• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • Esmiso

Trollet Ludenben skrev 2009-12-26 09:07:32 följande:

gött att julen funkar bra för er. här är alla dagar som heter nåt annorlunda som jul, påsk osv jobbiga för han bygger enorma förväntningar. Till och med sånt som tex alla hjärtans dag som inte är nåt särskilt blir en grej för honom. Det räcker att han hör på bollibompa att det är alla härtans dag så är den dagen förstörd. Såg att du skrivit i presentationstråden om vårdbidrag. Du ska vara berättigas till minst 1/4 vårdbidrag, kanske mer beroende på svårigheter, merkostnader och merarbete. Bra att du ska ta hjälp av en kurator att skriva den för det är viktigt att få med allt för att fk ska kunna göra en rättvis bedömning.
    jo, det är en djungel att lära sig hitta i nu känns det som. Jag jobbar ju själv inom NPF, men just sådana bitar har jag ingen erfarenhet av, mycket pga att jag jobbar med vuxna. Nackdelen (om det finns nån) att jobba med det själv är att jag blir så arg på mig själv när jag inte fixar att vara lika pedagogisk hemma som på jobbet men jag antar att det är så... Jag är mamma i första hand liksom.
  • tristania
    Esmiso skrev 2009-12-26 06:19:16 följande:
    hej! Jag är ny här. Har skrivit i presentationstråden
    För mej är du inte ny
  • Esmiso

ang vårdnadsbidrag; sonens kläder håller inte sig hela mer än nån vecka efter man köpt...antar att det kan räknas som merkostnad?

• tristania
    Esmiso skrev 2009-12-26 06:19:16 följande:
    hej! Jag är ny här. Har skrivit i presentationstråden
    Jag glömde skriva välkommen
  • Trollet Ludenben
    Esmiso skrev 2009-12-26 09:09:37 följande:
    jo, det är en djungel att lära sig hitta i nu känns det som. Jag jobbar ju själv inom NPF, men just sådana bitar har jag ingen erfarenhet av, mycket pga att jag jobbar med vuxna. Nackdelen (om det finns nån) att jobba med det själv är att jag blir så arg på mig själv när jag inte fixar att vara lika pedagogisk hemma som på jobbet men jag antar att det är så... Jag är mamma i första hand liksom.
    Ja, det är ju skillnad på att ha yrkesmässig kompetens och att hantera saken ur ett föräldraperspektiv. Man blir väl mer känslomässigt engagerad när det är ens barn och inte en vårdtagare. Det är ju mer krav på en mamma med. Nu har inte jag jobbat inom vården på det viset själv men svärmor har jobbat med div funktionshindrade vuxna, vissa autisktiska.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Esmiso
    tristania skrev 2009-12-26 09:10:31 följande:
    För mej är du inte ny
    hihi, nä det förstås
  • Esmiso

Trollet Ludenben skrev 2009-12-26 09:13:36 följande:

Ja, det är ju skillnad på att ha yrkesmässig kompetens och att hantera saken ur ett föräldraperspektiv. Man blir väl mer känslomässigt engagerad när det är ens barn och inte en vårdtagare. Det är ju mer krav på en mamma med. Nu har inte jag jobbat inom vården på det viset själv men svärmor har jobbat med div funktionshindrade vuxna, vissa autisktiska.
    ja precis. Sedan är jag rätt säker på att om jag utreddes skulle jag själv få diagnosen ADD. Inget jag har några större problem med , jag har lärt mig hantera det på diverse sätt. Ibland känns det förstås som det skulle vara skönt att få klarhet, men utredningen sköts av folk jag tidigare jobbat med...känns inte så kul.

Tänkte passa på att fråga om nån har erfarenhet av alternativa metoder? T ex rörelseterapi, tomatis metoden, yoga etc???
  • tristania
    ja precis. Sedan är jag rätt säker på att om jag utreddes skulle jag själv få diagnosen ADD. Inget jag har några större problem med , jag har lärt mig hantera det på diverse sätt. Ibland känns det förstås som det skulle vara skönt att få klarhet, men utredningen sköts av folk jag tidigare jobbat med...känns inte så kul.Tänkte passa på att fråga om nån har erfarenhet av alternativa metoder? T ex rörelseterapi, tomatis metoden, yoga etc???
    Har ingen erfarenhet av det, men jag blir lugnare av fiskolja, finns på apotek och hälsokost. Omega 3 pratar jag alltså om Marcus verkar få mer koncentration av det...
  • Esmiso
    tristania skrev 2009-12-26 09:21:30 följande:
    Har ingen erfarenhet av det, men jag blir lugnare av fiskolja, finns på apotek och hälsokost. Omega 3 pratar jag alltså om Marcus verkar få mer koncentration av det...
    tack gumman! Jo, vi kör Eye Q till den store och Eskimo kids till den lille. Vill oxå tro att det blir bättre med det!
  • Karina09
    Esmiso skrev 2009-12-26 09:16:54 följande:
    ja precis. Sedan är jag rätt säker på att om jag utreddes skulle jag själv få diagnosen ADD. Inget jag har några större problem med , jag har lärt mig hantera det på diverse sätt. Ibland känns det förstås som det skulle vara skönt att få klarhet, men utredningen sköts av folk jag tidigare jobbat med...känns inte så kul.Tänkte passa på att fråga om nån har erfarenhet av alternativa metoder? T ex rörelseterapi, tomatis metoden, yoga etc???
    Välkommen hit. Jag har ingen egen erfarenhet av musikterapi för barn med NPF, men har flera bekanta som prövat och säger att det haft viss effekt. Som jag förstått det så gör man rytmiska improvisationer på trummor. Har funderat en del över att låta min 12åring testa men inte kommit till skott.

Stortokigt måste det ju inte te sig i en familj med NPF, men när det är det så är det otroligt skönt att få pysa ur sig eländet. Hos oss har det gått i perioder för att sedan fastna i kaos och nu hoppas vi mediciner ska hjälpa till att få allt på rätt kurs igen.
    Trollet Ludenben skrev 2009-12-26 08:44:18 följande:
    Unicorn och karina. tack för kramarna. De värmde och kom väl till pass. Frodo vaknade såklart på fel sida. Det slår aldrig fel, är det dåligt på kvällen så hänger det kvar tills nästa dag och han vaknar ilsk. Han hade riktigt vaninnesutbrott med. Fick ta honom till sitt rum och ligga med honom där tills han hade skrikit ut allt. Då blev han mycket lugnare sen. Hans rum angränsar bara till en av grannarna och det är till den under. På busshållplatsen igår stod grannen som bor vägg i vägg med oss. Han tittade jättekonstigt på Frodo och hans beteende. Den grannen känner inte vi särskilt väl för han bor i trappuppgången bredvid men funderar på att knacka på där sen och be om ursäkt för att vi stör ofta på morgonen och förklara läget. Till de man möter i vår trapp har vi sagt att Frodo har funktionshinder, att han kan störa genom att skrika, panga i dörrar och kasta saker men att vi gör allt vi kan för att grannarna ska få ett trivsamt boende. Han där på andra sidan väggen måste ju unda vad som försigår egentligen härKarina, hoppas att din son inte blir allt för orolig inför skolstart och att ni rider ut stormen utan krossade bilrutor eller andra tråkigheter. Vi räknar ner tills skolan börjar. 1 vecka och 6 dagar.
    Hu, det där med grannarna har jag haft ont i magen för när det varit som värst. Vi bor i villa, men med klättrande på hustaket och saker som gått sönder så har det nog undrats. Vi har också försökt förklara och de känner ju själva vår son så det har gått bra ändå. Sen blir man rätt luttrad också...
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig