• Bette

ÄD på KS Huddinge Del 5

Hej på er,

Startar om tråden då den gick ut den 9 augusti. Hoppas att alla har det superbra.

BF 6/12, det blir en pojke.
  • Svar på tråden ÄD på KS Huddinge Del 5
  • plupp06

Väntar med spänning att höra från pricken!!

• Bette

Pricken: Jag hoppas innerligt att du ligger och snusar på din bebis just nu. Ska bli spännande och höra om det blev en pojke eller flicka.

Kramar

Bette

• Emmylou

Hej tjejer!

Stor GrattisKram till Mamma Pricken För nu är ni säkert föräldrar! Hoppas allt gått bra & att ni mår bra hela familjen!

Vi har träffat prästen i dag. Adam ska döpas på lördag.

Kram till er alla!

• Bette
    Emmylou skrev 2009-11-10 18:31:08 följande:
    Hej tjejer! Stor GrattisKram till Mamma Pricken För nu är ni säkert föräldrar! Hoppas allt gått bra & att ni mår bra hela familjen! Vi har träffat prästen i dag. Adam ska döpas på lördag. Kram till er alla!
    Vad trevligt med dop, hur gammal har Adam blivit nu, hoppas att allt är bra med dig och maken. Om tre veckor är det dags för oss, så spännande.

Ja nu har nog Pricken blivit mamma, undrar om det är en kille eller tjej.

Kram

Bette
  • Pricken76

Hej tjejer!
    Nu är jag mamma
    Det blev en tjej.
    Hade en mardrömsförlossning. Värkarna började spontant på söndag kväll. Så det var ju skönt att slippa bli igångsatt. När vi kom in till förlossningen var jag öppen 4 cm, så det blev till att stanna kvar.
    När jag var öppen 6-7 cm började det göra riktigt ont. Så det blev att jag gick direkt på lustgasen, fungerade super bra,,,, Men sedan kände jag att jag blev för snurrig på lustgasen, var tvungen att sluta andas den innan värken var slut, vilket gjorde att jag fick SKIT ont. Så då gick jag vidare på epiduralen. Och det var som att komma till himlen. Helt suveränt underbart. Blev helt smärtfri.
    Jag fick epiduralen när jag var öppen ca 7. Värkarna fortsatte att komma med samma smärta men mindre styrka( dvs det hände inget). Så jag fick värkstimulerandedropp.... började på 3 ml /h slutade på 90 ml/h
    Det tog mig ca 11 timmar att öppna mig från 8 till 10. Så epiduralen hann ta slut, jag fick en bolusdos som inte hjälpte något. Värkarna gjorde så grymt ont då.
    Till råga på allt kräktes jag upp frukosten, allt jag sedan fick i mig på en hel dag var en banan och lite saft och saftsoppa. Var som ett utskitet russin när det var dags för krystning. Orkade inte med något, grät och ville bara dö. All personal tyckte jag skulle fortsätta, lite till så har du ditt barn hos dig... ok då,,, så jag började krysta. Åh du milde tid vilken smärta, kändes som om jag skulle sprängas från alla håll och kanter. Inget hände, barnet rörde sig inte en millimeter.
    Doktorn kom och ville att vi skulle testa sugklocka. Fy fasen för den smärtan som uppstod då hon placerade den på barnets huvud. Vi körde sugklockan under 3 värkar, inget hände. Då tyckte t.om doktorn att det var läge för snitt.
    Så det blev det.
    Jag hade redan börjat prata om snitt ca 1-2 timmar tidigare...
    Kan ju berätta att det var ingen dans på rosor att lägga en spinal bedövning under krystvärkar då man måste ligga blixtstilla. Trodde inte det var möjligt att må så dåligt.
    Under snittet trodde jag typ att jag skulle dö, det susade i skallen, blodtrycket försvann, mådde illa mm och där låg man fastspänd.
    Tillslut kom bebben, en liten skrutta som mådde hur bra som helst. Hon mådde toppen under hela förlossningen trots allt värkstimulerande dropp. Så det är en tuff tös som vi fått.

