att säga bil, när han körde bil. När han lärt sig det och kommunicerade med ett-ords-meningar så byggde jag vidare - Köra bil. Eller bil brrrrrrmmmm. Jag tänker Jonathan+1 ofta.Hoppas ni förstår litet vad jag menar. Det är så svårt att förklara, mycket enklare att göra. Man får också ha med sig att de här barnen har en fördröjd språkbild, eller vad de nu kallar det. Det tar längre tid för dem att uppfatta vad vi säger och svara på det. Med Jonathan så kan jag få vänta uppemot 30 sekunder innan han svarar ibland.Ni kanske vill veta hur det har gått för Jonathan också?! Han pratar idag i 6-8 ordsmeningar, argumenterar, pratar om känslor och kommunicerar. På intensivträningen är de förvånade över hans imitationsförmåga och hans snabba sätt att ta till sig träningen. Han är en utmaning för dem, säger de, för han konsumerar övningar i en rasande fart. Det är som att få en av de största gåvor som livet kan ge - jag har fått tillbaka min son och han är en tänkande, kännande och talande individ. Sedan gör sig autismen påmind ibland och även om det är alltmer sällan så finns det ju alltid där. Hans stora problem just nu är uttalet, som är långt ifrån bra. Vi hemma förstår för det mesta vad han säger, men långt ifrån alla utanför. Därför ska vi till en till logoped på habiliteringen imorgon...Jag hoppas jag skickar med litet hopp - ge inte upp. Ett ödmjukt tack till Susis för rekommenderandet av bloggen. Kan jag hjälpa så gör jag gärna det. Det finns länkar på högersidan för er som är intresserade av att läsa mer. Kram på er Anna
    Tack! Jo jag härmar hennes ljud men är ibland osäker på om jag gör det för snabbt. Ska jag vänta till hon är färdig och sen vänta lite till innan jag "pratar"? Tror att jag kan vara för ivrig där med risk att jag i stället avbryter. Jag tänker på att inte ha långa meningar men kan säkert korta ner dem mer. "jonathan+1" var en jättestor och tydlig hjälp, tack! Det ska jag ha med mig

Att vänta i 30 s är länge, där måste jag få mer is i magen, kanske räkna tyst för mig själv... Det är svårt det här. Jag har läst boken om kommunicerande samspel som jag nu inte kommer ihåg vad den heter och boken om Hanen. Tyckte båda var bra men det är nog dags att läsa om dem. Fick lite svårt att få ihop det med IBT tänket bara... För där uppfattade jag det som att vad man säger ska vara meningsfullt och i IBT så är det träna ljud. Jag komnmer inte ihåg exakt nu men är jätteglad om du vill berätta hur det kan kombineras... Tycker det är svårt att inte prata för mycket samtidigt som man ska prata lagom mycket om ni förstår vad jag menar... En del blir så tysta med E i och med att hon inte pratar och det kan ju inte heller vara bra... Och så det här att prata i en ords meningar samtidigt som det ska vara en kommunikation och inte bara som jag berättar för henne vad hon gör... Berätta gärna mer, vi ska träffa logopeden på tisdag och då ska vi prata kommunikation, innan har fokus varit IBT.

Det är en väldig utmaning man har fått att hjälpa sitt barn... Mitt yrkesliv handlar i väldigt hög grad om kommunikaiton och jag har insett hur mycket vi låter vara beroende av den talade kommunikationen. Att då få lära sig av sitt barn att kommunicera på andra sätt är svårt men väcker många tankar och funderingar på många plan... Bara en sån "enkel" sak som empati.... Att ge och ta emot det när de talade orden inte räcker till...  

Underbart att höra om Jonathans framsteg! Blir helt varm om hjärtat!
  • Busfrömamman

Skolan ja... har själv börjat fundera på det även om det inte är dags ännu för vår flicka. Jag har tyvärr inga råd att ge...

Har frågor angående IBT dock... Vi arbetar med det och jag är väl inte odelat positiv och övertygad men resonerar som att vi har kommit överens om att arbeta med det fram till sommaren då vi får utvärdera det. Och så tar jag reda på alternativ under tiden.

Som jag har förtsått det så är intensiteten (antalet timmar) viktigt samt även dokumetationen. Vi har hittat en form av dokumentationen som fungerar enkelt och ändå är tydlig men jag tycker förskolan hinner väldigt lite varje dag vilket jag ställer mig frågande till.

Vår överenskommelse är 20 till 25 h på förskolan och 5 till 10 hemma i veckan. Därför frågar jag er hur mycket ni hinner med under en dag, allstå om ni gör många repetitioner samt om ni gör alla typer av övningar varje dag? Jag förstår att det beror helt på vilken typ av övningar man gör, i vårt fall är det väldigt grundläggande: Kom, sträcka upp armarna (imitation), Lägga lika föremål till bild, enkelt pussel och bygga torn av klossar. Förutom det även en del ADL övningar.

Jag upplever det som att förskolan gör betydligt mindre på en dag än vad vi hinner med på en halvtimme och att de hoppar över vissa uppgifter helt. Är inte poängen också att man ska göra alla övningar flera gånger och varje dag för att det ska vara någon vits med IBT? Eller har jag missuppfattat det? Känns som att nu har vi bestämt oss för detta men så gör förskolan ändå något annat...

Undrar också hur ni gör för att få informationen att fungera mellan hem och förskola? Undrar också om någon har tips på litteratur där man kan läsa mer om IBT, känner mig lite förvirrad och vår habilitering är ganska ny på det också.. Tack på förhand!

Svar på tråden Autismtråd 9