• Muchi83

För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!

Jag ville starta en tråd för oss som har barn som är lite sena i utvecklingen med vissa saker. Alla andra barn kanske går eller äter vanlig mat men inte ditt barn. Kan ju vara skönt att få veta att man inte är ensam =)

• Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!
  • Smuliz
    Svar på #30
    Linnarskär 07 skrev 2009-02-04 00:21:44 följande:
    Hoppar in på denna tråd. Har en liten tjej på 14 månader som alltid varit sen. Rullade först när hon var 7 mån, satt helt själv vid 10 mån men stadigt vid kanske 11 mån. Hon kryper och går inte. Hon kan inte ställa sig upp från sittande läge, alltså dra sig upp med hjälp av möbler mm om man inte hjälper till litegrann. Hon kan inte sätta sig ner från stående. Hon är väldigt sen med allt. Vet inte vad det beror på men nu märker man på henne att hon är väldigt frustrerad pga att hon vet vad hon borde göra men kna inte göra det. Hon har alltid hatat att ligga på mage och jag tror det är därför hon inte kryper.Dessutom är hon liten, hon är 70 cm och väger 7,5 kg så alla tror att hon är typ 10 månader eller nåt sånt.
    Intressant att är liten också. Det är ju min tös me

Har du fått gjort nån "utredning" genom BVC eller va säjer dom?

EN del barn är väl helt enkelt bara lite senare än andra
  • Dollheart82

Hej allihopa har också en dotter som är lite sen med vissa grejer. Jag skulle dock vilja säga till alla att inte vara så negativa till om bvc kollar upp saker lite extra, var glada för det i stället, är det något, måste man ju veta för att kunna hantera det och få rätt stöd och hjälp. Jag har nog varit lite tvärtemot och nästan tjatat på bvc om att de ska kolla saker jag tyckt varit märkligt. Självklart utvecklas alla barn olika osv, men det är ingen förolämpning att bvc gör en utredning eller extra koll, tvärtom!!! Däremot ska de kanske vara mer försiktiga i sina kommentarer, "om att ja det här var ju märkligt..." osv när det ändå inte är något de tänker kolla vidare. Och så måste vi föräldrar försöka sluta jämföra barnen, men oj vad svårt med alla dessa skryttrådar runt omkring oss... Våra barn är ju de underbaraste och finaste som finns. Tidiga eller sena, med diagnoser eller utan:)

• Smuliz
    Svar på #32
    Dollheart82 skrev 2009-02-04 21:00:49 följande:
    Hej allihopa har också en dotter som är lite sen med vissa grejer. Jag skulle dock vilja säga till alla att inte vara så negativa till om bvc kollar upp saker lite extra, var glada för det i stället, är det något, måste man ju veta för att kunna hantera det och få rätt stöd och hjälp. Jag har nog varit lite tvärtemot och nästan tjatat på bvc om att de ska kolla saker jag tyckt varit märkligt. Självklart utvecklas alla barn olika osv, men det är ingen förolämpning att bvc gör en utredning eller extra koll, tvärtom!!! Däremot ska de kanske vara mer försiktiga i sina kommentarer, "om att ja det här var ju märkligt..." osv när det ändå inte är något de tänker kolla vidare. Och så måste vi föräldrar försöka sluta jämföra barnen, men oj vad svårt med alla dessa skryttrådar runt omkring oss... Våra barn är ju de underbaraste och finaste som finns. Tidiga eller sena, med diagnoser eller utan:)
    I mitt fall var det tvärtom, jag förstod tidigt att det var nåt "galet" med min dotter, men bvc skyllde allt på mej, att jag inte lät henne ligga på mage tillräckligt mkt osv...
  • Smuliz

Min dotter har börjat göra en knepig sak sista dagarna. Hon kan ju sitta själv, men inte ta emot sej så om hon faller så faller hon bara. Men de senaste dagarna har hon börjat med att kasta sej handlöst bakåt ?? Hela tiden. Känns som att hon backar i utvecklingen eller är det här något de brukar göra!?

Hon har ju kunnat suttit hur länge som helst själv å lekt, men nu har hon som sagt kommit på det här "farliga" istället

• Linnarskär 07

Smuliz: Vi har gjort tester för gluten, laktos och ämnesomsättningen och alla tester visar ingenting så hon är bara liten helt enkelt... Min lilla tjej gjorde så oxå ett tag vilket var så jobbigt, men sen vände det oxå på en dag och då satt hon stabilt efter det.

• fjomsan

Smuliz skrev 2009-02-04 21:08:34 följande:

Min dotter har börjat göra en knepig sak sista dagarna. Hon kan ju sitta själv, men inte ta emot sej så om hon faller så faller hon bara. Men de senaste dagarna har hon börjat med att kasta sej handlöst bakåt ?? Hela tiden. Känns som att hon backar i utvecklingen eller är det här något de brukar göra!?Hon har ju kunnat suttit hur länge som helst själv å lekt, men nu har hon som sagt kommit på det här "farliga" istället
    Min dotter som är 10 mån har suttit stadigt ett bra tag, men alltid när hon är lite trött eller frustrerad så tvärslänger hon sig bakåt. Är ju skitjobbigt, man vill ju inte sätta henne då rakt på golvet utan att ha nåt mjukt bakom.
  • Dollheart82

Smuliz skrev 2009-02-04 21:03:51 följande:

Svar på #32Dollheart82 skrev 2009-02-04 21:00:49 följande:
    I mitt fall var det tvärtom, jag förstod tidigt att det var nåt "galet" med min dotter, men bvc skyllde allt på mej, att jag inte lät henne ligga på mage tillräckligt mkt osv...
    Åh vad tråkigt att höra. Det är precis det som är en fara. Jag har jobbat mycket med barn med olika svårigheter, och det absolut värsta är när det på något sätt förmedlas att det är föräldrarnas fel, när det är något genetiskt, biologiskt osv som inte alls föräldrarna kan påverka. Jag har träffat många föräldrar som varit alldeles trasiga då de fått höra att de gjort massa fel som resulterat i att deras barn är som de är. När sedan utredningar gjorts, har det bl.a visat på ad/hd eller autism (klassiska skylla-på-föräldrarna-diagnoser) men som inte föräldrarna kan påverka. Jag hoppas att du inte tagit allt för illa vid dig av bvc:s beskyllningar, utan vet att du gör det som är bäst för din dotter. Jag har även i min ursprungsfamilj en liknande historia med min lillebror som har diagnosen add, mina föräldrar fick slita som djur för att han skulle få diagnos och därmed rätt hjälp. (Detta var dock i mitten utav 90-talet, och add var inte alls lika uppmärksammat då som nu, jag hoppas att det fungerar bättre i dagsläget) Jag hoppas verkligen att din dotter ska få den hjälp hon behöver och att även du som mamma ska få det stöd du behöver.
  • Dollheart82

Smuliz skrev 2009-02-04 21:08:34 följande:

Min dotter har börjat göra en knepig sak sista dagarna. Hon kan ju sitta själv, men inte ta emot sej så om hon faller så faller hon bara. Men de senaste dagarna har hon börjat med att kasta sej handlöst bakåt ?? Hela tiden. Känns som att hon backar i utvecklingen eller är det här något de brukar göra!?Hon har ju kunnat suttit hur länge som helst själv å lekt, men nu har hon som sagt kommit på det här "farliga" istället
    Jag skrev om liknande sak i din tråd för ett tag sen. Min dotter slutade helt plötsligt att vinka. Vilket kändes precis som du säger, som hon backade i utvecklingen. Jag vet verkligen inte, igår vinkade hon ialla fall hur fint som helst till sin farmor, men till mig - nähä, då skakar hon bara på huvudet. Skumt.
    Just det där med att kasta sig bakåt... hon är inte arg eller så när hon gör det. Min skruttis slänger sig bakåt som en galning när hon är arg. Eller så bara testar hon vad som händer... Jag vet ju inte men lite gissningar kan jag bjuda på.
  • Twixie

Tror mycket att barn satsar på något av att vara motoriskt eller utvecklas kognitivt och det gör de med basta. Äldsta sonen gick tidigt (9 mån) men han började inte prata förrän han var över 2 år. Säger fortfarande inte mycket (snart 2,5)... eller jo, pratar gör han - men inte rent så att andra förstår . Han var heller ingen "pratare" som bebis. Alla testerna på BVC vad gäller klappa händerna, byta hand osv klarade han vissa med nöd och näppe men andra tog han betydligt senare än sina kompisar. Tack o lov hade vi en bra BVC sköterska och läkare som såg till helheten - att han som sagt var väldigt motoriskt framåt och såg att de gjorde att andra saker fick stå tillbaka. Men han följer sin pappas utveckling i nästan skrämmande spår och pappan har idag inga prolem att prata eller göra sig förstådd .
    Sonen har fortfarande problem  med att stoppa ned rätt kloss i rätt hål i sån låda... Funkar det inte för honom använder han våld, funkar det inte använder han mer våld och funkar inte det tycker han itne det är värt att lägga ned mer arbete på och ber en kompis eller föräldrarna göra det åt honom Han lade sitt första pussel (självmant och sånt knopp pussel med utskurna hål för bitarna) i förra veckan. Däremot är han en hejare på att klättra i "berg" och har grym balans och kan ta sig ned/upp i princip överallt...

Lillebror däremot är en riktig pratare, men väntar med det motoriska. Så han kommer nog prata tidigare men gå senare än brorsan.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Muchi83

För min son är även sen med ätandet.. Han har ju bara framtänder så han kan ju inte tugga allt som alla andra barn i hans ålder kan. En fråga till alla som har barn på förskola och alla dom andra barnen kan saker som inte ditt barn kan. Hur känner ni och hur har ni tacklat det?

Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!