Väger 3600 g, 50 cm lång och är så klart hur söt som helst

Min man fick gå till förlossningen med henne och jag fick gå till uppvaket. Innan vi skiljdes åt sa barnmorskan att min man och mitt barn kommer snart till dig.
    Trodde så klart att nu var allt över, det kan inte bli värre än vad det har varit. Men si där hade jag fel.
    Personalen var hemsk. Hade en usk och en ssk. Ssk var värst. Så otrevlig. Hon morrade åt mig, slet bort min filt trots att jag höll på att frysa i hjäl. Slet i alla droppslangar (hade 5 dropp) och muttrade om att det var trassel bland slangarna, som att det var mitt fel.
    Eftersom jag frös så förskräckligt samt att jag haft det så tufft så kunde jag inte ligga still. Låg och hoppade i sängen, kunde inte ligga stilla med händerna så de flaxade runt. Ssk morrade åt mig och sa: Ligg still, dina dropp kan inte gå in så som du håller på. Vad kunde jag göra? Vem skulle inte vilja ligga still och bara njuta av att allt var över?
    när jag bad om smärtstillande, tryckte hon snabbt in något i nålen och pep sedan i väg. Det ledde till att jag blev snurrig i skallen och den smärtstillande effekten uteblev.
    Låg och grät i 3 timmar på uppis och längtade efter min man., ingen frågade hur jag mådde eller varför jag grät. Blev totalt nonchalerad. Frågade flera gånger efter honom och om när jag skulle få åka till BB.

Efter tre otroligt långa timmar blev jag hämtad av personal från BB. Hade då inte sett skymten av min man. Störtgrät hela vägen från uppvaket, berättade för barnmorskan om den hemska människa jag mött på uppvaket, hon beklagade verkligen.
    När sedan min man och lilla tjej kom till BB, så visade det sig att barnmorskan på BB hade ringt till uppvaket för att höra när de skulle komma dit, då hade sjuksköterskan på uppis sagt att jag var så trött och att jag inte ville träffa min man. Hur sjuk får man bli? Hon ljög....
    Så nu är alla chefer och överläkare involverad i detta. Avvikelserapport kommer att skrivas, jag ska nog anmäla henne själv. Hon var verkligen inte klok. Flera av barnmorskorna här på BB vet vem denna kvinna är och är så glad att jag ur patientsynpunkt protesterar. Alla tycker hon är hemsk.
    Synd att man inte lätt kan avskeda folk!!!!

Nu när allt är ett dygn gammal så mår jag bättre.... självklart har jag super ont i magen. Men tjejen gör att det var värt allt skit.

Näe nu ska vi amma lite.

Ha det bra. Kram från mamman

• plupp06

Grattis pricken till tjejen!

Jösses vilken förlossning du var med om....

• geten

Pricken: GRATTIS!!!! ååå, vad härligt att ni äntligen fått träffa er lilla bebis!!

Tycker verkligen att du ska anmäla henne(ssk) hon verkar ju inte klok, skönt att allt gick bra i varje fall.

