• Muchi83

För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!

Jag ville starta en tråd för oss som har barn som är lite sena i utvecklingen med vissa saker. Alla andra barn kanske går eller äter vanlig mat men inte ditt barn. Kan ju vara skönt att få veta att man inte är ensam =)

• Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!
  • mandolin76

Min son började inte gå själv förrän han var 17 månader och det är först nu när han är 18 månader som jag kan säga att han kan gå. Han var även sen med att börja krypa (15 månader) istället satt han på baken och hoppade fram. Vi trodde att han skulle hoppa över krypandet. Men han började med det samtidigt som han började ställa sig upp mot möbler.

• Muchi83

Gud vad skönt att höra att vi inte är dom enda som är lite sena med gåendet. Min son är idag 16 månader och kan gå med gåvagn och om man håller i honom i händerna men kan inte gå själv. Det verkar som att alla andra barn kan gå utom han.

• Babybalo

Min son är 8,5 månader och vägrar äta annan mat än bröstmjölk! Det går inte att peta i honom någonting!!
    Han kan inte heller vinka, klappa händer, slå ihop två klossar, peka eller prata. Däremot ålar han, reser sig upp mot allt och går runt möbler. Han verkar fokusera på det grovmotoriska...

• Fiaflorist

har en son på 3,5 år som pratar orent för sin ålder, han är helt enkelt svår att förstå
    bvc har påpekat detta och rekommenderar talpedagog men vi har ej tagit ställning till det än

• kvinna 86
    Babybalo skrev 2009-01-26 12:17:06 följande:
    Min son är 8,5 månader och vägrar äta annan mat än bröstmjölk! Det går inte att peta i honom någonting!!Han kan inte heller vinka, klappa händer, slå ihop två klossar, peka eller prata. Däremot ålar han, reser sig upp mot allt och går runt möbler. Han verkar fokusera på det grovmotoriska...
    måste bara säga att din pojke låter helt normalt.vinka och klappa händerna kan verkligen inte alla i den åldern (läser man härpå fl låter det dock som att alla kan det vilket inte kan stämma) och att prata, det är ovanligt vid den åldern. som sagt läser man härpå fl kan små barn massor med ord men många ggr tror jag det är övertolkat från föräldrarnas sida. enligt min bvc sköterska brukar det första ordet komma runt 10-månadres åldern i snitt
  • Babybalo

Tack, kvinna 86! Ja, läser man här så känns det ju väldigt sent att inte kunna vinka och klappa. De flesta verkar kunna det i 6-månadersåldern på FL!
    När det gäller pratet så säger min son dadada och gagagaga när han är riktigt på hugget. Någon enstaka gång tititidada, vilket skulle kunna, med myyyycket god vilja tolkas som titta där!

• Babybalo

Oj, vet inte vad den arga röda gubben kom ifrån! Det var inte meningen att ha den där!

• kvinna 86
    Babybalo skrev 2009-01-26 13:55:38 följande:
    Tack, kvinna 86! Ja, läser man här så känns det ju väldigt sent att inte kunna vinka och klappa. De flesta verkar kunna det i 6-månadersåldern på FL!När det gäller pratet så säger min son dadada och gagagaga när han är riktigt på hugget. Någon enstaka gång tititidada, vilket skulle kunna, med myyyycket god vilja tolkas som titta där!
    som sagt, helt normal! jag tror att många på fl överdriver (ja inte alla för det finns ju barn somär extremt tidiga) men många. eller att de som sagt övertolkar. min dotter har precis börjat krypa för nån vecka sen då var hon 9,5 månader. ibland kryper hon på det klassiska sättet, ibland går hon med ena benet och kryper med det andra.mao - det går inte så fort än, och jag tror inte hon är så intresserad av det heller.
    alla barn ärsåolika! det här med pratet ska du verkligen inte oroa dig för. min dotter kan säga hej och ibland tycker jag mig kunna ana ett där, men kan lika gärna bara vara vanligt joller.
    finns barn som knappt säger nått förrän de är 2år.
  • urstina
    Svar på #4
    Min son som snart är 3 år får hjälp av en logoped, men han säger bara enstaka ord. Det kan ju vara bra att få hjälp av en talpedagog tidigt så kanske det rättar till sig. Har de kollat hörseln?
  • vittra

Babybalo skrev 2009-01-26 13:55:38 följande:

Tack, kvinna 86! Ja, läser man här så känns det ju väldigt sent att inte kunna vinka och klappa. De flesta verkar kunna det i 6-månadersåldern på FL! När det gäller pratet så säger min son dadada och gagagaga när han är riktigt på hugget. Någon enstaka gång tititidada, vilket skulle kunna, med myyyycket god vilja tolkas som titta där!
    Haha va? Min dotter lärde sig klappa vid ca 12-13 mån ålder och vinka vid 14 mån ålder. Trodde det var helt normalt? I övrigt har hon varit förhållandevis tidig med sin finmotorik men GÅ gör hon med nöd och näppe nu 15 månader. Kortare sträckor, vingligt och snubblande men nu är det ju i alla fall på G Hennes utveckling i övrigt har varit "normal" eller vad man ska säga, har aldrig tänkt just på detta med att klappa och vinka.
Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!