• Muchi83

För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!

Jag ville starta en tråd för oss som har barn som är lite sena i utvecklingen med vissa saker. Alla andra barn kanske går eller äter vanlig mat men inte ditt barn. Kan ju vara skönt att få veta att man inte är ensam =)

• Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!
  • Älsko

vissa föräldrar tror jag tävlar här på fl, och ord som mamamama papapapa är genast ett konkret mamma och pappa vilket är fel..
    min dotter, hon kan inte stå själv länge utan att hon tippar hon kan inte åla fram bara bak, inte krypa, men börjar resa benen lite, inte klappa händerna och inte säga ett ord äter mest bröstmjölk.. Hon är 9 månader..Men jag oroar mig inte Bvc säger att allt är normalt..

• Smuliz
    Svar på #51
    Älsko skrev 2009-02-08 13:02:25 följande:
    vissa föräldrar tror jag tävlar här på fl, och ord som mamamama papapapa är genast ett konkret mamma och pappa vilket är fel..min dotter, hon kan inte stå själv länge utan att hon tippar hon kan inte åla fram bara bak, inte krypa, men börjar resa benen lite, inte klappa händerna och inte säga ett ord äter mest bröstmjölk.. Hon är 9 månader..Men jag oroar mig inte Bvc säger att allt är normalt..
    Äter hon inte heller mycket mat/gröt? Min tös är jättesvår å få i annat än välling...
  • Smilla75

Min dotter var tidig med att sitta. Allt annat har varit sent. Hon kröp aldrig men rumphasade från 14 månader. Gick vid 16 månader (två veckor innan dagis!) och då kunde hon gå på en gång. Hon är sen i talet och omogen så till vida att hon inte vågar prova potta. Men socialt är hon mkt framåt och vi är inte alls oroliga.

Min son, 2 barnet, var sen med att sitta men verkar "normal" i övrigt. Ålade vid 8 månader. Kröp vid 10 månader. Nu vid 11 månader jobbar han på att dra sig upp men kommer bara upp på knä. Kan inte gå med lära gå vagn. Jag tror ändå han är rätt genomsnittlig. Det är mest här på FL som barn är så tidiga....

• mandolin76
    Muchi83 skrev 2009-02-05 14:12:59 följande:
    För min son är även sen med ätandet.. Han har ju bara framtänder så han kan ju inte tugga allt som alla andra barn i hans ålder kan. En fråga till alla som har barn på förskola och alla dom andra barnen kan saker som inte ditt barn kan. Hur känner ni och hur har ni tacklat det?
    Jag tror att vi hade fördela av att vår son började på en syskonavdelning direkt. Det finns bara han och ett litet barn till på avdelningen resten är minst ett år äldre. Den andra lilla pojken och hans föräldrar har vi umgåtts med sedan min son var liten och det har varit roligt att se hur olika de utvecklas. Åldersskillnaden mellan dem är ca 4 månader. Den andra pojken gick tidigt och pratar väldigt tyligt men är väldigt blyg och kinkig med maten. Min son är väldigt social och skall gärna vara där alla andra barn är. Han äter nästan allt med god aptit men är som jag sagt tidigare sen med att gå och prata. Eller prata och prata, han babblar en massa men vi har inte listat ut vad det betyder ännu. Flört

Jag tror vi föräldrar bekymrar oss lite för mycket i bland. Vad spelar det för roll om våra barn gick när de var 1 år eller 6 månader senare. Det är ju inte så att det syns när de blir äldre. Ofta tränar de ju på en sak i taget. Jag tror att min son har tränat sin sociala sida. Resten kommer nr det kommer.
  • Twixie

