Autismtråd 9
Hej! Lägger denna tråd i favoriter. Jag har en flicka på 5,5 år med ADHD och någon form av autism, vilken form ska utredas i feb. Hon har även bipolär sjukdom.
Hej! Lägger denna tråd i favoriter. Jag har en flicka på 5,5 år med ADHD och någon form av autism, vilken form ska utredas i feb. Hon har även bipolär sjukdom.
Jag känner oxå stor oro inför min dotters skolstart till hösten. Här finns inga andra alternativ heller än den vanliga skolan. Sär- i så fall o där platsar hon inte. Hennes autismdiagnos kommer inte att bli färdig förrän till våren heller o nu har hon bara diagnosen ADHD+bipolär. Troligtvis är det autistiskt syndrom men vi har det som sagt inte på papper ännu, vi ska dock ha möte med skola ihop med BUP.
Tja, ca 4 ggr om året skulle gissa på!
För dagen gäller 4 år här o 5 år för natten (blöjor)
Vi har avlösare, 3 tim/v. Vi väljer själva hur vi lägger upp dessa timmar! Ibland kan det bli 6 timmar ena veckan o den andra inget.
Var på BUP ifdag o träffade läkaren för medicinutvärdering. Dottern som är 5,5 år, (ADHD o Bipolär sjukdom) medicinerar med stämningsstabiliserande. Hon ska även utredas med start i feb ang någon form av autism.
Jag blir inte klok på henne. Läkaren sa att hon alltid varit så himla ojämn i sina förmågor o det är verkligen ingen underdrift!
Ibland kan jag sitta o prata med henne "på riktigt" o känna att "herregud det är ju inget fel här, så ordentlig så!!" 3 sekunder senare undrar jag hur jag bara kunde tänka den tanken ens...
Idag när läkaren kom o hälsade fick hon ett hej till vsar men ingen ögonkontakt. Inne i lekrummet kokade hon kaffe o gav mig o läkaren varsin mugg, gick sen runt o tittade på sakerna i rummet o ville åka hem när hon var klar. Läkaren skulle säga hej då o tog hennes hand o försökte få ögonkontakt med henne, höjde handen upp lite med hon bara tittade ner o runt på golvet o sa inte hej då heller. I rummet så tittade hon flera ggr på dr o pratade med henne oxå. Det går så upp o ned.
Jag sa vad övriga i NP-teamet tror (autism av någon form, o även jag o maken tror det) Hon sa bara det då att hon inte vill uttala sig om det nu, utan lägga det krutet på utredningen. Det e ju klokt så klart men jag grubblar ihjäl mig på denna speciella flicka!!
KAN man ha autism (högfungerande?) men ändå klara av att samspela bra IBLAND? Eller har hon "bara" ADHD+Bipolär sjukdom?
Hon är je extremt rutinbunden o skapar rutiner efter att bara fått göra en sak EN gång, det e lika med alltid för henne, Rituell, perceptuella störningar, supersvår med maten o äter bara tacos, löskokta ägg o gröna äpple utan skal, hyperaktiv, eplosiv, fastnar o låser sig, detaljseende till MAX, perfektionist (allt ska vara exakt o precis som hon tänkt sig) Kan inte ta på sig sina kläder, ha blöja ännu (natten) grava sömnstörningar sen födslen (melatonin 6 mg sen jul-07) Otroligt verbal o perfekt språk, trots att hon för bara 2 år sedan endast takade 2-ords-meningar. Ja jag kan ju skriva hur mkt som helst..
Någon som orkat läsa o känner något spontant??
SaramedM: Jag har för mig att vi har jämfört våra flickor innan de blev utredda innan o då också sa att de var så himla lika!
caropia: kramar till dig!! Hårt när mer än ett barn "drabbas".. Orättvist!
jag har en dotter på 12 år med ADHD+autistiska drag, en flicka på 5,5 år med ADHD+Bipolär sjukdom o autismspektrumstörning (ska utreda autismen i feb) samt en kille på 3,5 år som är under utredning nu, snart klar.
Mitt i detta finns en kille på 11 år oxå som är hur välfungernade som helst o tycker att det är jobbigt hemma.
Min 5,5 åriga dotter är oxå väldigt ojämn.
Nu kastar jag ut lite fler frågor, hur funkar det på dagis för era små? Och hur orkar ni föräldrar med vardagen? Har ni någon avlastning av något slag? Och hur får ni omgivningen (mor och farföräldrar exempelvis) att förstå vidden av problemet?
Min 5,5 åring med ADHD, Bipolär sjukdom o någon form av autism (ska utredas för den biten) går på en vanlig förskola med resurs. Hennes lillebror på 3,5 år går på samma förskola o samma avdelning o han har oxå resurs. Han är just nu under utredning.
De har båda väldigt svårt för grupper o svårt med samspelet. Min dotter (5åringen) är extremt oflexibel o allt måste vara samma hela tiden. de har schema på dagis. Hon har väldigt humörsvängningar hemma men inte på dagis, vilket lillebror har. Dottern leker inte på samma sätt som sonen gör.
Mina föräldrar har väldigt svårt att förstå mina barn, att de är annorlunda. de tycker att vi daltar för mycket o att schema o bilder bara gör dem annorlunda än vad de är. Att de är ouppfostade (de är impulsiva o hyperaktiva) Dottern har även extremt svårt för detta med mat o äter bara vissa saker, vilket går i perioder. Just nu är det bara tacos som funkar, hon äter inte på dagis heller. Lillebror däremot äter ALLT o kan äta hur mycket som helst.
Inegn av den sover en hel natt o båda har stora insomningssvårigheter. Inatt tex så har lillebror varit uppe sen 01.30. Båda två har Melatonin 6 mg till natten samt Theralen.
Vi har också en dotter på 12,5 år med ADHD+ASdrag o en kille på 11 år som är "NT".
jag jobbar 50% 8.15-12.15 varje dag. det ger vardagen en struktur o jag lämnar de små på dagis kl 07.30 så de är frukost där. jag slipper den striden med barnen o de får en bra o tydlig start på dagen där. jag hämtar de när de ätit mellis kl 15. ett tydligt avslut på dagen o jag har tid på em för att ta alla BUP-tider etc, samt att jag hinner med att göra läxorna med syskonen innan jag hämtar de små. En andningspaus som jag så väl behöver:) Varje fredag hä,mtar jag kl 14 o vi har fredagsfika hemma.