• Sofies värld

Någon som skriver???

Hej!

Finns det någon annan som liksom jag håller på och skriver?

Jag har precis skrivit färdigt min första roman och håller nu på att skriva på en andra och tredje samtidigt, även om det är en av dem som jag brinner mest för just nu.

Hade varit kul att höra från nån annan!/Sofie

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Någon som skriver???
  • Lilloscar

Ja, sofiefitness är flitig
    Jag kan bara säga att vad gäller att berika sitt språk, så finns inget bättre än att läsa mycket OCH varierande genrer. Ordförrådet ökar endast när du kommer i kontakt med dem, och vad är då bättre än att läsa, läsa och åter läsa?

JennyL29 skrev 2009-07-20 12:12:30 följande:
    Sofiefitness: vad duktig du är som skriver sådär mycket. Har hunnit på mit andra kapitel just nu, men jag tycker jag skriver så banalt och har så dålig fantasi kring miljöer i fantasyvärlden. När jag ska skriva en miljöskildring så låter det som en barnsaga elelr liknande, *suck* tips någon?
  • JennyL29

Jag läser så mycket om jag hinner. Kikar emallnåt i fantasyböcker ochså men vill ju inte kpoiera för mycket av dem till min egen bok.

• Lilloscar
    JennyL29 skrev 2009-07-20 16:59:30 följande:
    Jag läser så mycket om jag hinner. Kikar emallnåt i fantasyböcker ochså men vill ju inte kpoiera för mycket av dem till min egen bok.
    Läsning är till för att öka på sitt ordförråd och inte för att kopiera
    Så du gillar genren fantasy? Någon favorit?
  • Barba Söt

JennyL29, PRECIS så känner jag också. Att mitt språk låter banalt och barnsligt. Jag såg ett råd av Linda Skugge att man visst kunde läsa det som man vill efterlikna, bara för att man försöker skriva som sin favoritförfattare så blir man inte den författaren... och det kanske är sant... om man nu inte kopierar rakt av.

• JennyL29

Lilloscar:
    Har ingen fantasybok som jag gillar, gillar mest fantasyfilmer faktiskt.
    Men har läst några fantasyböcker, som tex Silverdolken och Nora Roberts skriver faktiskt lite fanasy.

Gäller bara tt komma på bra story

Har skrivit som sagt inledning och början.
    Men som sagt låter lite löjligt då jag läser om texten.
    Svårt att få till det.

• Sofies värld

tycker också mitt låter löjligt många gånger, men jag tar tag i det sedan med redigeringen. först så bara skriver skriver skriver jag. redan nu har jag kommit på MASSOR med saker jag vill ändra, men det antecknar jag ner och sen fortsätter jag bara skriva. annars skulle jag aldrig komma nånvart!

• Ssofia

jag blir så avundsjuk på er som är så kreativa, själv har jag värsta skrivtorkan någonsin, kommer ingen vart, borde skaffa en bandspelare att ha brevid sängen för jag skriver i huvudet på natten. när jag ska sätta mig ner dagen efter inns inget kvar...

börjar om 20 000 gånger, men allt jag får ner nu, låter så klyshigt eller fånigt, får dessutom värsta prestationsångesten just nu, tror jag ska försöka ta ett brejk på några veckor... kanske blir jag taggad igen.

men verkligen kul att det går så bra för er andra!

• Sofies värld

jag tror att det är ganska oundvikligt att man härmar sina favoritförfattare i sättet att skriva. sen är ju frågan om man gör det ändå, eller om det är översättarens stil man härmar om man nu läser många utländska författare. Det blir ju helt annat om man läser på originalspråket.

17 sidor fick jag skrivet idag! 250 sidor nu. jag är så glad, hoppas det inte uppfattas som skryt. Men varje gång jag går ifrån datorn och har skrivit så känner jag mig bara så lycklig och längtar till nästa gång.

• Lilloscar
    sofiefitness skrev 2009-07-20 23:50:50 följande:
    jag tror att det är ganska oundvikligt att man härmar sina favoritförfattare i sättet att skriva. sen är ju frågan om man gör det ändå, eller om det är översättarens stil man härmar om man nu läser många utländska författare. Det blir ju helt annat om man läser på originalspråket. 17 sidor fick jag skrivet idag! 250 sidor nu. jag är så glad, hoppas det inte uppfattas som skryt. Men varje gång jag går ifrån datorn och har skrivit så känner jag mig bara så lycklig och längtar till nästa gång.
    Så länge man inte plagierar handlingen, men det gör ju ingen. Jag tror också att alla skribenter inspireras av sina favoritförfattare. Även de stora författarna hade/har sina favoriter som de lät sig inspireras av.

Nej, det uppfattas inte som skryt Du har all rätt att känna dig duktig!
    Får man fråga vad du skriver om?
  • Sofies värld

Just nu är det en fantasy berättelse. Den jag har skrivit klar är en kärlekshistoria som blev en deckare. =)
    Men jag har upptäckt att jag brinner mest för fantasyn även om jag kläcker himla bra deckarhistorier. De är jobbigare att skriva dock eftersom det är så mycket fakta att ta hänsyn till. Till exempel att man inte tar DNA-prov genom blod i Sverige utan främst genom saliv, att urin inte lämnar DNA förutom om personen är gammal eller har nån särskild sjukdom. Sådana saker. och det kan jag inte så mycket om, så det blir mycket mer research där.

Svar på tråden Någon som skriver???