Ja, jag tror starkt på att barn utvecklar en "förmåga" tidigt och kör på den linjen så får det andra stå tillbaka lite. Som min äldsta som var väldigt tidig motoriskt men talade väldigt sent, finmotoriken och liknande har också kommit sent. När han lärde sig gå stadigt och springa så kom resten steg för steg. DÅ hade HAN tid för det (eller hans kropp hade ro att ta till sig nya färdigheter). Pratade gjordeh han inte förrän han var 2 år och 3 mån. Till 18 mån då de "ska" kunna 8 ord (säga) så fick vi verkligen skrapa ordentligt för att komma ihop till Med en stoooooor portion fantasi så kunde han faktiskt säga 8 ord. Andra barn i hans ålder kunde då redan säga två och treordsmeningar - men de var å andra sidan lite senare på att gå. Säger inte att något är bättre/sämre utan just att alla barn utvecklas i sin takt. Har försökt sitta och traggla med sonen och pussel och liknande. Har inte funkat. Tänkte lägga undan allt sånt när han själv (2 år och 5 mån) kommer och vill lägga pussel - helt självmant och lade alla bitarna klockrent. DÅ var HAN redo att börja med sånt. Betydligt senare än många kompisar till honom.

• Daggkåpa

Pratade med sjukvårdsrådgivningen igår angående febrig dotter på 8 månader. Blev lite fundersam när hon i luren sa att jag skulle ställa ett glas framför henne och låta henne dricka upp själv utan att jag tvingade henne.

Dricka ur glas - själv? Hon är 8 månader sa jag.
    Jasså, men då får hon väl dricka ur pipmuggen själv istället!

Kan ju säga att mitt barn dricker ur pipmugg när jag häller i henne, knappast själv, och framförallt inte ur ett glas helt själv

Börjar nästan misstänka att hon från sjukvårdsrådgivningen även hänger här på FL och hetsar andra föräldrar med "mitt barn gick när det var 4 månader" "mitt barn läste böcker vid 7 månaders ålder"

Snacka om att ha höga förväntningar.

Lite ot, men ändå lite kul tyckte jag

Mindre kul är det att barnets kusin, som är drygt 20 månader inte går ännu Någon mer som har det så?

• CEC1L1A

HAHA! Dricka ur mugg vid 8 mån.... ja, jag säger då det... trodde hon att va 8 år eller? Min dotter lyckades ta några sippar på ren tur ur sin pipmugg när hon va 12 mån Nu är hon 13 mån. Hon går inte... varför skulle hon det när hennes största intresse i livet är att sitta och bläddra i böcker. Från morgon till kväll Det enda ord hon säger är mamma, tom om pappa. Annars säger hon gaga och tättä... kan va vad som helst Hon ryter dock när hon ser ett lejon och andra djurläten, så hon har andra preferenser än att lära sig säga lampa titta och pappa. Hon är underbar

• grodan31

Haha, dricka ur pipmugg, håller med, snacka om att det känns avlägset för oss. Min tjej dricker knappt ur flaskan själv utan vill gärna att jag ska hålla åt henne. "Varför göra det själv, när någon annan kan göra det bättre" verkar vara hennes devis

• Flickan och kråkan

Här har lill-grodan precis börjat dricka ur pipmugg själv. Han är 13½ månad. Intressant är att pipmugg utan handtag fungerar men inte med handtag. Esska har sådana i plast med skruvlock. Kanonbra. Vi skulle ha prövat det tidigare tror jag. Han gillar att dricka själv nu.

Tycker i alla fall att det plötsligt blivit kul att gå när någon håller i handen.....och knatar iväg på eget bevåg, vi måste inte föra honom för att han ska flytta på fötterna

Daggkåpa:
    Appropå att gå själv. Har en bekant med en 3-åring. Han började gå när han var 2 år. Är som vilken 3-åring som helst, inget "onormalt". Tog bara tid på sig med gåendet.

• Dollheart82

CEC1L1A skrev 2009-02-10 15:44:35 följande:

HAHA! Dricka ur mugg vid 8 mån.... ja, jag säger då det... trodde hon att va 8 år eller? Min dotter lyckades ta några sippar på ren tur ur sin pipmugg när hon va 12 mån Nu är hon 13 mån. Hon går inte... varför skulle hon det när hennes största intresse i livet är att sitta och bläddra i böcker. Från morgon till kväll Det enda ord hon säger är mamma, tom om pappa. Annars säger hon gaga och tättä... kan va vad som helst Hon ryter dock när hon ser ett lejon och andra djurläten, så hon har andra preferenser än att lära sig säga lampa titta och pappa. Hon är underbar

Min dotter är också 13 månader och delar absolut din dotters favorithobby! Böcker böcker böcker i timmar! Underbart tycker denna mamma som är lika bokgalen själv!
Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!