• AmelieS

ÄD på KS Huddinge Del 5

plupp06 skrev 2009-08-17 23:39:23 följande:
    Håller med att väntetiden är hemsk. Har stått i kö två år nu innan det äntligen är dags. Tyvärr får man bara ett försök och sedan står man där igen på ruta noll om det inte lyckas. Blir det mer än 10 ägg från donatorn är man två par som delar på det.Riga känns som en bra alternativ att gå vidare med om det inte går vägen, men vi får ta ett steg i taget och se vad detta nu leder till. Bette visst tog du prednisolon vid ditt försök? Vilken styrka var du rekomenderad? Jag har ju både fel på sköldkörteln, högt TNF alfa samt för höga värden på ett koagulationsprov.
    Hej,

Jag har i juni gjort ett ÄD försök i Uppsala men testade minus. Väntar nu på min mens och ska sedan göra frysförsök. Jag har i förra veckan kollat sköldkörteln för första gången och får svar på det denna vecka. Var testade du TNF alfa och koaguleringen, Estra? Vad jag förstått är det inte många som gör sådana tester i Sverige, eller?

Lycka till alla som väntar!
  • AmelieS
    plupp06 skrev 2009-08-18 18:21:42 följande:
    Hej! Tråkigt att första försöket inte gick vägen, vi får hoppas på att frysförsöket går bättre.Jadu, det var inte lätt att hitta någon som ville ta dessa prover, men jag fick fatt på en läkare här i Stockholm som har hjälpt många kvinnor med fertilitetsproblem. Tyvärr så har läkaren gått i pension förra året så tyvärr vet jag inte vem man kan vända sig till. Jag skulle själv vilja ta om mittTNF alfa och se om värdet har förändrats sedan jag tog det för ca 1,5 år sedan. Jag försökt med både min gyn och husläkare med båda totalvägrar då det inte ser något syfte med det. VA? Har ingen kollat upp sköldkörteln på dig innan ditt ÄD försök? Jag själv har underfunktion och det är jätteviktigt att man har rätt nivåer av sköldkörtelhormoner när man försöker bli gravid.
    OK, då förstår jag. Jag har hört om honom genom andra här på FL. Har han skrivit ut mediciner till dig för dina fel? Vad händer nu då får du tag i dem i alla fall?

Jag gjorde min barnlöshetsutredning för 1 1/2 år sedan. Jag gick då privat, men halvvägs in i utredning skickades jag till kvinnokliniken istället. De upptäckte ganska snabbt att IVF inte var ett alternativ för mig via UL och fsh-värden. Då gjordes inga flera provtagningar och jag fick en remiss för ÄD i Uppsala. När vi kom dit antog väl de att min utredning var klar, inser jag nu i efterhand. Man måste hela tiden ifrågasätta allt tydligen och ha koll själv. Det är tur att man kan utbyta erfarenheter så här. Det är skönt på ett sätt att inte vara helt ensam om att göra dessa behandlingar. Hoppas mina nivåer på sköldkörtelhormon är rätt.
  • AmelieS
    plupp06 skrev 2009-09-09 10:58:03 följande:
    Vi har inte berättat för så många att vi har ska genomgå ÄD, bara närmsta vännerna och familjen vet. En av mina vänner tog själv upp frågan om hur det går till att vara donator mm. Hon ville hjälpa mig, men samtidigt är det svårt då hon och hennes sambo själva försöker bli gravida. Känns ju konstigt att hon ska ge bort ägg samtidigt när de själva kämpar för att bli gravida. Har tyvärr inga systrar som kan ställa upp.På ett sätt har dessa två år gått fort vi stått i kö, har behövt tid för att bearbeta sorgen och chocken som kom när jag fick beskedet att jag inte kan bli gravid. Jag hade slutat med mina p-piller för att vi vill skaffa barn. Den kom aldrig och efter ca 1 år gick vi på utredning som visade att jag inte hade några ägg kvar. Inte speciellt kul att vid 26 års ålder få beskedet att man hamnat i klimakteriet kastat rätt i ansiktet.
    Jag känner tyvärr igen mig i det du berättar. Dagen för jag skulle fylla 33 fick jag veta att jag hamnat i ett för tidigt klimikterie. Jag fick det också kastat rätt i ansiktet av läkaren då jag ensam var på UL undersökning under min utredning. Jag har ÄL då och då och mens varje månad. Jag har fortfarande väldigt svårt för den läkaren. Är nu 34 år och är inne på mitt andra ÄD-donationsförsök. Denna gång ett FET som jag gör i Uppsala. Jag är nu på RD 5 och visst ska jag vara glad att ha kommit så här långt. Tyvärr är det en sådan ångest att gå och vänta på att kunna göra testet. Jag är väl ganska otålig och har lätt till negativa tankar. Jag känner mig i alla fall precis som vanligt och är så rädd för att misslyckas igen. Jag kan inte få in i på mitt huvud att jag skulle kunna bli gravid, i alla fall inte när jag ruvar.

Estra, jag håller tummarna hårt för att ni ska få ägg denna gång!

Villsågärna, jag vet av egen erfarenhet att 6 månader går fort! Lycka till!
  • AmelieS

Vad gulliga ni är som delar med er. Det känns redan lite bättre nu när jag får peppning och så fina ord! Tack, det värmer.

Pricken, skönt att höra hur det var för dig. Det gör mig lite lugnare för stunden, trots att man att vet att det är så, behöver man höra det om och om igen.

Villsågärna, visst är det hemskt att vissa av oss ska behöva vänta och kämpa så länge för sitt efterlängtade barn. Men snart är det vår tur!

• AmelieS

Pricken, jo det går sådär. Jag har kommit på att jag blir nedstämd av progesteronet och även lättirriterad. Det har blivit mycket tårar de senaste dagarna. Idag har ialla fall varit en bra dag, jag har fått mycket gjort på jobbet, så jag känner mig nyttig. Är på RD 10 idag och ska testa nu till helgen, då behöver jag inte gå till jobbet och vara rödgråten och svullen, om det blir minus. Min intuition säger mig att det blir minus...

Ni som testat plus, vad sa er känsla innan ni såg resultatet?

Efter detta försök har vi en sista i frysen, känns lite läskigt förstås att starta upp en hel behandling och inte veta om det blir någon återföring ens. Jag är ju hela tiden steget före och planerar i tankarna. Det är svårt att låta bli. Jag har nu bestämt mig för att gå till en kurator, känner att jag behöver det nu, för första gången.

Hur går det för dig? Hur mår du?

• AmelieS

Pricken, vad gulligt att du tänker på mig. Tack till alla för peppning och råd.

Nu ikväll på RD 15 har jag testat och det blev ++++++++
    Det känns helt overkligt. Jag har inga känningar och känner mig ungefär som förra gången då jag testade minus. Kanske att jag har haft lite mera molvärk men det var fyra dagar sedan. I onsdags morse vaknade jag svettig och det betyder ju att tempen har gått ner, och man har hört att den inte ska göra det vid graviditet så hoppet har varit nere på noll. Kan inte fatta att det är sant. Det är så skönt i alla fall.

Nu håller jag tummarna för många plus framöver. Håller tummarna för att det snart är din tur, Estra.

Ha en fortsatt trevlig helg i det soliga vädret!
    Kramar.

• AmelieS

Idag är min officiella testdag så det blev ett nytt test imorse som visade plus. Skönt! Jag ringde till Uppsala och meddelade resultatet och imorgon ska jag ringa till kvinnokliniken på min hemort för att beställa tid för VUL. Banmorskan jag pratade med berättade att under graviditeten jag kommer att gå på specialmödravården. Det känns bra att det håller lite extra koll på en, det har jag inget emot. Sakta, sakta börjar det sjunka in att jag kanske är gravid. Längtar verkligen till ultraljudet. Imorse fick jag panik då jag inte kände av några symtom alls. Har under ett par dagar haft ömma bröst, molvärk och är extra hungrig. Det känns bättre nu ikväll ialla fall.

Estra, vi fick inte heller någon instruktion för spermaprovet, så sambon ringde och frågade. Männen hamnar lite vid sidan av under dessa behandlingar. Beskedet som han fick var ialla fall att spara i 2-3 dagar som Pricken skriver.

Emmylou, grattis till er son. Det är mysigt att du skriver om livet hemma som mamma. Kul att du hänger kvar i tråden.

Pricken, vad skönt att allt ser bra ut! Det är inte långt kvar nu.

• AmelieS

Tack än en gång för gratulationerna.

Jag håller en ganska låg profil då jag går och oroar mig varje dag för att något ska gå fel. Jag har fått tid för VUL måndag den 12/10, så om två veckor alltså. Nu vill jag att veckorna går fort så att jag vet att allt är bra. Då ska jag börja njuta av detta har jag lovat mig själv.

Estra, det börjar närma sig för dig nu väl?
    Hoppas, hoppas att det blir ägg till er också.

Ha en skön kväll alla!

• AmelieS

Estra, vad roligt att höra. Grattis till er!
    Jag gick in och läste så fort jag kom hem från jobbet idag för att se om du hade skrivit. Jag kommer ihåg hur nervös jag var i juni när det var äggplock på min donator. Snart är du ruvare. Kram!

Svar på tråden ÄD på KS Huddinge Del 5