• Muchi83

För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!

Jag ville starta en tråd för oss som har barn som är lite sena i utvecklingen med vissa saker. Alla andra barn kanske går eller äter vanlig mat men inte ditt barn. Kan ju vara skönt att få veta att man inte är ensam =)

• Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!
  • Babybalo

Lolabe, jag tror inte alls att det spelar någon som helst roll om barnet är tidigt eller sent... Det borde jämna ut sig i slutändan! Min lillebror som gick först vid 18 månader är idag betydligt mer atletisk än vad jag är, som gick vid 10 månader...

• Flickan och kråkan

Stas:

Här har vi ingen snackepelle heller. Första ma ma kom vid 8 månader, sedan kom ba ba och så småningom da da och na na. Fortfarande inga andra vokaler eller konsonanter förutom en mass ljud . Han är 14 månader på söndag och nu är vi ganska säkra på att han sägger mamma och pappa (babba).

Intressant är dock att han förstår massor. Vi märkte att han förstod en massa namn på saker runt 10 månader - boll, lampa och andra favoritsaker. Nu kilar han iväg till skötbordet när jag säger att vi ska byta blöja eller borsta tänder. Går till kylskåpet när det är tal om bananer eller annat smaskigt, vet var vi tvättar, var vi badar etc. Får se när "pratandet" tar fart....eller i alla fall något annat än mamma och babba dyker upp

• jordgubbe0812

Ska bli kul när hon börjar förstå. Jag tror dock min tös vägval skulle leda bort från toaletten snarare än till den.

Flickan och kråkan skrev 2009-02-17 07:45:30 följande:
    Stas:Här har vi ingen snackepelle heller. Första ma ma kom vid 8 månader, sedan kom ba ba och så småningom da da och na na. Fortfarande inga andra vokaler eller konsonanter förutom en mass ljud . Han är 14 månader på söndag och nu är vi ganska säkra på att han sägger mamma och pappa (babba). Intressant är dock att han förstår massor. Vi märkte att han förstod en massa namn på saker runt 10 månader - boll, lampa och andra favoritsaker. Nu kilar han iväg till skötbordet när jag säger att vi ska byta blöja eller borsta tänder. Går till kylskåpet när det är tal om bananer eller annat smaskigt, vet var vi tvättar, var vi badar etc. Får se när "pratandet" tar fart....eller i alla fall något annat än mamma och babba dyker upp
  • Floria

Det sköna med den här tråden i mitt tycke är att just att det inte behöver handla om att barnen är "för sena" men att det ändå är en fristad från alla genier och överduktiga barn som florerar i alla andra trådar, att jag kan känna att min dotter är inte perfekt och fantastiskt duktig i allt och det är inte andra heller, och det är inte heller något eftersträvansvärt.

• Frostmoln

lolabe: Vad jag har läst så har man inte kunnat påvisa något samband mellan barnets utvecklingstakt under de första 2 åren och senare intellektuell/motorisk kapacitet. Så att ligga i "senare-spannet" har nog ingen praktisk betydelse egentligen.

Skönt att läsa om fler barn som inte är så tidiga med talet heller. Är egentligen något jag funderar på mer än det motoriska. Min son (snart 9 mån)låter fortfarande mest vokal- och "prutt"-ljud men ibland långa ramsor med ba-ba-ba eller ma-ma, men inget da-da eller andra konsonantljud än.

• ouiouioui

Babybalo skrev 2009-02-16 23:21:21 följande:

Lolabe, jag tror inte alls att det spelar någon som helst roll om barnet är tidigt eller sent... Det borde jämna ut sig i slutändan! Min lillebror som gick först vid 18 månader är idag betydligt mer atletisk än vad jag är, som gick vid 10 månader...
    [/citat]

Ja det är så jag tänker med.
    Frostmoln skrev 2009-02-17 11:22:49 följande:
    lolabe: Vad jag har läst så har man inte kunnat påvisa något samband mellan barnets utvecklingstakt under de första 2 åren och senare intellektuell/motorisk kapacitet. Så att ligga i "senare-spannet" har nog ingen praktisk betydelse egentligen.
    Ok, vad bra!
  • ouiouioui

Oj det blev lite konstigt där. Min kommentar fastnade i citatet...

• Flickan och kråkan

Melleojag:

På 10-månaderskontrollen sa vår pojke ramsor med ma ma ma ma, ba ba ba ba och hade precis börjat med da da da da. Det tyckte de var alldeles normalt

• Flickan och kråkan

Har ni förresten kikat lite på vad som står om så väl den motoriska- som talutvecklingen i den bok man fick på BVC? Leva med barn. Ger lite perspektiv.

• Fenomen a

Hej, har skrivit för längesedan och måste få skryta lite, min lillskrutta 9,5 mån vände sig igår fran rygg till mage 2ggr på raken. Hon står om man håller i henne men ramlar helt plötsligt ihop igen (lärde sig vid 8mån att stödja på benen) Hon sitteroch jollrar och kan pincettgrepp(sedan 2mån tillbaka) så det kan verkligen vara olika vad de fokuserar på

Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!