• Bette
    Pricken76 skrev 2009-11-11 01:17:06 följande:
    Hej tjejer! Nu är jag mamma Det blev en tjej. Hade en mardrömsförlossning. Värkarna började spontant på söndag kväll. Så det var ju skönt att slippa bli igångsatt. När vi kom in till förlossningen var jag öppen 4 cm, så det blev till att stanna kvar. När jag var öppen 6-7 cm började det göra riktigt ont. Så det blev att jag gick direkt på lustgasen, fungerade super bra,,,, Men sedan kände jag att jag blev för snurrig på lustgasen, var tvungen att sluta andas den innan värken var slut, vilket gjorde att jag fick SKIT ont. Så då gick jag vidare på epiduralen. Och det var som att komma till himlen. Helt suveränt underbart. Blev helt smärtfri. Jag fick epiduralen när jag var öppen ca 7. Värkarna fortsatte att komma med samma smärta men mindre styrka( dvs det hände inget). Så jag fick värkstimulerandedropp.... började på 3 ml /h slutade på 90 ml/h Det tog mig ca 11 timmar att öppna mig från 8 till 10. Så epiduralen hann ta slut, jag fick en bolusdos som inte hjälpte något. Värkarna gjorde så grymt ont då. Till råga på allt kräktes jag upp frukosten, allt jag sedan fick i mig på en hel dag var en banan och lite saft och saftsoppa. Var som ett utskitet russin när det var dags för krystning. Orkade inte med något, grät och ville bara dö. All personal tyckte jag skulle fortsätta, lite till så har du ditt barn hos dig... ok då,,, så jag började krysta. Åh du milde tid vilken smärta, kändes som om jag skulle sprängas från alla håll och kanter. Inget hände, barnet rörde sig inte en millimeter. Doktorn kom och ville att vi skulle testa sugklocka. Fy fasen för den smärtan som uppstod då hon placerade den på barnets huvud. Vi körde sugklockan under 3 värkar, inget hände. Då tyckte t.om doktorn att det var läge för snitt. Så det blev det. Jag hade redan börjat prata om snitt ca 1-2 timmar tidigare... Kan ju berätta att det var ingen dans på rosor att lägga en spinal bedövning under krystvärkar då man måste ligga blixtstilla. Trodde inte det var möjligt att må så dåligt. Under snittet trodde jag typ att jag skulle dö, det susade i skallen, blodtrycket försvann, mådde illa mm och där låg man fastspänd. Tillslut kom bebben, en liten skrutta som mådde hur bra som helst. Hon mådde toppen under hela förlossningen trots allt värkstimulerande dropp. Så det är en tuff tös som vi fått. Väger 3600 g, 50 cm lång och är så klart hur söt som helst Min man fick gå till förlossningen med henne och jag fick gå till uppvaket. Innan vi skiljdes åt sa barnmorskan att min man och mitt barn kommer snart till dig. Trodde så klart att nu var allt över, det kan inte bli värre än vad det har varit. Men si där hade jag fel. Personalen var hemsk. Hade en usk och en ssk. Ssk var värst. Så otrevlig. Hon morrade åt mig, slet bort min filt trots att jag höll på att frysa i hjäl. Slet i alla droppslangar (hade 5 dropp) och muttrade om att det var trassel bland slangarna, som att det var mitt fel. Eftersom jag frös så förskräckligt samt att jag haft det så tufft så kunde jag inte ligga still. Låg och hoppade i sängen, kunde inte ligga stilla med händerna så de flaxade runt. Ssk morrade åt mig och sa: Ligg still, dina dropp kan inte gå in så som du håller på. Vad kunde jag göra? Vem skulle inte vilja ligga still och bara njuta av att allt var över? när jag bad om smärtstillande, tryckte hon snabbt in något i nålen och pep sedan i väg. Det ledde till att jag blev snurrig i skallen och den smärtstillande effekten uteblev. Låg och grät i 3 timmar på uppis och längtade efter min man., ingen frågade hur jag mådde eller varför jag grät. Blev totalt nonchalerad. Frågade flera gånger efter honom och om när jag skulle få åka till BB. Efter tre otroligt långa timmar blev jag hämtad av personal från BB. Hade då inte sett skymten av min man. Störtgrät hela vägen från uppvaket, berättade för barnmorskan om den hemska människa jag mött på uppvaket, hon beklagade verkligen. När sedan min man och lilla tjej kom till BB, så visade det sig att barnmorskan på BB hade ringt till uppvaket för att höra när de skulle komma dit, då hade sjuksköterskan på uppis sagt att jag var så trött och att jag inte ville träffa min man. Hur sjuk får man bli? Hon ljög.... Så nu är alla chefer och överläkare involverad i detta. Avvikelserapport kommer att skrivas, jag ska nog anmäla henne själv. Hon var verkligen inte klok. Flera av barnmorskorna här på BB vet vem denna kvinna är och är så glad att jag ur patientsynpunkt protesterar. Alla tycker hon är hemsk. Synd att man inte lätt kan avskeda folk!!!! Nu när allt är ett dygn gammal så mår jag bättre.... självklart har jag super ont i magen. Men tjejen gör att det var värt allt skit. Näe nu ska vi amma lite. Ha det bra. Kram från mamman
    Stort grattis till din tös vill jag först och främst säga. Sedan så vill jag säga att helt rätt av dig och anmäla de, hon sköterskan verkar ju inte riktigt klok på uppis hon borde ha frågat dig vad du ville när de ringde, klart du ville träffa man och barn vad annars. Avvikelserapport skall definitivt skrivas. Talade inte människan om vad för smärtstillande du fick ens och hur mycket och t ex vad som händer i kroppen, att man kan må illa osv. Helt sjuk kärring, men som sagt anmäl henne, det tycker jag du skall göra. Hon borde sett till att du inte frös och lagt på dig flera filtar istället.

Än en gång stort grattis till din tjej.

Kramar

Bette
  • Emmylou

Åh Pricken vad glad jag är att ni äntligen har er lilla flicka Stort Grattis Mamma!!

Skönt att flickan mår bra & håller med föregående skrivare: Anmäl!!!! fy f-n vilken idiot till ssk. Varför valde hon sitt yrke??? Brist på empati hör verkligen inte hemma i vården! Blir så ledsen när jag läser din berättelse, man känner sig nog så utsatt som nybliven mamma & du hade inte ens man & barn med dig

Men, mest är jag glad för din skull! Njut av er lilla flicka, låt allt ta den tid det tar.

