• Muchi83

För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!

Jag ville starta en tråd för oss som har barn som är lite sena i utvecklingen med vissa saker. Alla andra barn kanske går eller äter vanlig mat men inte ditt barn. Kan ju vara skönt att få veta att man inte är ensam =)

• Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!
  • Smuliz
    Svar på #20
    Hm, jag vet faktist inte på vilket sätt?! Hennes neurolog som sa det när han undersökte henne. Vad "ska" en 8mån kunna egentligen??
    Babybalo skrev 2009-02-01 00:34:01 följande:
    På vilket sätt är hon två månader sen? Hon är ju jätteduktig som sitter helt stadigt. Fallskyddsreflex skall väl barnen ha vid 10 månader, tror jag...
  • Muchi83
    Svar på #17
    Min äldsta är också 16 månader och går inte heller. Eller hann går med gåvagn och med lite hjälp.
  • skatti

Muchi83 skrev 2009-02-01 08:08:57 följande:

Svar på #17Min äldsta är också 16 månader och går inte heller. Eller hann går med gåvagn och med lite hjälp.
    Har du fått några kommentarer om det? Eller har de sagt något på BVC?
  • Lalalong
    Smuliz skrev 2009-02-01 00:24:04 följande:
    Hej kikar in här. Har en likadan tråd, men det kanske är mer livat här Min minsting Amanda är 8 mån, är under utredning för epilepsi och det har konstaterats nu i dagarna att hon är ca 2 mån sen i sin utveckling. SÅ hon är mera som en 6 månaders... Hon sitter väldigt stadigt, men kan inte ta emot sej om balansen sviker... Hatar å ligga på mage, ligger bara på underarmarna inte upp på händerna än. Hur gör/gjorde era i den här åldern? Minns ni?
    Blir ganska förbluffad...
    Klara kunde verkligen inte ta emot sig om balansen svek om hon trillade när hon var 8 mån! Hon hade precis, precis, precis, suttit på golvet utan stöd första gången när hon var 8 mån. Om man satte henne alltså, sätta sig själv kunde hon inte förrän hon var.... ja, det var väl när hon kunde börja krypa antar jag. 12 mån var hon med andra ord då. 
    Det var aldrig någonsin något prat om någon utredning på henne. 
    Den enda gången jag har varit lite orolig var när hon inte ställde sig mot möbler när hon var 10 mån. Jag fick känslan av att de sakerna som stod i BVC boken som skulle kollas vid utvecklingsbedömningarna (ex. gå stadigt vid 18 mån, resa sig mot möbler vid 10 mån) visade det absolut senaste barnen skulle kunna göra detta för att vara normala. Men inte ens då tyckte vår BVC sköterska att det var något att hänga upp sig på, och hon väntade ju också till hon var 14 mån med att göra detta. 
    Jag tycker det verkar som vissa BVC är så himla snabba på att göra utredningar. Min dotter är ganska liten för sin ålder också och har varit så sen 6 mån (innan dess följde hon sin kurva perfekt!). Det har man heller inte gjort någon stor grej av. Medan på andra ställen så har man barn som väger mer än Klara inne på utredningar på sjukhus och ger näringsdryck och allt möjligt. 
    Men visst, det kan ju finnas andra omständigheter som gör att man kollar upp det. Svårt att göra en bedömning av att bara läsa vad föräldrar skriver här
    Men man får den uppfattningen lite. 
    Har era BVC reagerat mycket på att barnen är sena, eller har de tagit det rätt lugnt?
    (¯`°?.¸ edeslatt.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • kvinna 86

min dotter blir snart 10 månader och har ganska nyligen börjat ställa sig upp mot möbler. mig har hon klättrar på hur länge som helst men när hon ska dra sig upp mot tex sängen måste hon anstränga sig jättemycket och ofta går det inte (spec inte om golvet är halt) ser ut som att hon inte alls är stark i benen
    men smatidigt så verkar hon så stark i benen på andra sätt. hon går inte längs med möbler iaf. o snart ska vi på 10-månaders kontroll

hur har era barn varit med det här att dra sig upp med hjälp av möbler?

• Smuliz
    Svar på #24
    Det har alltid varit "tjafs" på BVC. Hon är liten, vägde 2640g vid födseln och nu 8mån gammal väger hon 6460g , hon har hela tiden följt sin egen kurva, men den ligger ju under de kurvorna som finns med typ.

Hon är jättedålig på att äta. Men hon äter Tar tid, går trögt, har jämt gjort det.

Anledningen till att hon ska följas upp är att hon drabbats av epilepsi i december. Och då är det vanligt att de kommer efter i utvecklingen. Vet inte om de är för kritiska eller om hon är så pass sen.

Svårt sånt där.
  • kvinna 86
    Smuliz skrev 2009-02-01 00:24:04 följande:
    Hej kikar in här. Har en likadan tråd, men det kanske är mer livat här Min minsting Amanda är 8 mån, är under utredning för epilepsi och det har konstaterats nu i dagarna att hon är ca 2 mån sen i sin utveckling. SÅ hon är mera som en 6 månaders...Hon sitter väldigt stadigt, men kan inte ta emot sej om balansen sviker...Hatar å ligga på mage, ligger bara på underarmarna inte upp på händerna än.Hur gör/gjorde era i den här åldern? Minns ni?
    men hon ärväl inte sen!? min tjej kunde sitta utan stöd kanske 10 sk i dne åldern om ens det. när hon blev ca 8 månader behövde jag kanske inte lägga en massa kuddar bakom henne. tror att hon har fallreflexen nu, men är inte helt säker. (att hon tar emot om hon trillar) hon är 10 mån om 2 dagar.
  • kvinna 86
    Smuliz skrev 2009-02-01 13:07:46 följande:
    Svar på #24Det har alltid varit "tjafs" på BVC. Hon är liten, vägde 2640g vid födseln och nu 8mån gammal väger hon 6460g , hon har hela tiden följt sin egen kurva, men den ligger ju under de kurvorna som finns med typ.Hon är jättedålig på att äta. Men hon äter Tar tid, går trögt, har jämt gjort det.Anledningen till att hon ska följas upp är att hon drabbats av epilepsi i december. Och då är det vanligt att de kommer efter i utvecklingen. Vet inte om de är för kritiska eller om hon är så pass sen. Svårt sånt där.
    det är kanske pga epilepsin de kollar noga? men iaf att säga att hon är 2månader ack i utveckling verkar skitskumt, iaf av dte du skrev att hon kunde (sitta stadigt redan!)

min tjej vägde 3010 när hon föddes och väger väl nu strax under 8 kg (10 månader)
  • Muchi83
    Svar på #23
    Vi var där sist vid 1 år så vi har inte hört så mycket än. Dock är det extremt störande att höra av folk hela tiden går han än? Han går när han är redo. Man kan ju inte stressa fram något.
  • Linnarskär 07

Hoppar in på denna tråd.

Har en liten tjej på 14 månader som alltid varit sen. Rullade först när hon var 7 mån, satt helt själv vid 10 mån men stadigt vid kanske 11 mån. Hon kryper och går inte. Hon kan inte ställa sig upp från sittande läge, alltså dra sig upp med hjälp av möbler mm om man inte hjälper till litegrann. Hon kan inte sätta sig ner från stående. Hon är väldigt sen med allt. Vet inte vad det beror på men nu märker man på henne att hon är väldigt frustrerad pga att hon vet vad hon borde göra men kna inte göra det. Hon har alltid hatat att ligga på mage och jag tror det är därför hon inte kryper.

Dessutom är hon liten, hon är 70 cm och väger 7,5 kg så alla tror att hon är typ 10 månader eller nåt sånt.

Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!