Inlägg från: jordgubbe0812 |Visa alla inlägg
  • jordgubbe0812

För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!

Läste tidigare itråden att hon höll huvudet vid 4 månaders ålder. Då är det väl ganska naturligt att hon inte sitter vid 6 månaders ålder. Altså det jag menar är bäbisar utvecklas ju i ett racertempo det första året så kommer man efter i början så är man ju hjälplös efter i den tävlingen. Det viktiga måste ju vara huruvida man tappar mer och mer eller om barnet ligger konstant 2-3 månder efter.

Sitta är inte speciellt ovanligt att inte kunna vid 6-månader.

Alla skrattar ju på olika sätt, frågan är om du får gensvar på vad ju gör på något sätt. Härmar något, skrattar när du kastar upp henne, eller liknaden?

Matvägra är ju många barn som gör.

Turordningen för min dotter var att hon först lärde sig att sitta någorlunda. I den possitionen började hon sträcka sig efter leksaker. Vilket gjode att hon ramla, vilket så småning om gav alla 4.

Har du provat IKEAS billiga stol, antilop. Men plastinlägg kan den hålla många vingliga barn på plats. Och med lekbord/matbord borde det vara ganska lockande att sträcka sig efter leksaker.

Smuliz skrev 2009-02-15 23:08:51 följande:
    Svar på #93kvinna 86 skrev 2009-02-15 20:50:16 följande:
    Hm vet inte riktigt!? Jag typ bara håller med Att hon inte kan sitta ordentligt än, och att hon är så "bebis" i kroppen än. Alltså vinglig. Tycker inte att hon sitter stadigt i matstolen än och är dålig på att äta mat/gröt.Att hon "bara ligger" på mage, inte försöker något, tex ta sej upp på händerna/knäna, försöka nå saker mm. Hon har heller aldrig skrattat sådär härligt bebisskratt ni vet, högt och länge. Hon skrattar lite tystare och korta skratt. Har inte tänkt på om det är sent eller ej, men när "alla" säjer det så tror man ju tillslut på det.Mina syskonbarn har alla 6 varit väldigt tidiga och tyvärr så jämför man ju då.Min stora tjej som är 5 år nu, hon var också rätt "sen" med grejer under första året, men det va aldrig nån som påpekade något med det, för hon var ju 8 veckor för tidigt född, och då SKA man ju vara sen
  • jordgubbe0812

Hej, min tjej är sen att prata. Hon är 9 månader drygt och säger något ganska så sällan. Och då är det mest aaa och bubbel.
    Motoriskt är hon inom normalspannet.

• jordgubbe0812

Nej, jag menade inte prata, jag menade låta.
    Prata förväntas de väl göra först när de är 18 månader.
    "Da da" brukar komma vid 6 månader, och vid 10 månader brukar de förstå enstaka ord vilket känns ganska avlägset för oss.

Det här är en annan länk som beskriver framsteg vid olika åldrar.
    www.fass.se/LIF/lakarbok/lakemedelhalsa_artikel.jsp

Smuliz skrev 2009-02-16 20:44:34 följande:
    "ska" dom kunna prata än? Alltså, typ mamma pappa vovve? Det finns inte på kartan med min tjej iallafall Där är det bara joller
  • jordgubbe0812

Jo, lite lite grann. "ba ba" förekommer någon gång per dag kanske sen ett par veckor tillbaka. Men enbart just "ba ba" inga andra konsonanter eller vokaler heller för den delen.
    BVC vid 8 månders kontrollen sa att vi skulle avvakta till 10 månaders kontrollen. Men nu har de visst läkarbrist på BVC så den kunde bli ett par månader sen......

Babybalo skrev 2009-02-16 23:07:33 följande:
    Vilken bra länk, stas!Jollrar din dotter inte nyanserat alls, eller litegrann?En granne till mig, som är logoped, sa att nästan alla barn börjar jollra tvåstavigt någon gång mellan 6 och 10 månader.
  • jordgubbe0812

Ska bli kul när hon börjar förstå. Jag tror dock min tös vägval skulle leda bort från toaletten snarare än till den.

Flickan och kråkan skrev 2009-02-17 07:45:30 följande:
    Stas:Här har vi ingen snackepelle heller. Första ma ma kom vid 8 månader, sedan kom ba ba och så småningom da da och na na. Fortfarande inga andra vokaler eller konsonanter förutom en mass ljud . Han är 14 månader på söndag och nu är vi ganska säkra på att han sägger mamma och pappa (babba). Intressant är dock att han förstår massor. Vi märkte att han förstod en massa namn på saker runt 10 månader - boll, lampa och andra favoritsaker. Nu kilar han iväg till skötbordet när jag säger att vi ska byta blöja eller borsta tänder. Går till kylskåpet när det är tal om bananer eller annat smaskigt, vet var vi tvättar, var vi badar etc. Får se när "pratandet" tar fart....eller i alla fall något annat än mamma och babba dyker upp
  • jordgubbe0812

Det kan vara lätt att bli lurad av många superbäbisar på familjeliv.
    Men det vanligaste är att lära sig krypa mellan 7-10 mån.
    Se www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
    för en sida men ganska bra steg.

oliversmamma85 skrev 2009-04-22 13:23:12 följande:
    min son är 6 månader och har inte ens visat tecken på att börja krypa.
Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!