• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • pcalma
    Esmiso skrev 2009-12-26 09:09:37 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-12-26 09:07:32 följande: jo, det är en djungel att lära sig hitta i nu känns det som. Jag jobbar ju själv inom NPF, men just sådana bitar har jag ingen erfarenhet av, mycket pga att jag jobbar med vuxna. Nackdelen (om det finns nån) att jobba med det själv är att jag blir så arg på mig själv när jag inte fixar att vara lika pedagogisk hemma som på jobbet men jag antar att det är så... Jag är mamma i första hand liksom.
    jag jobbar med barn som har NPF o jag känner samma sak som du. har megatålamod o är superpedagogisk på arbetet men det håller inte alltid hemma.
    Iof så är det "värre" hemma då jag har 3 barn med NPF som är väldigt olika samt att man hemma har samma hög med tvätt, läxor o andra måsten som man inte har på arbetet. Där har man ju "bara" barnen!! En väldigt skillnad..
  • Esmiso
    pcalma skrev 2009-12-26 12:29:29 följande:
    jag jobbar med barn som har NPF o jag känner samma sak som du. har megatålamod o är superpedagogisk på arbetet men det håller inte alltid hemma. Iof så är det "värre" hemma då jag har 3 barn med NPF som är väldigt olika samt att man hemma har samma hög med tvätt, läxor o andra måsten som man inte har på arbetet. Där har man ju "bara" barnen!! En väldigt skillnad..
    ja det är ju det! Det är ju just det att få ihop vardagen...svårt!
  • Karina09
    Esmiso skrev 2009-12-26 13:00:09 följande:
    ja det är ju det! Det är ju just det att få ihop vardagen...svårt!
    Kan det vara så att ni också lägger ribban lite högre? Med all respekt för höga ambitioner så tänker jag att men löper större risk att ställa för höga krav på er själva. (Tänker också på en kompis som är mamma och pedagog).
  • Esmiso
    Karina09 skrev 2009-12-26 13:15:11 följande:
    Kan det vara så att ni också lägger ribban lite högre? Med all respekt för höga ambitioner så tänker jag att men löper större risk att ställa för höga krav på er själva. (Tänker också på en kompis som är mamma och pedagog).
    hmm...kanske. Men jag är en ganska oorganiserad människa privat, och vill inte att min son ska behöva lida för det. Sen är det ju så att med all kunskap man har är det lättare att bli arg på sig själv när man gör "fel". Jag VET ju egentligen hur/vad jag ska göra i situationer, men agerar ibland innan jag tänkt efter. (impulskontroll någon ))
  • pcalma

Jag har det extremt organiserat hemma. barnen behöver det, men jag kan känna att jag kvävs av det ibland. Instutition känns det som med bilder o scheman överallt o okrossbara rutor, extra lås osv.
    Jag kan oxå känna så att jag "vet" hur jag ska hantera barnen. Men på mina barn funkar det liksom inte o DET gör mig frustrerad. på A 3,5 år funkar det ganska så där bara om inte M 5,5 år stör hela tiden o slår på honom vilket hon gör. Då går han ju igång ännu mer. På M har vi inget som funkar. det är jämt kaos o hon kör sitt eget race hela tiden, o så ska man räcka till för de andra också.
    Kanske blir lättare att hitta verktyg för M efter att autismutredning är klar, jag hoppas på det iaf.

• Esmiso

upplever ni att ni fått hjälp av habiliteringen med t ex hjälpmedel? Isåfall vilka hjälpmedel?

• Trollet Ludenben
    Esmiso skrev 2009-12-26 15:56:51 följande:
    upplever ni att ni fått hjälp av habiliteringen med t ex hjälpmedel? Isåfall vilka hjälpmedel?
    skulle svara förut men så försvann det.

Vi har fått hjälp från hjälpmedelscentralen, bup har remitterat dit men hab kan göra det med.
    Vi har fått sigvarttavla, timstock och väntar på bolltäcke.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • pcalma
    Esmiso skrev 2009-12-26 15:56:51 följande:
    Vi har en otroligt bra hjälp!!
    Samtalsstöd varannan vecka, samt den andra veckan såkommer ett mobilt team hit o vägleder, fikar o puschar oss.
    Vi har fått stängsel runt trädgården, extra hög o bra grind till trappan upp, sigvarttavla, två andra veckoschema samt trippla uppsättningar bilder, med magneter till. Okrossbara rutor, timstockar, klädtermometer, "adhd-armbandsur" ,valtavla, bolltäcke, golvlarm, o säkert mer som jag inte kommer på nu.
    de har även hjälpt oss att se till så att vi fick extra tider på dagis. De små är 7.30-15 må-to o till 14 fre o jag jobbar 8.15-12.15 må-fre.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig