• Bette

ÄD på KS Huddinge Del 5

Hej på er,

Startar om tråden då den gick ut den 9 augusti. Hoppas att alla har det superbra.

BF 6/12, det blir en pojke.
  • Svar på tråden ÄD på KS Huddinge Del 5
  • plupp06
    AmelieS skrev 2009-11-03 08:15:35 följande:
    Blodvärdet var bra, behöver inte äta järntabletter,
    Vad har du för HB värde? Bra att din BM rekommenderade dig att INTE ta järntabletter i onödan. Tyvärr så säger många BM att det är bra med högt HB värde, men det är det verkligen inte. Jag har för högt (1 år sedan hade jag 156, vet ej vad jag har idagsläget), försöker undvika all mat med järn. Googla på högt HB och gravid så får man upp skrämmande läsning. Högt HB kan innebära att blodet är tjockare och att det är risk för fosterdöd pga proppar i moderkakan. Finns en forskningsrapport som karolinska institutet publicerat kring detta. Vill absolut inte skrämma dig och jag antar att du bara har normalt HB. Detta gäller bara om man har för högt, ej normalt. Precis som pricken skriver så brukar det för de flesta sjunka i vecka 20.

Men pricken då, jag trodde du var inne och ploppade ut lillpricken!!! Ack så fel jag hade
  • Bette
    AnkieG skrev 2009-11-02 20:30:33 följande:
    Hej på Er! Idag blev jag sjukskriven för mitt blodtryck stiger och det finns spårämnen av äggvita i urinen men det är ju inget emot mina fötter och ben. De är så jidrans svullna så jag kan inte ens köpa studstrumpor på apoteket... För att inte tala om hur ont det gör att gå eller sätta sig ned. Fick göra ett extra tillväxtultra idag för att kolla att den lilla bråkstaken växer som hon ska och hon ligger lite under den normala men följer sin egen.. Ha det gott!
    Vad tråkigt att bli sjukskriven men som sagt superbra att de håller koll på ditt blodtryck och urin. Vilken vecka är du i nu?

Kram

Bette
  • Bette
    AmelieS skrev 2009-11-03 08:15:35 följande:
    AnkiG, åh vad jobbigt det låter. Jag lider med dig. Bra att du blev sjukskriven. Jag undrar också vilken vecka du är i nu? Mitt besök hos BM gick bra. Jag känner henne sedan tidigare. Hon tog blodprover och jag fick lämna urinprov. Blodvärdet var bra, behöver inte äta järntabletter, och blodtrycket också bra. Vi fick med oss en massa papper och svara på frågor om vår bakgrund, ev sjukdomar osv. De erbjöd mig ett extra UL i v 14 och jag tackade ja till det.
    Det låter toppen, skall ni göra NUPP/KUB?

Bette
  • Bette
    plupp06 skrev 2009-11-03 10:16:34 följande:
    Vad har du för HB värde? Bra att din BM rekommenderade dig att INTE ta järntabletter i onödan. Tyvärr så säger många BM att det är bra med högt HB värde, men det är det verkligen inte. Jag har för högt (1 år sedan hade jag 156, vet ej vad jag har idagsläget), försöker undvika all mat med järn. Googla på högt HB och gravid så får man upp skrämmande läsning. Högt HB kan innebära att blodet är tjockare och att det är risk för fosterdöd pga proppar i moderkakan. Finns en forskningsrapport som karolinska institutet publicerat kring detta. Vill absolut inte skrämma dig och jag antar att du bara har normalt HB. Detta gäller bara om man har för högt, ej normalt. Precis som pricken skriver så brukar det för de flesta sjunka i vecka 20. Men pricken då, jag trodde du var inne och ploppade ut lillpricken!!! Ack så fel jag hade
    Hur går det för dig Estra, är det VUL imorgon för dig?

Bette
  • Bette
    Pricken76 skrev 2009-11-03 09:28:46 följande:
    Ankie: Skönt med sjukskrivning, men tråkigt att du är "sjuk". Vart hittar du dina stödstrumpor, på någon special butik eller? Estra: Det är många som får högt blodtryck när man är hos doktorn... är väl någon sorts skräck som trissar upp det. Min mamma har alltid högt blodtr hos sin doktor, men när hon tar trycket hemma är det perfekt. Amelie: Vänta bara tills du är i vecka 20...då lär du börja med järnet igen. Skönt med ett extra ul. Ja inte är det kul att vara svullen. När jag stiger ur sängen på morgonen gör det så ont att gå, är som att gå på kuddar. Och låren är inte så snygga just nu. Längtar tills jag kissat ut allt. Annars är det lugnt här... mår super bra. Idag är det 40+1.
    Men pricken jag trodde också att du var på BB och födde din lilla, hoppas innerligt att den lilla tittar ut snart.

Bette
  • AmelieS

Ojojoj, det visste jag inte. Tack för informationen. Jag hade 144 i hb, men det var genom ett stick i fingret som jag fick det värdet. Jag lämnade också ett blodprov som visar ett mera korrekt värde, men det har jag inte fått svar på ännu. Jag har alltid haft högt hb vet ej varför, kanske pga sparsam mens?
    Jag äter verkligen inte mycket kött i alla fall. Jag har läst lite på nätet och gränsen går vid 146 vad jag förstår och sedan tolkar jag det som att det är i slutet av graviditeten som det är farligt med högt hb?
    Jag äter omega3 ialla fall och det gör blodet mera lättflytande. Än en gång, tack!

Emmy, kul med er första farsdag!

Pricken, hur många dagar får du gå över tiden?
    Finns det andra restriktioner för ÄD-mammor?

plupp06 skrev 2009-11-03 10:16:34 följande:
    Vad har du för HB värde? Bra att din BM rekommenderade dig att INTE ta järntabletter i onödan. Tyvärr så säger många BM att det är bra med högt HB värde, men det är det verkligen inte. Jag har för högt (1 år sedan hade jag 156, vet ej vad jag har idagsläget), försöker undvika all mat med järn. Googla på högt HB och gravid så får man upp skrämmande läsning. Högt HB kan innebära att blodet är tjockare och att det är risk för fosterdöd pga proppar i moderkakan. Finns en forskningsrapport som karolinska institutet publicerat kring detta. Vill absolut inte skrämma dig och jag antar att du bara har normalt HB. Detta gäller bara om man har för högt, ej normalt. Precis som pricken skriver så brukar det för de flesta sjunka i vecka 20.Men pricken då, jag trodde du var inne och ploppade ut lillpricken!!! Ack så fel jag hade
  • plupp06

Amelie: Bra att de även tagit riktigt blodprov och inte bara stick i fingret för det provet kan vara missvisande. Har även jag funderat på om anledningen till mitt höga HB kan vara att jag varit utan blödningar flera år.

Bette: japp dags för VUL i morgon. Men jag vågar inte hoppas på för mycket

• Bette
    plupp06 skrev 2009-11-03 17:52:53 följande:
    Amelie: Bra att de även tagit riktigt blodprov och inte bara stick i fingret för det provet kan vara missvisande. Har även jag funderat på om anledningen till mitt höga HB kan vara att jag varit utan blödningar flera år. Bette: japp dags för VUL i morgon. Men jag vågar inte hoppas på för mycket
    Vadå då, har du haft någon mer blödning? Jag hade spottings till och från i flera veckor. Om du har det så öka bara progesteronet. Hoppas på ett tickande hjärta för dig imorgon, tänker på dig.

Kramar

Bette
  • Bette

Hur går det för dig Pricken76: Är ni igång än? Hoppas snart att jag får läsa om att du har fått din lilla skrutt.

Kramar

Bette

• Bette
    Estra skrev 2009-11-04 19:30:17 följande:
    De såg något som fladdrade/pickade! Men jag fick så ont när gyn höll på med VUL staven så hon kunde inte kolla så noga. Har aldrig varit öm innan men det smärtade så i nedre delen av magen att jag nästan började gråta, sedan så sved det jätte mycket efteråt. Fått en ny tid om 2 veckor igen för ytterligare kontroll
    Det är obehagligt med vaginala undersökningar under graviditet, believe me jag har fått göra två under graviditeten på grund av att jag trodde att jag läckte fostervatten samt att jag hade en gammal blödning som kom ut, men å andra sidan vad gör man inte för de små liven.

Bette
Svar på tråden ÄD på KS Huddinge Del 5