• Samarin74

ÄD på KS Huddinge Del 5

Hej alla!

Jag måste fråga i denna tråden med...
    Jag tog Procren depot 29/7 enl instruktion från Huddinge. Kände inga biverkningar av den vad jag kan minnas. Idag har jag urinvägsinfektionsliknande symtom. Sveda, täta trängningar och kan inte tömma blåsan. Har läst i FASS att Procren kan ge dessa biverkningar. Har ni varit med om samma sak? Hur länge höll det i sig i så fall? Är det inte konstigt att biverkningarna i så fall tar vid ca 3 v efter injektionen. Ska ringa läkare imorgon. Kanske det är en regelrätt urinvägsinfektion. Tänkte dock att jag skulle kolla med er nu. Kan ju inte göra så mycket annat, medan jag väntar på att ringa Huddinge imorgon . Tog förresten Procren i våras en gång och kände inte av några biverkningar över huvud taget.

/Samarin

• Samarin74
    Pricken76 skrev 2009-08-17 19:48:56 följande:
    Hej Samarin! Jag har aldrig tagit Procren. Tar du den för att du har endometrios som de vill ska "torka ut"? Drick mycket vätska, drick gärna tranbärsjos eller citronvatten om du tror att det är en urinvägsinfektion. Med att inte kunna tömma blåsan,, menar du då att du inte kan kissa ut allt eller kan du inte kissa överhuvudtaget? Hoppas det ordnar till sig för dig.
    Hej!

Jag tar den för att " torka ut", dvs nedregleras. Japp, citronvatten dricker jag och tranbärsjuice ska inhandlas imorgon. Jag kan inte tömma blåsan helt. Det kommer ut lite varje gång och svider gör det. Hade det inte varit för den förbenade injektionen hade det inte varit snack om saken, men nu vet jag inte om det är en ren och skär biverkan. En "jävulsk" sådan i så fall.... Tack för ditt svar
  • Samarin74
    Bette skrev 2009-08-17 20:02:34 följande:
    Det är väl inte troligt att du får biverkan efter tre veckor, mest troligt att det är en urinvägsinfektion som du har. Bette
    Hej!

Börjar nästan också tro det. Är ju också sjuksköterska, därför funderar man över rimligheten att biverkan ska ta vid nu. Det brukar ju vara så att om man får biverkningar, brukar de klinga av vid det här läget istället dvs efter 2-4 v. Tack för ditt svar Alltid skönt att få andras tankar när man inte kan få ihop sina egna, samt att man inte kan få svar från sjukvården förrän imorgon.
  • Samarin74
    plupp06 skrev 2009-08-17 22:17:05 följande:
    Jag står nu som andra mottagar par på huddinge.!! Ni andra som stått som andra mottagarpar har ni blivit utan eller har donatorn fått ut mer än 10 ägg?
    Jag och min man står också som mottagarpar 2 i Huddinge. Vi har preliminärt fått veta v. 39. Börjat medicinera. Är också rädd för att det inte ska bli några ägg över till oss. Jag vet att vi kommer att stå som mottagarpar 1 nästa gång i så fall, men jag är rädd för hur länge vi kommer att behöva vänta emellan.
  • Samarin74
    Emmylou skrev 2009-09-26 10:45:24 följande:
    Hej på er! Bette & Estra- Tack för svar! Personligen tycker jag det skulle vara härligt att ha ett barn från magen & ett från Sydkorea. Vi kom ganska långt i adoptionsprocessen innan vi gjorde vår ÄD & jag hann verkligen drömma om resan och mötet. Min make är adopterad från Sydkorea också. Vi får se hur det blir. Anledningen till att prova ÄD igen för min del är att det är billigare & att det är mindre tidsödande. Vid adoption är det utredningar & pappers-samlande som tar mycket tid. Förhoppningsvis har vi råd med privat ÄD och adoption när det blir dags. Vi sätter vårt hopp till fastighetsmarknaden.. Högre bolån till folket Hinos- vi är sökandemedlemmar i AC sedan flera år tillbaka. Om man ska adoptera från Sydkorea krävs det att man varit gifta i 3 år så vi ställde oss i kö som nygifta. Så om det blir aktuellt med adoption ligger vi bra till kömässigt. Hoppas ni mår bra allihop & att ni får en mysig helg! Kram
    Hej Emmylou!

