• Muchi83

För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!

Jag ville starta en tråd för oss som har barn som är lite sena i utvecklingen med vissa saker. Alla andra barn kanske går eller äter vanlig mat men inte ditt barn. Kan ju vara skönt att få veta att man inte är ensam =)

• Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!
  • Smuliz
    Svar på #100
    HappyUs skrev 2009-02-16 11:20:41 följande:
    Jag har en son som är 8 ½ månad. Han satt stadigt tidigt, runt 5 månader. Men sen har det väl mer eller mindre stått still. Han börjde åla sig fram, sakta men säkert, för en vecka sen. Men varje gång jag säger stolt att han har börjat åla så får jag kommentaren: Vadå, har han börjat åla först nu? Vad svarar man på en sån fråga? Jag trodde inte det var sent, men tydligen så var de det. Han har inga tendenser till att sätta sig upp själv, krypa, ställa sig upp osv. Är man sen då? :S
    En del barn kryper ju inte ens, de hoppar över det. Åla är ju ett sätt att krypa. Blir så trött på alla sen-kommentarer... Han va ju extremt tidig på att sitta, så då är han inte sen
  • Smuliz
    Svar på #99
    Frostmoln skrev 2009-02-16 09:54:50 följande:
    han kryper/ålar inte, kommer inte ens upp i krypställning utan drar sig bara i cirklar och bakåt på golvet. Att dra sig upp själv och gå längs möbler känns enormt avlägset. Tycker också att han fortfarande känns ganska mycket bäbis jämfört med de flesta jämnåriga. Egentligen tror jag ju att han utvecklas helt normalt men bara i det senare spannet (som jag för övrigt tycker det låter som att de allra flesta barn här inne gör), men det är så svårt att låta bli att jämföra med andra och oroa sig. Känns skönt att läsa om andra barn som liknar ens eget!
    HÅller helt och hållet med Dom verkar vara lika på flera sätt. Tror inte hon kommer kunna lära sej gå eller så förrän 18 månader... Känns sååå avlägset. MEn men, min stora tjej kröp inte förrän hon var 10 månader! Och sen hände resten i en rasande fart. Så man vet ju aldrig

Å andra sidan hade vi inga kompisar med barn då, som man jämförde med, som nu, har nästan alla min vänner fått barn samtidigt, och då jämför man ju tyvärr Fy fy på mej!

Det är jätteskönt att läsa om andra som har samma "bekymmer"
  • Floria

Vår 2,5-åring är lite sen grovmotoriskt, kan inte resa sig upp om hon ramlar ute, går och springer lite stolpigt osv. Jag bryr mig inte det minsta om det, hon är bra på andra saker istället, hon kommer gå obehindrat i större delen av sitt liv så om hon inte gör det nu så är det inte hela världen.

• Triple Trouble

råkade ramla in här, menar inte och bagatellisera era "sena" barn men jag tycker faktist inte de låter så sena. Har iof inte läst hela tråden. Min dotter satt tidigt med gick sent (1 år och 4 månader) och hon är "normal"

bif detta schema om ni inte sett det, normalspann på sitta själv är tex 5-10 månader, krypa 5-12 mån

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

Lycka till med era små och jämför inte med fl-folk Flört

• Smuliz
    Svar på #104
    Triple Trouble skrev 2009-02-16 15:21:48 följande:
    råkade ramla in här, menar inte och bagatellisera era "sena" barn men jag tycker faktist inte de låter så sena. Har iof inte läst hela tråden. Min dotter satt tidigt med gick sent (1 år och 4 månader) och hon är "normal"bif detta schema om ni inte sett det, normalspann på sitta själv är tex 5-10 månader, krypa 5-12 mån www.growingpeople.se/templates/Page.aspx till med era små och jämför inte med fl-folk
    TACK! Ska kolla den. Jag tycker inte heller att min tjej är sen, utan det är hennes läkare som tycker det och håller på och gör utredning om det... Han har "stämplat" henne som 2-3månader efter.
  • Triple Trouble
    Smuliz skrev 2009-02-16 15:39:27 följande:
    Svar på #104Triple Trouble skrev 2009-02-16 15:21:48 följande: TACK! Ska kolla den. Jag tycker inte heller att min tjej är sen, utan det är hennes läkare som tycker det och håller på och gör utredning om det... Han har "stämplat" henne som 2-3månader efter.
    det är iof bra att de är uppmärksamma, men det måste väl vara någon måtta. Hon är ju fortfarande så liten. Lycka till med lilltjejen
  • HappyUs

Smuliz skrev 2009-02-16 15:06:57 följande:

Svar på #100HappyUs skrev 2009-02-16 11:20:41 följande:
    En del barn kryper ju inte ens, de hoppar över det. Åla är ju ett sätt att krypa. Blir så trött på alla sen-kommentarer... Han va ju extremt tidig på att sitta, så då är han inte sen
    Nä, jag och jag bryr mig ärligt talat inte om han är sen eller ej. Det är så jobbigt bara då jag är så lättpåverkad. De flesta omkring mig har barn som har varit rätt så tidiga med allt. De barn i min föräldragrupp kan krypa, ställa sig emot möbler och grejer. Det känns som om dom verkligen tittar ner på min son, och jag hatar sånt!
  • Flickan och kråkan

Triple Trouble skrev 2009-02-16 15:21:48 följande:

råkade ramla in här, menar inte och bagatellisera era "sena" barn men jag tycker faktist inte de låter så sena. Har iof inte läst hela tråden. Min dotter satt tidigt med gick sent (1 år och 4 månader) och hon är "normal" bif detta schema om ni inte sett det, normalspann på sitta själv är tex 5-10 månader, krypa 5-12 mån www.growingpeople.se/templates/Page.aspx... Lycka till med era små och jämför inte med fl-folk
    14 månader är inte sent att gå det heller. Vanligast är att barn går mellan 10-14 månader. Vi kommer att hamna senare är jag rätt övertygad om. 14 månader om 1 vecka....fast vem vet .

Sen med att rulla - 7 respektive 8 månader. Men inte särskilt sen med att sitta eller ställa sig upp - dryga halvåret och 8½ månad.

Klappar inte händer ännu eller slår ihop klossar. Hittills har vi inte heller fått någon indikation på att något skulle vara galet. Vi har ändå gått på sjukgymnastik på drottning silvias barnsjukhus. De borde ju ha träffat ett och annat barn och kunna det här med motorik.

Träffade en go kille på 2½-3 år igår. Han började gå när han var två år. Som vilken annan liten grabb/tös i samma ålder....tog bara lite tid på sig med gåendet.
  • kvinna 86

Smuliz skrev 2009-02-15 23:08:51 följande:

Svar på #93kvinna 86 skrev 2009-02-15 20:50:16 följande:
    Hm vet inte riktigt!? Jag typ bara håller med Att hon inte kan sitta ordentligt än, och att hon är så "bebis" i kroppen än. Alltså vinglig. Tycker inte att hon sitter stadigt i matstolen än och är dålig på att äta mat/gröt.Att hon "bara ligger" på mage, inte försöker något, tex ta sej upp på händerna/knäna, försöka nå saker mm. Hon har heller aldrig skrattat sådär härligt bebisskratt ni vet, högt och länge. Hon skrattar lite tystare och korta skratt. Har inte tänkt på om det är sent eller ej, men när "alla" säjer det så tror man ju tillslut på det.Mina syskonbarn har alla 6 varit väldigt tidiga och tyvärr så jämför man ju då.Min stora tjej som är 5 år nu, hon var också rätt "sen" med grejer under första året, men det va aldrig nån som påpekade något med det, för hon var ju 8 veckor för tidigt född, och då SKA man ju vara sen
    hon kanske är lite efter men 2-3 månader?! sen är ju de flesta barn sena med nått o tidiga med nått annat.. man får ju se på helheten. vad säger din magkänsla?
  • kvinna 86
    Frostmoln skrev 2009-02-16 09:54:50 följande:
    Hej! Har läst i er tråd ett tag och tänkte hoppa på nu. Har en son som är precis jämngammal med din dotter, Smuliz. Han är också åt det sena hållet och har torticollis. Sitter stadigt gör han sen ett bra tag men i övrigt... han kryper/ålar inte, kommer inte ens upp i krypställning utan drar sig bara i cirklar och bakåt på golvet. Att dra sig upp själv och gå längs möbler känns enormt avlägset. Han är dock rätt duktig finmotoriskt och äter bra, men "pratar" ganska lite tycker jag. Tycker också att han fortfarande känns ganska mycket bäbis jämfört med de flesta jämnåriga. Egentligen tror jag ju att han utvecklas helt normalt men bara i det senare spannet (som jag för övrigt tycker det låter som att de allra flesta barn här inne gör), men det är så svårt att låta bli att jämföra med andra och oroa sig. Känns skönt att läsa om andra barn som liknar ens eget!
    hur gammal är din son nu? typ 9 mån? de flesta barn börjat krypa mellan 7-10 månader, vissa kryper inte alls! min dotter började krypa när hon var 9,5månader gammal. innan dess satt hon abar på rumpan. nu en månad senare bara kan hon gå med stöd, gå genom att byta stöd helt själv, krypa, gå längs ed möbler osv.. hon är inte sen. synd att folk tror att det är sent. läser man här på fl är dt lätt att stressa upp sig!
Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!