Bette- ja, det ska bli trevligt med dop.

Mycket att stå i dock. Men, det får bli som det blir. Kul & träffa familjen & släkten, det är det som är det viktigaste. Dopet är kl 14, mitt i Adams em-sovtid. Han har en sovklocka precis som skalman... Så, det blir spännade att se hur nöjd liten pojke man har i kyrkan. Han blir 4 månader på måndag

Kram till er alla & Stor GrattisKram till Mamma Pricken!!!!

• Bette

Emmy: Tänk vad tiden går undan, redan fyra månader, vad härligt.

Bette

• NKmamma

Stort GRATTIS till er lilla flicka. Maximal otur-verkligen tråkigt Bra att du anmälde. Vilket sjukhus var det?

Ta hand om er nu och njut

Kram.

• kexan

Grattis grattis pricken =)

Å va mysigt att ha din tjej hos er nu.

namn?

Blev själv snittad och frös och darrade efter den äckliga spinalen.

vilka otrevlig jävel den där ssk fattar hon inte vad du vart med om .

kram

• Samarin74

Stort grattis från mig med Pricken! Fantastiskt att lillpricken kommit ut nu och att det blev en tjej.
    Hoppas du kan njuta av det nyblivna moderskapet, trots din horribla upplevelse på uppvaket etc.

Må gott!

Samarin74

• AmelieS

Stort grattis Pricken till er dotter. Tack för att du delar med dig av din historia. Ta hand om dig nu. Det är hemskt vad du har fått gå igenom. Jag blir ledsen och
    förbannad. Hoppas du får njuta av flickan nu.

Kramar.

• AnkieG

Grattis pricken, äntligen får du hålla Ert lilla underverk.
    Håller med de föregående - anmäl så det sjunger om det.

Vilket sjukhus var det?
    Kramar

• sodkt

Pricken76 Grattis till den lilla diamanten! Ha de gott!

• sodkt

Pricken76 Grattis till den lilla diamanten! Ha de gott!

• villsågärna38

Grattis till den lilla sötnosen!!! Så roligt att läsa att du fått en dotter men gud va upprörd man blir när man läser om personalen på uppvaket. Stå på dig och anmäl!!! Vad var det för sjukhus? Kram

• Pricken76

Hej igen mina vänner.
    Sitter här på BB och surfar samtidigt som jag ammar. Är på Huddinge.
    Nu börjar chocken avta lite så nu kan jag lite smått börja njuta av min söta lilla tjej.

Nästan all personal från förlossningen (4 olika skift) har kommit och pratat med oss om det som hänt, både om förlossningen och upplevelsen på Uppis.
    Alla är så ledsna på denna mycket underliga ssk. Det är en grej som verkligen berört all personal här. Alla är så glada över att jag tog upp detta, att jag vågar säga ifrån. Känns skönt med allas stöd.
    Självklart ska jag anmäla!!!!

Kommer få gå på återbesök för att få prata om allt. Vilket jag känner bara är bra. kommer även uppdateras i vad som händer med ruggugglan.

All personal på förlossningen och BB har varit toppen, så ni som ska föda här ska inte bli rädda.

Tjejen har inte fått något namn ännu.
    Hon mår super bra nu, blev förrgår lite gul, men det har blivit bättre nu. Kräkts en hel del fostervatten vilket är lite jobbigt att få upp (segt & otäckt). Amningen började fungera bra i morse, mjölken börjar rinna till nu. Hon är en mysig liten tös, väger nu 3245g.
    Jag har fått blod idag, hb 80, som gjorde att jag såg ut som en albyl och höll på att svimma när jag var uppe och gick. Så nu börjar jag bli mer normal.

Har självklart ont i magen, men det fungerar bra m tabletter. Slipper Morfin inj nu. Fattar dock inte hur jag ska kunna ta mig ur sängen hemma, här kan man ju höja ryggstödet

Bette: näe hon berättade inte ngt om vilka mediciner hon gav mig. Hon sköt in morfin och drog utan att fråga om det hjälpte. Hon var snabbare än blixten om jag säger så.

Om allt blir som vi vill så hoppas vi att få åka hem i morgon.

Vi hörs tjejer.
    Kramar fr en så otroligt lycklig mamma
    Ni som är gravida har något så sjukt underbart att se fram emot, går inte att beskriva känslan, måste upplevas

Svar på tråden ÄD på KS Huddinge Del 5