• linjes

LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

Snoddas Snoddas skrev 2009-09-23 07:45:42 följande:

Gräddfil!
    Haha,njae föredrar filmjölk Ägg och bacon får jag bara inte i mig kl 6 på möra

Får kolla runt lite på ica idag
  • linjes
    gizen skrev 2009-09-23 09:14:08 följande:
    linjes: min smabo cyklade genom sverige i somras och hade fil som mellis varje dag, tror det va ngn norrlandsfil som var fetast... men du får väl kolla runt i kyldisken...
    Ja jag köpte fjällfil det var den som var fetast,men det va ju inte mindre kolhydrater i den för det..
  • linjes
    MissHellen skrev 2009-09-23 13:04:55 följande:
    Vi tänkte testa pannkanor i dag! Hitta ett recept, nån som kanske har testat? 5ägg 4dl grädde (hade en engelsk variant som heter double cream, som har 49% fett, använder du 40%ig, kanske du ska prova med 3.5dl till att börja med, eller tillsätta mer mjöl) ca 2dl mald mandel (går det ej att få tag på, testa att mixa mandlar i matberedare) en mininypa salt ekologiskt smör till stekning Vispa äggen. Tillsätt grädden, mandeln och salt. Stek i rikligt med smör. Hitta oxå ett som var gjort på kokos (som man gjorde till "möjl"), nån som har testat de?
    Gjorde fläskpannkaka igår med grädde keso philadelhpiaost smör och bacon,smaka sådär
  • linjes
    MissHellen skrev 2009-09-23 13:20:48 följande:
    Okej Men min sambo HATAR keso, så de är uteslutet haha!
    Mmm min man oxå så jag gjorde vanlig till övriga familjen,men han åt upp min bit som blev över utan att gnälla
  • linjes
    skånetös78 skrev 2009-09-23 14:41:08 följande:
    Jag har testat och tyvärr var det det vidrigaste jag nånsin smakat! Tyvärr tror jag dock att jag skulle tycka samma sak även om smöret var osaltat..
    Samma här,det är något jag inte ens tänker pröva på
  • linjes
    car skrev 2009-09-23 17:42:50 följande:
    mina föräldrar vill bjuda ut oss på middag till helgen. Jag kommer att föreslå kinamat då barnen gillar det bäst, men vad ska jag äta? Brukar vanligtvis äta 4 små rätter eller friterat. Hur mycket syndar jag om jag äter detta? Kan gärna skippa riset, men biff med champinjoner låter inte sååå frestande. Har ätit lchf sedan i april förresten. Lite kan jag känna att jag kanske skulle kunna unna mig lite extra eftersom jag varit superduktig Men vad tor ni? Vad skulle ni välja om ni gick på kinarestaurang?
    Tror nog du kan synda om det bara är för en kväll
  • linjes
    MiaP skrev 2009-09-23 18:07:05 följande:
    Jag är ju inget LCHF proffs men har läst på en hel del. Om man är osäker så är produkter med kolhydratvärde 5 g eller mindre per 100 g ok. Det går jag efter om jag inte vet riktigt.
    Jag hittade ingen fil som hade kolhydrater under 5g..Så jag köpte fjällfil den hade mest fett iaf
  • linjes
    solouniko skrev 2009-09-23 18:46:59 följande:
    Jag köper norrskensfil, det innehåller 4,5% fett och 4 kolhydrater/100gr
    Den finns inte här..
    solouniko skrev 2009-09-23 18:45:29 följande:
    Hej experter! Måste fråga, vad använder ni som redning till såser istället för typ idealmjöl/maizena? Har ätit LCHF nu någon dag och det funkar fint. Idag blev det fetaost biffar med blomkålsmos, mums! En annan fråga. Ni som ätit såhär några månader, hur mycket har ni gått ner ungefär?
    Använder creme frashie och grädde i såserna..cf gör så att såsen blir tjock och god..
    Har precis börjat med lchf så jag har nog gått upp
  • linjes
    Tezzan1981 skrev 2009-09-23 22:01:54 följande:
    men fil är ju rätt svårt att äta om man ska hålla sig till under 20 g KH om dagen? dessutom är det inte nog med fett.... eller äter ni bara max en dl då eller hur gör ni? känns bara som det är lite utrymme kvar till de andra måltiderna då i KHmängd.
    har du nått annat förslg till frukost?

Ägg och bacon går bara inte ner vid den här tiden..
  • linjes
    mayasmama skrev 2009-09-24 06:57:31 följande:
    tror du kan äta turkisk yougurt - vet att många gör det men vet inte hur mkt kolh det är i . om jag inte är på humör för ägg och bacon kan jag bara äta ett par ordentliga ost och kalkonrullar med smör och lite paprika i eller ett kokt ägg med majonäs men du kankse inte vill ha kokt ägg heller?
    Mja kokt ägg går väl i..

Men turkisk youghurt får jag inte i mig längre,åt det mycket förrut och nu får jag spykänsla varje gång jag äter det

Men jag får väl börja äta ägg och majonäs på morgonen då,fast jag älskar ju min fil
Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.