• Sofies värld

Någon som skriver???

Hej!

Finns det någon annan som liksom jag håller på och skriver?

Jag har precis skrivit färdigt min första roman och håller nu på att skriva på en andra och tredje samtidigt, även om det är en av dem som jag brinner mest för just nu.

Hade varit kul att höra från nån annan!/Sofie

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Någon som skriver???
  • Fru U

En skrivarkurs går inte att jämföra med vanliga skolans kurser (tycker jag)

Den jag gick var mycket intressant (fast man kan lära sig lika mycket om man läser boken "skriv på") och vi kommer att fortsätta tillsammans i höst

• Mochride

Fru U skrev 2009-07-11 18:15:10 följande:

En skrivarkurs går inte att jämföra med vanliga skolans kurser (tycker jag)Den jag gick var mycket intressant (fast man kan lära sig lika mycket om man läser boken "skriv på") och vi kommer att fortsätta tillsammans i höst
    Nej, det är klar att det är skillnad. Jag har ju inte gått någon annan kurs efter det så jag har ju inget att jämnföra med. Jag tror absolut att man kan få ut väldigt mycket av det, men samtidigt så tror jag att man kan klara sig bra utan också.
  • Fru U

Visst klarar man sig utan om man bara ser till själva biten att lära sig olika tekniker. Det som jag fick ut mest av var den respons jag fick från de andra deltagarna på de texter man skrev (både där och hemma)

Vi kommer (förhoppningsvis) att fortsätta tillsammans till hösten. Vi kommer då att arbeta med våra bokprojekt och läsa varandras texter och ge respons. Visst kan släkt och vänner också ge respons men jag tycker det är svårare för dem att ge respons på det jag vill

(typ är den meningen bättre än den, ska det stycket vara med, ska det stå i den ordningen osv)

• Mochride

Nu tar jag tag i renskrivningen igen. Trots att jag kommit igång igen är jag ändå lite för dålig med att sätta mig med det. Men jag måste ju skriva om jag ska komma till de bra bitarna

• Tate

sofiefitness - Spännande! Jag tycker det låter lovande att det börjar som en sak och slutar som något annat, jag gillarböcker som är lite annorlunda och inte följer standardmallen! Vilka förlag skickade du till?

Min bok ges ut av Hydra Förlag, och heter Ketchupmamman- Saker jag inte vågat berätta för BVC.

Lilloscar - Tack! Ska bli jättekul, hoppas jag

• Tate

Jag tror att man kan utveckla sitt språk mycket själv genom att läsa och skriva mycket, men feedback från andra är ju aldrig fel. Och helst då från människor som är ärliga och vågar säga ifrån när något inte fungerar alls. De får väl iofs gärna säga det på ett trevligare sätt än "du skriver så kasst att jag ville riva ut sidorna, och tugga på dem tills de förvandlades till pappersmassa som jag sedan kunde lägga som en heltäckande mask över mitt ansikte och långsamt kvävas ihjäl".

• Sofies värld

jag skickade det till Forum, men ska skriva ut fler kopior och skicka till några andra också.

Din bok låter riktigt rolig, bara av titeln att döma! Kan tänka mig att den påminner lite om din presentation?

Igår fick jag lite tid till att skriva på förmiddagen, så jag kom i säng i normal tid igår kväll. Halleluja! Idag tänkte jag spräcka 200-sidors gränsen. Can't wait!

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • jelena2

Nu har jag äntligen kommit igång igen. Jag är gräsänka den här veckan så igår kväll satt jag i 2,5 timmar och skrev. Tiden går så fort! Sedan kunde jag inte somna utan låg bara och funderade på boken (och tusen andra saker).

sofiefitness - du skriver iband att du har skrivit 2000 ord. Hur vet du det? För jag tvivlar på att du sitter och räknar dem...

Ikväll sätter jag mig vid datorn igen...

• Tate

jelena - lättare att låta datorn räkna dem

sofiefitness - japp, påminner väl om det och om min blogg. Klart du ska skicka till flera, i alla fall till tre i taget. Det är så mycket som påverkar om manuset blir antaget eller ej, ett bra manus kanske inte passar in i just det förlagets utgivning just då. Man kan ringa och prata med förlagen innan man skickar in också, en del kan hävisa en till rätt redaktör direkt, så behöver kanske inte manust skickas runt så mycket på ett större förlag.

• jelena2
    Tate skrev 2009-07-14 11:36:30 följande:
    jelena - lättare att låta datorn räkna dem
    Säkert en dum fråga, men hur gör man?
Svar på tråden Någon som skriver???