• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Tazocina

Alla ni som har adhd barn. Hur var era små som bebisar? Min lilla tös på 8 månader har varit som en liten durasellkanin sedan hon föddes. Även snurrat runt sedan hon var en månad och varit rätt tidig med att krypa och greja. Då vi träffar de andra 10 bebisarna i vår föräldrargrupp är de mycket lugnare och tycker om att sitta och studera och peta på grejer medan vår tös inte kan vara still en sekund. En i gruppen frågade om hon kan ha ADHD och det är faktiskt något jag själv också funderat på innan hon nämde det..

Hur var era barn som bebisar och när började ni ana att det var ADHD?

• yrrol2
    Tazocina skrev 2009-12-29 17:23:49 följande:
    Alla ni som har adhd barn. Hur var era små som bebisar? Min lilla tös på 8 månader har varit som en liten durasellkanin sedan hon föddes. Även snurrat runt sedan hon var en månad och varit rätt tidig med att krypa och greja. Då vi träffar de andra 10 bebisarna i vår föräldrargrupp är de mycket lugnare och tycker om att sitta och studera och peta på grejer medan vår tös inte kan vara still en sekund. En i gruppen frågade om hon kan ha ADHD och det är faktiskt något jag själv också funderat på innan hon nämde det..Hur var era barn som bebisar och när började ni ana att det var ADHD?
    Min kille var extremt lugn pratade inte eller rörde sig speciellt mkt fram tills han var 6 månader sen så var det bara och hänga med.
    sen så sov han aldrig så bra på nätterna.
  • Karina09
    Alla ni som har adhd barn. Hur var era små som bebisar? Min lilla tös på 8 månader har varit som en liten durasellkanin sedan hon föddes. Även snurrat runt sedan hon var en månad och varit rätt tidig med att krypa och greja. Då vi träffar de andra 10 bebisarna i vår föräldrargrupp är de mycket lugnare och tycker om att sitta och studera och peta på grejer medan vår tös inte kan vara still en sekund. En i gruppen frågade om hon kan ha ADHD och det är faktiskt något jag själv också funderat på innan hon nämde det..Hur var era barn som bebisar och när började ni ana att det var ADHD?
    Svårt att komma till ro, känslig för intryck, starkt beroende av en inrutad vardag med lagom mycket intryck. Skrek Väldigt mycket, blev lätt överstimulerad, trodde han skulle dö när han blev hungrig mat på bestämda tider var jätteviktigt. Ville bli buren JÄMT. Tidig språkutveckling, men motoriskt en aning sen. Otroligt nyfiken och ett starkt kontrollbehov redan som liten. Mycket svårsövd.

Lillasyster upplever vi som "normal". Hon var mycket livlig och var överallt som bebis. Rastlös, men stabilare på något vis. Hon var mer flexibel och kunde klara av intryck på ett annat sätt. Uthållig, och envis på ett positivt sätt. Idag är hon 8 år och är fortfarande en "sprallig" tjej - men hon kan sätta ord på sina känslor och klarar på ett annat sätt än brodern att ta hand om sig när hon känner sig orolig. Mycket stabilare och inte alls lika sårbar.
  • pcalma
    Alla ni som har adhd barn. Hur var era små som bebisar? Min lilla tös på 8 månader har varit som en liten durasellkanin sedan hon föddes. Även snurrat runt sedan hon var en månad och varit rätt tidig med att krypa och greja. Då vi träffar de andra 10 bebisarna i vår föräldrargrupp är de mycket lugnare och tycker om att sitta och studera och peta på grejer medan vår tös inte kan vara still en sekund. En i gruppen frågade om hon kan ha ADHD och det är faktiskt något jag själv också funderat på innan hon nämde det.. Hur var era barn som bebisar och när började ni ana att det var ADHD?
    Grava sömnstörningar från dag ett, extremt svårt med rutiner o allt skulle vara på ett särskilt vis vid amning etc. Aldrig stilla o väldigt svår att få nöjd. Gillade inte kroppskontakt o inte hårda kläder eller knappar. Svår med maten, särskilt övergången amningen/välling/pure. Sov typ aldrig o enbart korta stunder ca 10 min. Oföretagsam.
    Lillebror var väldigt lugn (ijmf iaf) tills han började ta sig framåt.
  • TwistedSister
    pcalma skrev 2009-12-29 18:28:23 följande:
    Grava sömnstörningar från dag ett, extremt svårt med rutiner o allt skulle vara på ett särskilt vis vid amning etc. Aldrig stilla o väldigt svår att få nöjd. Gillade inte kroppskontakt o inte hårda kläder eller knappar. Svår med maten, särskilt övergången amningen/välling/pure. Sov typ aldrig o enbart korta stunder ca 10 min. Oföretagsam.Lillebror var väldigt lugn (ijmf iaf) tills han började ta sig framåt.
    Vilket/vilka av dina barn beskriver du? Lillebror, har han också adhd eller inte?

I var jättelugn när han var bebis, bara sov och sov och sov. Gillade inte stimulans, leksaker, att man sjöng för honom eller så men annars för det mesta glad. Först när han började kunna ta sig fram själv (sprang på händerna och fötterna istället för att krypa) blev han väldigt aktiv och sen var han ju extremt sen i talet men det var ju inget jag lade märke till de två första åren.
  • pcalma

Först är yngsta dottern beskriven o sen lillebror. De har adhd båda o även deras storasyster på 13 år. Storebror på 11 har däremot inget..

• Esmiso
    yrrol2 skrev 2009-12-29 17:17:11 följande:
    vi har väntat ca 1,5 år på utredning nu, vi har iof sig varit dit på ett samtal då dom bestämde sig för att göra en utredning men det skulle ta ca 2 år i kö. vilket är in i helskotta för lång tid
    jo, vi väntade nästan 3 år på utredningen...de bad om ursäkt när vi kom dit, fast det är ju inte deras fel...De har för lite resurser! JAg valde också att utreda på NP team som INTE är BUP eftersom de gör en grundligare utredning. Jag är glad att vi väntade för personalen i teamet är kanon!!!
  • Esmiso
    Alla ni som har adhd barn. Hur var era små som bebisar? Min lilla tös på 8 månader har varit som en liten durasellkanin sedan hon föddes. Även snurrat runt sedan hon var en månad och varit rätt tidig med att krypa och greja. Då vi träffar de andra 10 bebisarna i vår föräldrargrupp är de mycket lugnare och tycker om att sitta och studera och peta på grejer medan vår tös inte kan vara still en sekund. En i gruppen frågade om hon kan ha ADHD och det är faktiskt något jag själv också funderat på innan hon nämde det.. Hur var era barn som bebisar och när började ni ana att det var ADHD?
    han var nog inte typisk. HAn sov hela nätterna från dag ett, var lugn och nöjd. Gick sent men pratade väldigt tidigt.

Jag började ana ADHD när han var i 5 års åldern, när han var 6 begärde jag att skolläkaren skulle skriva remiss eftersom de jämt påtalade hur jobbig min son var Har nu bytt skola och det är en underbar tolerant skola, itne alls som den förra!
  • Tazocina

Tack för era berättelser. det verkar som om era barn skiljt sig rätt mycket från varandra i sätt då de varit små..

pcalma: skrev 2009-12-29 18:28:23 följande:

Aldrig stilla o väldigt svår att få nöjd. Svår med maten, särskilt övergången amningen/välling/pure.
    Min tjej har också varit väldigt svår vid matsituationen, både vid amningen, flaskan och smakportionerna. Hon hade även kolik som liten. Kanske inte behöver betyda något!?

Tror ni andra att man kan uppptäcka ADHD så här tidigt?
  • yrrol2
    Esmiso skrev 2009-12-30 06:43:18 följande:
    jo, vi väntade nästan 3 år på utredningen...de bad om ursäkt när vi kom dit, fast det är ju inte deras fel...De har för lite resurser! JAg valde också att utreda på NP team som INTE är BUP eftersom de gör en grundligare utredning. Jag är glad att vi väntade för personalen i teamet är kanon!!!
    Min pojk är redan utredd fick adhd diagnos när han var 5 århan är 9 år nu.
    nu vill dom kolla autistiska drag iom att han har svårt med kamrat kontakten han kan ej behålla dom, svårt för lukter kläder som sitter åt, svårt att läsa av när någon skämtar med honom.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig