• Sofies värld

Någon som skriver???

Hej!

Finns det någon annan som liksom jag håller på och skriver?

Jag har precis skrivit färdigt min första roman och håller nu på att skriva på en andra och tredje samtidigt, även om det är en av dem som jag brinner mest för just nu.

Hade varit kul att höra från nån annan!/Sofie

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Någon som skriver???
  • Sofies värld
    Mochride skrev 2009-06-30 12:47:06 följande:
    Jag skrev jättemycket för ett par år sen och har provat skicka in till bokförlag. Nu har jag en "roman" som egentligen är klar, men den ska ju renskrivas också och det kommer jag mig inte för att göra trots att det är evigheter sen jag avslutade den.
    nä,det är de absolut tråkigaste! man är ju oftast så trött på historien vid det laget!
  • Mochride
    sofiefitness skrev 2009-06-30 15:46:12 följande:
    nä,det är de absolut tråkigaste! man är ju oftast så trött på historien vid det laget!
    Ja precis. Jag är jättenöjd med själva historien men efter att ha skrivit den färdigt en gång så är det ju lite jobbigt att skriva den en gång till.
  • Sofies värld

Jag redigerade om min tre gånger innan jag var "nöjd". men varje gång man läser den så hittar man ju nya saker man vill ändra på, så helt nöjd blir man nog aldrig!

imorgon är det en månad sedan jag började med min nya och nu är jag uppe i 128 sidor, så det går mycket snabbare den här gången. hoppas jag lyckas hålla uppe takten i fortsättningen med!

• Mochride

Jag längtar nästan efter att börja skrivas igen, men jag har noll inspiration just nu. Har inte haft ork heller då det varit väldigt mycket plugg, men nu över sommaren har jag hur mycket tid som helst till att skriva, bara jag kommer på vad.
    Jag borde ju verkligen ta tag i renskrivandet då också. Kanske det lossnar lite på inspirationen då med.

• grabbarna

jag vill och har en massa ideer i huvet men förmågan att skriva ner det bra finns inte..har tanke både på barnbok och på en kärlekshistoria men som sagt jag är för dålig för att skriva jag ska nog bara vara idekläckare och medskrivare inte ensam

• Sofies värld
    grabbarna skrev 2009-07-02 11:57:44 följande:
    jag vill och har en massa ideer i huvet men förmågan att skriva ner det bra finns inte..har tanke både på barnbok och på en kärlekshistoria men som sagt jag är för dålig för att skriva jag ska nog bara vara idekläckare och medskrivare inte ensam
    det kanske är sån du är bara, inte den som skriver men den som kommer på historier! jag fick agera idékläckare till många av mina vänner på gymnasiet när vi skulle skriva berättelser. och många av dom var jätteduktiga på att skriva men hade svårt för att komma på. det kanske är tvärt om för dig bara?

ett tips är att i alla fall skriva ner din idé. Sedan kan det vara kul att börja skriva ner sina karaktärer: vad de heter, ser ut, bakgrund. Sånt är kul och oftast lätt att göra. Kanske det kan inspirera dig att sätta igång med nåt större?
  • mamma på vift

Blev lite nyfiken på hur ni lägger upp ert skrivande. Börjar ni från början och skriver till slutet? Eller hoppar ni lite fram och tillbaka och skriver de scener som inspirerar just nu? Eller kanske på något annat sätt?

Jag har tidslinjen nedskriven...jag vet vad som ska hända och när. Så jag hoppar lite mellan scenerna och skriver det jag känner för just nu för att sedan skriva ihop dem med varandra så det flyter på bra. Detta funkar bra för mig och jag slipper känna att jag kör fast och inte kommer vidare...skulle det ta emot så går jag bara vidare till nästa scen och får återkomma till det jag körde fast på senare.

Att städa när man har småbarn är som att skotta snö när det fortfarande snöar.
  • Sofies värld

Jag börjar bara skriva först. sedan när jag kommer på scener så antecknar jag dom i ett block och så stoppar jag in dom när det passar. Ibland skriver jag ner hela scener och dialoger i blocket också, men jag skriver aldrig ner dom i berättelsen förrän det är dags.

har aldrig haft skrivkramp än faktiskt. Så fort jag slutar skriva på natten och går och lägger mig, så funderar jag på vad jag ska börja skriva på nästa kväll. och så går jag runt och funderar under dagen så att jag har det färdigt när det är dags att sätta sig!

• Mochride

Jag skriver bara det som kommer. Oftast har jag bara nån i dé om vad som ska hända nånstans i historien och kommer på mer allt eftersom jag skriver. har försökt använda mig av mindmaps och liknande men det fungerar inte för mig. Händer att jag fastnar då och då, men jag brukar ändå inte skriva ner de scener som inte kommer efter där jag fastnat eftersom jag skriver för hand innan jag renskriver på datorn.
    Jag känner mig riktigt duktig nu, för jag har faktiskt tagit tag i renskrivandet av den senaste "boken"

• Sofies värld

Laoghaire:
    Min allra första roman skrev jag för hand, men aj vad ont i handen man fick! Jag har fortfarande två hårda knölar på mina "skrivarfingrar" där pennan ligger emot. Den första romanen gav jag mig aldrig i ast med att redigera och renskriva och kommer nog aldrig att göra det heller. Och nu för tiden skriver jag bara på dator dock.

Vad kul att du har kommit igång förresten! bara man sätter sig så brukar det lossna. Idag har jag varit riktigt flitig, 4000 ord på två timmar. Det går lätt när man har inspiration! I min färdiga roman så skrev jag ungefär tusen ord i timmen men nu går det betydligt fortare, tack och lov!

Svar på tråden Någon som skriver???