• Muchi83

För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!

Jag ville starta en tråd för oss som har barn som är lite sena i utvecklingen med vissa saker. Alla andra barn kanske går eller äter vanlig mat men inte ditt barn. Kan ju vara skönt att få veta att man inte är ensam =)

• Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!
  • mamma till två juveler
    Svar på #78
    Har precis samma erfarenhet som du; jag vill helst inte gå till varken vårdcentral eller BVC! Vår BVC är en distriktsmottagning på pytteliten ort och när jag frågar får jag oftast svaret: "Det känner du, det vet en mamma" och andra flummigheter.
  • Niccipicci

smuliz - Du får ta upp det med bvc nästa gång du går dit.
    Men jag har fattat det så att om dom har hjärtfel så orkar dom inte äta och går därmed upp dåligt i vikt.
    Min tjej är "liten" i maten på så vis att hon blir mätt fort. Verkar inte som hon inte orkar äta. Men jag ska be dom vara noggranna vid nästa besök på barnkliniken. Ska dit 9:e Mars igen.
    Det kan ju också vara så för dig också att eftersom dom äter så lite så blir dom trött pga att dom får i sig för lite energi.

Frösöblomster - Jag har köpt en sån där sidokudde ez sleep till henne idag. En sån som gör att hon inte kan falla över på sin favoritsida när hon ligger och sover. Sen ska vi försöka ligga på mage flera korta stunder varje gång hon är vaken. Nu blir det hårdträning och har det inte gett resultat till 9:e Mars så ska jag be om att få gå till sjukgymnast.

• Flickan och kråkan

Niccipicci skrev 2009-02-12 22:21:55 följande:

Frösöblomster - Jag har köpt en sån där sidokudde ez sleep till henne idag. En sån som gör att hon inte kan falla över på sin favoritsida när hon ligger och sover. Sen ska vi försöka ligga på mage flera korta stunder varje gång hon är vaken. Nu blir det hårdträning och har det inte gett resultat till 9:e Mars så ska jag be om att få gå till sjukgymnast.
    En sådan hade vi. Fungerade kanonbra. Sov jättebra i den och sov på sidan efter det - alltid. För oss hjälpte det snabbt .
  • leeena

Niccipicci

Ett tips för dej om du vill hjälpa din dotter att träna magläge/lyfta huvudet !
    Ta en handduk och rulla den till en "korv",lägg den sedan som ett U framför och under din dotters bröst och lägg henne så att hon har armarna och händerna framåt.
    Genom att göra så så kan hon inte lägga armarna vid sidan och får ett mycket bättre stöd till att orka hålla huvudet!
    Ett tips som jag fick när jag gick till sjukgymnasten med mina tjejer!

• Niccipicci

leeena skrev 2009-02-13 22:26:07 följande:

Niccipicci Ett tips för dej om du vill hjälpa din dotter att träna magläge/lyfta huvudet ! Ta en handduk och rulla den till en "korv",lägg den sedan som ett U framför och under din dotters bröst och lägg henne så att hon har armarna och händerna framåt. Genom att göra så så kan hon inte lägga armarna vid sidan och får ett mycket bättre stöd till att orka hålla huvudet! Ett tips som jag fick när jag gick till sjukgymnasten med mina tjejer!
    Det är ett bra tips

Vi tränar jättemycket nu och det är helt sjukt hur fort det har gått framåt. Sen den dagen, vad är det nu..3 dagar sen som jag kom på att jag håller lite på ena sidan så hon inte faller åt sidan så har hon blivit helt otroligt stark redan. Men hon är grymt sne i huvudet. Har jag henne sittandes så är hon helt vriden mot neråt/vänster. Men enligt Bvc läkaren ska ju det gå till sig när hon blir starkare i nacken...Jaja, vi får väl se.
    Annars vet jag ju tack vare den här tråden att jag ska be att få komma till sjukgymnast.

Förövrigt så verkar hon inte gilla sidokudden Hon sover jättedåligt, och vaknar hela tiden. Så nätterna får hon sova utan den tills hon vant sig lite.
  • Natty

Hej jag har en dotter på 16 månader. Hon är liten 8 kg och 77cm. Hon matvägrar. Så hon har sond nu.
    Hon kan inte gå, prata, slå med klossar och stå.
    Jag är mycket orolig för handikapp?.

• Natty
    Svar på #3
    Han är mycket lik min dotter som är 16 månader. Hon vill inte äta har alltid viljat ha bara bröst. Nu har hon sond.
    Hon kan inte gå, slå me klossar m,m.
    Hon väger bara 8 kg.
  • Babybalo

Natty, vad säger BVC? Att inte kunna gå och prata är ju inte helt ovanligt vid 16 månader. Kryper hon? Går längs möbler, eller tar sig fram på annat sätt? Verkar hon förstå enklare saker, som typ var är lampan, hämta bollen osv.?

• Smuliz

Igår va vi på barnkalas. Å utan att man vill det så jämför man ju litegrann me bebisen som va där

Han var 1 mån yngre än min Amanda. Och jag frågade glatt (förväntade mej bara JAAA till svar!) Han kryper nu va, och rullar runt som bara den?

Men fick till svar:

- Näe herregud, han rulla runt till magen för nån vecka sen för första gången, och sitta kan han små stunder men faller om man inte är med. Krypa finns inte ens på kartan än på långa vägar!

- Jaha...chockad.

Sen tänkte jag igenom och tittade lite på honom hur han var. Min tjej var mera "med", mer intresserad av det som händer runtomkring och "kan" mera, dvs rulla runt hur som helst hela tiden,"pratar" en massa. Ja, svårt att förklara, men jag tyckte de verkade vara jämngamla i sättet.

Så dit jag vill komma är, jag vet inte om jag håller med läkaren om att hon är 2-3 månader "efter" i sin utveckling. Får man inte hålla med ett proffs?!

Den här lille killen som var där, tror jag knappast var klassad som efter eller nåt liknande.

Hm, era synpunkter tack

• kvinna 86

Smuliz
    redan efter ditt första inlägg fattade jag inte vrf hon anses vara sen? du skrev att hon var mer som en 6-månaders (eller ja att läkaren tyckte det) och då undrar jag egentligen.. hur många 6-månaders kan sitta stadigt? (i verkligheten, inte här på fl )
    och att hon inte kan ta emot sig om hon ramlar, det har min dotter ganska nyligen börjar med. hon är 10 månader. gör det fortfarande inte ibland! fallskyddsreflexen brukar ofta finnas runt 10 månader - men senare kan också vara helt normalt! när min dotter var 9 månader fanns den inte där (var väl under utveckling!)

Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!