Jag har en fråga ang adoptionsfrågan. Hur långt komna var ni i adoptionsfrågan när ni satte igång med äggdonationen? Vi ska göra äggdonation på KS i Huddinge och hade allt velat sig väl hade vi fått göra det 28/9, men det blev inga ägg över till oss . Vi var mottagarpar två. Nästa gång är vi mottagarpar ett, men vet inte hur lång väntetiden blir emellan. Vi har i alla fall genomgått adoptionsutbildningen i våras och nu tagit kontakt med socialtjänsten i kommunen för att dra igång medgivandeutredningen. Vet egentligen inte hur länge vi får vänta innan medgivnadeutredningen drar igång, men vi ska i alla fall nu skriva levnadsberättelse, samla papper från försäkringskassan och få ett hälsoutlåtande från läkare nu innan besöket i mitten av oktober. Jag har sådan ångest över att äggdonationen ligger en i fatet om den sker i samband med medgivandeutredningen. Jag tror i och för sig inte att socialsekreteraren bryr sig, men hon kan ju inte utelämna det i utlåtandet och därmed kommer det ju upp i socialnämnden också när medgivande ska utlämnas. Blev en lång utläggning detta . Men min fråga är rätt och slätt, hur gjorde ni och hur resonerar ni?

Grattis förresten till din lille Adam. Följer denna tråd hela tiden, men är inte så aktiv dessvärre. Du beskriver er vardag på ett så mysigt sätt att det är lätt att leva sig in i det .

/Samarin74
  • Samarin74
    Pricken76 skrev 2009-09-27 10:42:13 följande:
    Samarin 74: Hej! Första gången var vi par 2, fick inga ägg, sedan var vi par ett 2 månader senare och då fick vi ägg. Så jag tror att det kan gå fort för er nu. Vi fick inte börja hemutredning innan vi var helt klara med Ivf/ÄD och nu känner vi oss nöjda med det. Hade nog känts lite jobbigt att vara helt fokuserad på 2 saker samtidigt för oss. Men jag kan verkligen förstå att det känns som att tiden tickar och man vill alltid vara steget före. Frustrationen över att inte veta när man får barn är hemsk. Prata med HS och kolla läget hur det ser ut för er. Till oss så sa dem ganska fort hur det skulle bli eftersom jag skulle nedregleras innan.... Önskar dig stort lycka till. Ankie: Välkommen tillbaka, det var ett tag sedan nu. Wow vecka 29. Det går undan. Du kör med stödstrumpor va? Jag har lite smått svullna händer, gör liksom ont när man knyter händerna. Fötterna/benen är helt ok, kört med stödstrumpor (nästan dagligen) sedan v 20. Är rädd för åderbråck Ha en skön söndag allesammans.
    Hej Pricken!

Vad var motiveringen från socialtjänsten att ni inte fick påbörja hemutredningen förrän ni var klara med ÄD? Jag plågas så av dåligt samvete, att inte berätta. Men jag har samtidigt förstått att det kan ligga en i fatet. Adoptionstråden har verkligen inte haft något rasande tempo för oss, just pga ÄD-frågan. Sen är det ju som du tidsaspekten. När man vet att det kan tv 4 år innan en adoption ros i hamn. Hur gammal är man inte då. Usch vilken svår fråga detta. Ang. Huddinge är jag ivrig att få veta när man är inplanerad nästa gång. Vi fick ju veta för drygt 3 mån aen att vi var mottagarpar två. Det måste ju innebära att mottagarpar ett vetat om det lika länge. Hoppas vi får besked snart, eftersom man ska börja om med medicineringen.
  • Samarin74
    Emmylou skrev 2009-09-26 19:11:36 följande:
    Hej Samarin 74! Här kommer ett till långt utlägg: Tråkigt att det inte blev några ägg till er Hoppas verkligen att ni inte behöver vänta länge på nästa donator. Vi gjorde allt ovannämnda. Det vi hade kvar var att samla papper, vi hade inte kommit fram i AC:s kö än. När vi gjorde hemutredningen stod vi i ÄD-kö, men visste inte alls om vi skulle hinna fram i den innan vi adopterade. Jag trodde länge att adoption skulle hinna först. Vi hade bestämt att inte göra ÄD om det hamnade i vägen för att skicka papper, vi hade väntat & längtat så länge. Att ni ska göra ÄD gör er inte till sämre adoptivföräldrar. Många utredare verkar resonera så att om ni inte slutat med behandlingar så har ni inte släppt drömmen om ett biologiskt barn & ni är därmed inte redo för adoption. Så även om jag inte förespråkar lögner så måste jag säga att jag inte hade sagt något om ÄD. I vårt fall var det som sagt så osäkert & avlägset så det fanns inte med i mina tankegångar att berätta. Men, i dina skor hade jag inte sagt något ändå. Moraliskt kan man självklart diskutera mycket om huruvida man får göra så. Men, det är min åsikt. Och det baserar jag på att det i min värld inte alls betyder att man inte är redo för att adoptera & att man skulle älska det barnet till vanvett är en självklarhet- trots att man försöker på ett sista sätt. Det är ju en kollosal skillnad ekonomiskt att göra landstingsfinansierad ÄD & att adoptera. Det gör en inte till en sämre adoptivförälder att vilja prova alla andra möjliga vägar först. Jag är glad att du kan leva dig in i vår vardag. Det är fantastiskt på alla sätt att äntligen bli mamma. Det kommer du också bli en dag! Lycka Till & många kramar!
    Hej igen och tack för svar!

Jag har på nåt sätt haft det på känn, men gärna velat finna en annan knorr på det hela. Det handlar just nu om att antingen "ljuga" eller avboka tiden hos socialsekreteraren. Är inte bekväm med att undanhålla sanningen. Vi får se hur vi gör. Det hela handlar ju om att man inte vill förlora mer tid och att man har parallella trådar igång. Finns ju mardrömsexempel, där man hört att det kan ta 4 år innan en adoption ros i hamn. Jag drömmer absolut om ÄD-barn, men efter att ha genomgått adoptionsutbildningen känns inte adoption alls främmande. Tvärtom faktiskt. Det skulle vara underbart det med. Som sagt, vi har en del att tänka på just nu.

Må gott!
  • Samarin74
    plupp06 skrev 2009-09-28 20:59:29 följande:
    Amelie: Får reda på i morgon om det blir något över till oss...nervös!!
    Hej Estra!

Hoppas ni får bättre besked än vad vi fick. Det blev inga ägg över till oss dessvärre denna gång. Men innan vi fick beskedet var jag hur vimsig som helst. Körde helt fel till jobbet. Måste köra E4:an södergående för att komma till jobbet. Jag körde norrgående den dagen och upptäckte det efter ca 10 minuters bilfärd att jag var på väg åt fel håll. Sen var det svårt att fokusera under möten och sådant. När sedan tel.samtalet från skyddat nummer kom förstod jag att det skulle vara dåliga besked. Vi var jätteledsna i fredags, men nu blickar vi framåt igen då vi vet att vi är mottagarpar ett nästa gång. Önskar bara att vi kan veta en preliminär vecka det kan bli. Skulle kännas bättre. Hoppas iallafall att ni slipper det tråkiga samtalet och att ET:m sker om någon dag för dig.

Må gott!

Samarin74
  • Samarin74

Hej!

Vi har precis fått veta att vi är inplanerade på HS som mottagarpar 1 v. 48. Så det är 2 månader. Fullt acceptabelt. Var det jag hade förberett mig på, men hade det blivit längre väntan hade jag blivit gruvligt besviken. Gällande adoption och medgivnadeutredning har vi nu (tror jag) beslutat oss för att avboka tiden. Ingen av oss klarar av att undanhålla sanningen. Båda är rädda för att det ska komma en i fatet senare också om man inte säger som det är. Känns nog lugnast så, även om vi helst skulle vilja köra parallella trådar.

Tack alla för svar . Det hjälper en verkligen när man oroar sig och nojjar över dert mesta.

• Samarin74
    plupp06 skrev 2009-09-29 14:43:27 följande:
    För en gångs skull har vi lyckovindar i seglen, det räckte till oss! Blev så glad att jag började grina som ett litet barn efter jag fått telefonsamtalet. Nä, nu börjar jag gråta igen, detta kan bara inte vara sant, så lycklig. Även om det är lång väg kvar och många faktorer till som ska klaffa så har jag aldrig någonsin varit närmare att bli mamma än såhär. Samarin: jag förstår hur du känner, jag var förberedd och mentalt inställd på att det inte skulle bli något till oss. Jag bad att de skulle ringa oavsett så gissa om jag var lagom nervös när det blinkade skyddat nummer på displayen, jag skakade i hela kroppen som en liten rädd kanin, så nervös var jag. Även om det var jättetråkigt att ni inte fick något så är ju en liten tröst att ni står som första mottagarpar nästa gång. Som andra i tråden skrivit så kan det gå ganska fort tills det är dags igen.
    GRATTIS!! Vilken lättnad. Jag skulle förmodligen reagerat på liknande sätt. Hoppas allt annat går vägen nu också Håller tummarna!
  • Samarin74
    Leiben skrev 2009-10-06 19:38:25 följande:
    hej på er! undrar lite. har just fått ett brev från ks som säger att vi kommer att vi bli kallade till nybesök inom 2 månader. är det någon som vet ungefär hur lång tid det kan vara mellan nybesök och start av behandling? tack på förhand!
    Hej!

För oss tog det 5 mån från nybesök till start av behandling (mottagarpar 2). Vi bidrog med donator och vi fick inte komma fram förrän min kompis hade donerat. Hon donerade ca 3-4 v innan vi var aktuella. Dessvärre blev det inga ägg över till oss som mottagarpar 2. Får nu vänta 8 v till för att bli mottagarpar 1. Stått i kö sedan juni-08.
  • Samarin74
    plupp06 skrev 2009-10-18 18:07:48 följande:
    På måndag är det mycket som måste fixas, ringa Huddinge och meddela resultat. Sedan måste jag rusa till läkaren och ta nya sköldkörtelprover, de flesta behöver öka dosen levaxin rejält när de blivit gravida. Är fortfarande förvirrad över detta konstiga steck på stickan som uppebarat sig Jag har ju knappt några symptom, hade ni det? Brösten är kanske lite ömma, men det känns som det kommer och går och inte så mycket jag reflekterar över. Nedre delen av magen hade jag lite molvärk i sedan progynon starten men det känner jag inte av så mycket längre. KRAMIZ!!
    Grattis till pluset. Förstår att det måste kännas overkligt och att man inte vågar tro på det. Njut nu så gott du kan i all denna oro över allt möjligt. Tänk om jag kunde få mitt plus v 50... Vilken julklapp i så fall . Mitt mål är dock att vi ska få ägg först. Tre gånger har vi nu blivit utan . Men grattis än en gång till dig och din man. En milstolpe närmare det efterlängtade barnet.
  • Samarin74

Stort grattis från mig med Pricken! Fantastiskt att lillpricken kommit ut nu och att det blev en tjej.
    Hoppas du kan njuta av det nyblivna moderskapet, trots din horribla upplevelse på uppvaket etc.

Må gott!

Samarin74

Svar på tråden ÄD på KS Huddinge Del 5