• Muchi83

För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!

Jag ville starta en tråd för oss som har barn som är lite sena i utvecklingen med vissa saker. Alla andra barn kanske går eller äter vanlig mat men inte ditt barn. Kan ju vara skönt att få veta att man inte är ensam =)

• Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!
  • Niccipicci

Provade idag och stoppade armarna under kroppen men dom åkte ju fram så då höll jag fast dom där under och märkte att när jag höll handen på ena sidan lite som stöd under ena armhålan typ så höll hon upp huvudet och högt och länge Hon är ju som lite tung åt ena sidan så hon vill tippa ditåt när hon lyfter. Kanske därför hon inte orkar riktigt för att det blir extra tungt då?? Och sen höll jag henne på min arm i luften och då var hon som ett spänt U. Förut när man hållt henne så har hon varit som en slak spagetti. Vet inte om det var en slump bara idag eller om hon helt plötsligt kom på hur man gör iomed att jag höll lite i sidan?! Ska prova mer sen.
    Tack för alla era svar och bra förslag

• Smuliz
    Svar på #68
    Niccipicci skrev 2009-02-11 12:51:28 följande:
    .Smuliz - Hur tränade dom henne hos sjukgymnasten? Tänker om det är nått man kan göra själv?
    Det va väldigt viktigt att man gjorde rätt. Jag rekommenderar att du tar upp det med BVC så du får en kallelse till sjukgymnast, för dom ska följa upp. Jag har trott att våran tjej blivit helt bra för det syns inget alls på henne, men dom ser att det inte är helt 100 än...

Iallafall, så fick man lära sej vilken sida som är för kort, och den skulle man stretcha (vilket ja tycker är lite otäckt...) och den andra sidan ska man träna.

Fick hålla henne på sidan, så hon tar i med dom rätta musklerna.

Men som sagt, jag rekommenderar att du tar upp det med BVC.
  • Niccipicci

Smuliz skrev 2009-02-11 18:36:17 följande:

Svar på #68Niccipicci skrev 2009-02-11 12:51:28 följande: Det va väldigt viktigt att man gjorde rätt. Jag rekommenderar att du tar upp det med BVC så du får en kallelse till sjukgymnast, för dom ska följa upp. Jag har trott att våran tjej blivit helt bra för det syns inget alls på henne, men dom ser att det inte är helt 100 än... Iallafall, så fick man lära sej vilken sida som är för kort, och den skulle man stretcha (vilket ja tycker är lite otäckt...) och den andra sidan ska man träna. Fick hålla henne på sidan, så hon tar i med dom rätta musklerna. Men som sagt, jag rekommenderar att du tar upp det med BVC.
    Jag ska ju på rutinläkarbesöket hos bvc imorgon som tur är och ska ta upp detta med dom då. Har läst länken här ovanför och jag måste säga att det verkar som att min lilla tös lider av torticollis.
    En av bilderna på det tillplattade huvudet kunde lika gärna ha varit på min tjej.
  • mamma till två juveler

Min pojke är 8 månader och har idag varit hos sjukgymnast för att han är instabil i nacke och kroppen, något också i benen. Han sitter själv och hasar sej fram, försöker att dra sej upp och leker glatt med leksaker. Goa sjukgymnasterna vid barnhabiliteringen i Karlstad säger lugnt efter undersökningen: "En sån fin kille,...utvecklas fint...och han vill bara göra det i sin egen takt!" Jag är stolt som en tupp och mycket, mycket glad!!

• Smuliz
    Svar på #74
    Niccipicci skrev 2009-02-11 22:06:34 följande:
    Smuliz skrev 2009-02-11 18:36:17 följande:
    Jag ska ju på rutinläkarbesöket hos bvc imorgon som tur är och ska ta upp detta med dom då. Har läst länken här ovanför och jag måste säga att det verkar som att min lilla tös lider av torticollis. En av bilderna på det tillplattade huvudet kunde lika gärna ha varit på min tjej.
    Ja så såg min också ut. Hoppas ni kommer tillrätta med problemet
  • Flickan och kråkan

mamma till två juveler skrev 2009-02-12 00:52:03 följande:

