• Sofies värld

Någon som skriver???

Hej!

Finns det någon annan som liksom jag håller på och skriver?

Jag har precis skrivit färdigt min första roman och håller nu på att skriva på en andra och tredje samtidigt, även om det är en av dem som jag brinner mest för just nu.

Hade varit kul att höra från nån annan!/Sofie

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Någon som skriver???
  • Sofies värld

Mamma på vift: Tydliga Twilight-vibbar men jag älskar ju det! Tycker om dialogerna mellan Emma och William, de känns väldigt naturliga och flyter på bra. Ett tips är att hoppa in några steg när du börjar skriva dialogerna, så slipper du ändra det sedan. Och att lägga till kommatecken efter " när någon har pratat, tex:

"Jag heter Emma", sa hon och log.

Det är så jobbigt att ändra sånt i efterhand när man redigerar nämligen.

Ska du lägga upp något mer?

• Sofies värld

Någon som vet nån rolig novelltävling på gång? Vet att Hemmets journa hade en förra året, där förstapriset var 175 000! Det var en härifrån Halland som vann den, Ingrid Kampås. Hon skriver för samma tidning som jag nu i sommar.

Skulle gärna vilja prova mig på en novell. Oftast har jag så svårt att sluta bara, det blir en hel romanidé av det till slut!

• Mochride

Nettie1: Jag gick två skrivarkurser under gymnasiet, men ingenting efter det. Tror att en del folkhögskolor eller medborgarskolan brukar anordna skrivarkurser ibland.

Sofiefitness: jag måste nog lära mig att skriva med citattecken, är jättedålig på det. Jag skriver med talstreck, men det är ju typ ingen som gör det längre.

• Sofies värld

laoghaire: jag skrev också med talstreck innan, det var jättesvårt att ändra om! men man vänjer sig, tack och lov.

igår hann jag med 3000 ord på mindre än två timmar, jag blir bara snabbare och snabbare. inte meningen att skryta, men det är skönt att man har blivit bättre. innan skrev jag ungefär tusen ord i timmen.

• Mochride
    sofiefitness skrev 2009-07-08 09:45:27 följande:
    laoghaire: jag skrev också med talstreck innan, det var jättesvårt att ändra om! men man vänjer sig, tack och lov. igår hann jag med 3000 ord på mindre än två timmar, jag blir bara snabbare och snabbare. inte meningen att skryta, men det är skönt att man har blivit bättre. innan skrev jag ungefär tusen ord i timmen.
    Det är ju bara kul när det flyter på så bra
  • Sofies värld

Ja, speciellt när det liksom bara skriver sig av sig självt. Jag har hittills aldrig "ta i trä" haft skrivkramp och hoppas inte jag kommer att drabbas av det heller. I den här takten hoppas jag ha skrivit klart romanen om 1- 1 1/2 månad.

• Sofies värld

Vad inspireras ni andra av förresten?

Jag hittar allra mest inspiration av Nordman. Py Bäckmans texter speciellt!

• linneablomman02

skriver bara dikter..... har skrivit några hundra säkert men de flesta är så personliga så jag har inte velat göra ett försök att ge ut dem eller skriva bok.

Ni kan få läsa några på min hemsida:

www.nogg.se/linneablommansmamma
    >Annas sidor
    >Dikter

Vill gärna att ni lämnar en kommentar eller ett avtryck i min gästbok!!

www.nogg.se/linneablommansmamma

• Lilloscar

vilken fantastisk tråd ! Så härligt att det är så många som skriver. Jag är en av er som älskar att skriva och som ibland inte kan somna just för att det är många ord och händelser som vill ut fr hjärnan.. Nu har jag inte skrivit på ett tag, just för att jag har varit så upptagen med min son (1a barnet) och nu är en till pojke på väg Är det fler som känner av tidspressen? Inspirationen är befintlig, dock inte tiden. Kanske blir det bättre när sonen börjar på dagis (ska jobba deltid då). Saknar att sitta framför datorn hur länge som helst utan att känna stress...

• Karla79
    sofiefitness skrev 2009-07-07 23:01:39 följande:
    Nettie1: jag har aldrig gått nån skrivkurs, men skulle verkligen vilja! Nu skriver jag bara av ren brinnande lust! Mitt tips är att verkligen passa på att skriva under din föräldraledighet! Hjälper ju naturligtvis om man får "snälla" barn då.(ni vet vad jag menar, inga barn är naturligtvis dumma) nu ska jag gå in och läsa din, mamma på vift. ska bli spännande!
    Ja jag skulle verkligen vilja skriva under min föräldraledighet, men jag pluggar också för att komma vidare och kunna söka lite andra typer av jobb, så jag kommer nog att prioritera det om det finns en gnutta ork kvar när den lille/lilla har anlänt. Jag är så imponerad av er som orkar plocka fram datorn sent på kvällen!

Det var ju skönt att inte alla har gått skrivarkurser, det är en sådan där grej som poppar upp i mitt huvud ibland att "varför tror du att du kan skriva, du har ju inte ens satt dig in i olika tekniker och så"...
Svar på tråden Någon som skriver???