• Sofies värld

Någon som skriver???

Hej!

Finns det någon annan som liksom jag håller på och skriver?

Jag har precis skrivit färdigt min första roman och håller nu på att skriva på en andra och tredje samtidigt, även om det är en av dem som jag brinner mest för just nu.

Hade varit kul att höra från nån annan!/Sofie

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Någon som skriver???
  • Thette

Jag försöker skriva men sedan jag fick min son har jag jättesvårt för att hitta inspiration... men nu när jag håller på med att göra i ordning vår ballkong så vill jag inget hellre än att kyrpa upp i en av fotöljerna med den bärbara och skriva...
    Måste bara komma på nåt bra att skriva om hehe

• Sofies värld

Thette: Kul! Själv sitter jag jättedumt i soffan, men det får gå. När jag blir rik ska jag skaffa en riktigt bekväm schäslong =) och kunna sitta och skriva på dagarna när ungarna är på dagis istället för nu när man får sitta uppe halva nätterna! Men men, något får man ju utnyttja föräldraledigheten till!

• Thette

haha jag håller med dig :)

Jag har altid haft en dröm om att kunna fösörja mig som författare, men jag har halvt om halvt gett upp den drömmen då jag alltid haft svårt att avsluta längre noveller/romaner. Det ändrar lixom riktning hela tiden, men det kanske är det man ska låta det göra.

• Mochride
    sofiefitness skrev 2009-07-05 23:54:03 följande:
    Laoghaire:Min allra första roman skrev jag för hand, men aj vad ont i handen man fick! Jag har fortfarande två hårda knölar på mina "skrivarfingrar" där pennan ligger emot. Den första romanen gav jag mig aldrig i ast med att redigera och renskriva och kommer nog aldrig att göra det heller. Och nu för tiden skriver jag bara på dator dock.Vad kul att du har kommit igång förresten! bara man sätter sig så brukar det lossna. Idag har jag varit riktigt flitig, 4000 ord på två timmar. Det går lätt när man har inspiration! I min färdiga roman så skrev jag ungefär tusen ord i timmen men nu går det betydligt fortare, tack och lov!
    Jag har alltid skrivit för hand först, jag måste nästan göra det får jag får total balckout om jag sätter mig vid datorn direkt. Det kan fungera ett litet tag och sen låser det sig. Tycker det är ganska smidigt att skriva för hand också för block och penna kan man ju alltid ha med sig
    Vad kul att det går så bra för dig Jag hoppas att jag kan komma på nåt nytt sen också.
  • jelena2

Jag håller på att skriva en bok om min barnresa som varade i 14 år innan det till slut blev tvillingar. Vet inte om det är något för ett förlag, men mina tjejer kan i alla fall läsa om hur de blev till!

När ni skriver antal sidor, menar ni A4 då? För i bokform så blir det ju många fler...

Är det någon som fått något utgivet? Hur gör man i sådana fall?

Jag har inte haft tid på länge att skriva något, men i huvudet finns många kapitel!
    Nästa vecka åker maken och barnen bort och då har jag en dejt med datorn - varje kväll! Hoppas komma en bit då...

• ToKar

Jag har alltid funderat på att börja skriva men jag vet inte riktigt vad. Jag har alldeles för många idéer samtidigt som de är för tunna. Jag önskade att jag hade en tydlig idé... Jag väntar på den stora uppenbarelsen då jag vet exakt vad jag ska skriva ;)

• Sofies värld

jag skriver på A4, storlek 12, Times new roman med 1,5 i radavstånd. Det är vad dom vill att man ska skicka in till förlagen nämligen. Den jag har klar blev 399 sidor när den var klar.

Man kan gå i på olika förlags hemsidor så står det var man ska skicka sitt manus.

• Karla79

Hej på er,
    det var precis en sådan här tråd jag ville hitta :)

Jag har helt klart författardrömmar som jag aldrig riktigt tar tag i. Oftast blossar de upp på sommaren då jag är långledig, men vips är sommaren slut och jobbet tar all energi. Nu väntar jag första barnet också så hela min koncentration ligger på det äventyret.

Är intresserad av att någon gång skriva en roman och kanske också en samling sagor, har skrivit enstaka noveller tidigare. Aldrig gått någon skrivkurs. Jag beundrar er som verkligen är igång och skriver!!

Dela gärna med er av era bästa tips för hur man kommer igång och hur ni hittar tid i vardagen! Kan ni rekommendera någon skrivkurs? Och lycka till med skrivandet.

• Sofies värld

Nettie1: jag har aldrig gått nån skrivkurs, men skulle verkligen vilja! Nu skriver jag bara av ren brinnande lust! Mitt tips är att verkligen passa på att skriva under din föräldraledighet! Hjälper ju naturligtvis om man får "snälla" barn då.(ni vet vad jag menar, inga barn är naturligtvis dumma)

nu ska jag gå in och läsa din, mamma på vift. ska bli spännande!

Svar på tråden Någon som skriver???