Min pojke är 8 månader och har idag varit hos sjukgymnast för att han är instabil i nacke och kroppen, något också i benen. Han sitter själv och hasar sej fram, försöker att dra sej upp och leker glatt med leksaker. Goa sjukgymnasterna vid barnhabiliteringen i Karlstad säger lugnt efter undersökningen: "En sån fin kille,...utvecklas fint...och han vill bara göra det i sin egen takt!" Jag är stolt som en tupp och mycket, mycket glad!!
    Visst är sjukgymnastiken kanon . Här var vi på drottning Silvias barnsjukhus. Kunniga, lugna och sådan fin hand med barn.
  • Niccipicci

Nu har vi varit på Bvc. Alltså måste säga..vad är det för folk som får jobb på Vc i alla fall våran. Dom känns helt inkompetenta allihop och man får inga raka besked överhuvudtaget. Deras mesta uttryck är vi avvaktar och ser hur det går. Tur att jag också har tid på Barnkliniken så man kan känna sig lite tryggare i alla fall.
    Läkaren idag tyckte att nacken kommer bli starkare snart. Han verkade inte tycka det var nått konstigt??! Tittade inte ens på hennes snea huvud fast jag påpekade det och sa att han trodde bara att hon föredrog att ligga på ena sidan och lägger vi henne på andra sidan med en kudde bakom så hon inte kan falla över på den sida hon föredrar så kommer det gå till sig. Men vi avvaktar!! sa han.

Sen kommer jag in till BM som tycker att hon är allt lite svag och började prata om hjärtfel eftersom hon samtidigt är liten i maten och sover rätt mycket. Eller har gjort det i alla fall. Det börjar bli bättre nu och hon är vaken mellan 1-2 timmar varje gång hon äter. Det känns väl rätt normalt för åldern??
    Till saken hör att det är i nuläget 8 olika läkare varav 3 överläkare som lyssnat på henne och säger att allt är ok. Borde inte i alla fall någon av dom ha upptäckt om det är något med hjärtat.
    Men hon säger också Bm. Vi kör på så här och ser hur det går!!
    Gaah! Jag blir tokig på människorna.

mamma till två juveler - Vad skönt att ha att göra med vettiga människor som förstår att vissa barn är lite mer sen.

Har kollat på Growingpeople (en sida som Bvc rekommenderar) och hittat en tabell över när barnen "ska" kunna olika saker. Och ex lyfta på huvudet gör dom vanligen mellan 2-3 månader och senast 4-5 månader. Och min tjej är ju 2,5 månad. Och hon kan ju hålla upp huvudet dock inte så länge. Så varför denna hysteri som bara gör föräldrar oroliga.

Det blev långt det här men jag blir ju så upprörd

• Smuliz
    Svar på #78
    Ja sådär upplever vi det också med våran VC... Skandal.

Intressant det där med hjärtfel du nämner. Att hon är liten i maten och lite "svag" eller vad man kan kalla det. Det problemet har ju även min tjej

De hör ett blåsljud på hennes hjärta, men säjer att jag inte ska oroa mej för det. Och det orkar ja inte göra nu, är så mycke med hennes Ep... Men nu blev ja mer å mer säker på att det kanske kan vara nåt med hjärtat?!
  • Flickan och kråkan

Niccipicci:

Vad gäller sömnen så orkade inte min pojke vara vaken mer än 1½-2 (absolut max 2) timme i stöten på dagen tills han var sådär 4 månader. Och han är långt ifrån någon sjusovare. Har hela tiden sovit mindre än vad som rekommenderas och färre gånger och kortare stunder än de flesta jämnåriga.

Lite synd att du inte fick komma till sjukgymnast vad gäller nacken. Inte för att jag tror att du behöver oroa dig, men de är duktiga och har en något annat förhållningssätt. Dessutom är det bra att ta tag i "snedhet" tidigt. Vår pojke hade inte torticollis men föredrog också en sida vilket gjorde att han gärna lutade mer åt ett håll och började bli lite skev i huvudet. Vanligt, även utan torticollis, att de blir starke i ena sidan och att ena nackmuskeln är lite kortare. Det beror ofta på att de legat med huvudet och det hållet i magen.

Vi fick snabb bra hjälp och det rättade till sig snabbt. Som sjukgymnasten sa när hon upptäckte det. "Bara jättelite nu, och lätt att ändra....svårare när det gått långt." Håll koll på det och tycker ni inte att det blir bättre så var lite ihärdig

Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!