• Muchi83

För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!

Jag ville starta en tråd för oss som har barn som är lite sena i utvecklingen med vissa saker. Alla andra barn kanske går eller äter vanlig mat men inte ditt barn. Kan ju vara skönt att få veta att man inte är ensam =)

• Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!
  • s v e a

min son är 17 månader.. snart 18

det lustiga (och jobbiga) är att han är lång som en tvååring, samt ganska mycket hår -han ser helt enkelt betydligt äldre ut, och många skrattar åt min plutt som fortfarande kryper...
    men men, det är ändring på det nu

• Muchi83

Det där känner jag så igen. Min son har alltid varit väldigt stor för sin ålder. Man ser pyttesmå barn som knallar omkring liksom. Medans min son kryper. Aja men det kommer ju. Dock så ser man ibland att folk kollar lite konstigt.

s v e a skrev 2009-04-21 12:34:16 följande:

min son är 17 månader.. snart 18 det lustiga (och jobbiga) är att han är lång som en tvååring, samt ganska mycket hår -han ser helt enkelt betydligt äldre ut, och många skrattar åt min plutt som fortfarande kryper... men men, det är ändring på det nu
  • Mitt hjärta är du

Atelli: hej! Vill du berätta mer? Är verkligen behov av utbyte när det gäller detta....

• ebbasmilladagny

Hej!
    Jag har en dotter som är 15 månader. Hon hoppar på rumpan. Hon kan inte sätta sig upp eller vända sig från liggläge. Hon kan inte åla/krypa eller stå på knä. Hon kan inte ställa sig upp eller sätta sig ner när hon står upp, men hon kan gå med stöd. Dock går hon väldigt stelt och mest på insidan av fötterna.

Vi går hos en sjukgymnast och hos en neurolog för att ta reda på så det inte ligger någon sjukdom bakom att hon är så svag. De har upptäckt att hon har väldigt svaga reflexer. Mer vet vi inte än.

Vad roligt att läsa att flera små har börjat gå nu.

• karinALICEsonny

Hej!

ni som har barn som är något sena i utvecklingen...

hur många ord pratar/pratade ditt barn när det var runt 2 år??
    och när började det gå sina första steg själva??

mvh karin

• Muchi83

Min son är 19 månader och han säger mamma, dadda, momo, brum brum, ne ne, kocka. Han kan ta några steg men vågar inte riktigt.

• Babybalo
    oliversmamma85 skrev 2009-04-22 13:23:12 följande:
    min son är 6 månader och har inte ens visat tecken på att börja krypa.
    Det är verkligen inte ovanligt eller sent...
  • Flickan och kråkan
    Oj, nej, det är verkligen inte sent. Vår kille hade inte ens börjat rulla åt något håll när han var halvåret. Han började krypa när han var 9 månader och gå när han var 15 månader + 1 vecka. Jag skulle inte säga att vår kille är sen, däremot är han inte tidig utan tar saker och ting med en gnutta ro. 16 månader idag och säger inte särskilt mycket. Det är mamma, babba (pappa) och så ma = mjau/katt, mö = mu/ko och drrrrr = tiger-grrrr
  • jordgubbe0812

Det kan vara lätt att bli lurad av många superbäbisar på familjeliv.
    Men det vanligaste är att lära sig krypa mellan 7-10 mån.
    Se www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
    för en sida men ganska bra steg.

• Muchi83

Min son har alltid typ hasat sig fram på ett ben. Alltså aldrig typ krypt förrän nu. Han är 1 ½ år. Men som sagt så hoppar vissa barn helt över det också.

• s v e a

Jag var över hos en kompis igår vars dotter är 16 månader. Hon har alltid varit lite senare än de andra barnen (samma som min son)
    Hur som helst, en läkare i tyskland (hon är där ifrån) hade tittat på henne och sett att tjejen har några slags muskelknutor i nacken som gör det svårt för henne att röra på sig. Hon har aldrig lärt sig krypa, utan sitter och hasar sig fram. Hon kan ställa sig upp, men benen är som "gele" och ingen direkt styrka. Läkaren tryckte lite i nacken och efter det kunde hon röra på sig mycket bättre.

Nu är ju inte detta fallet med min son, han har bara varit ointresserad helt enkelt, men det kanske är någon annan som känner igen sig och kan fråga era läkare?

kram alla

• Chipotle

Här hakar jag på! :)

Min dotter är snart 15 månader och går inte själv ännu. Men hon är på gång. Hon har vart lite sen med allt grovmotoriskt men hon har ändå alltid utvecklats i sin takt.

Skönt med en tråd utan massa skryt om mirakelbarn. :D

• Zam

hej, min dotter är snart 10 månader och kan inte sitta själv, inte krypa, inte vända sig helt från mage till rygg eller tvärtom, kan inte stå upp om man håller henne, inte hoppa i hopp gunga. på bvc säger dom att allt är normalt, men jag kan värkligen inte låta bli att oroa mig för att det skulle vara nått fel, spciellt som tiden bara går och det inte händer så mycket.
    hon har börjat försöka sätta sig upp, som små "sitt ups" hon känns ju inte efterbliven, glad och social, men är fortfarande som en liten bäbis.
    vad tror ni?

• Flickan och kråkan
    Zam skrev 2009-04-27 10:21:05 följande:
    hej, min dotter är snart 10 månader och kan inte sitta själv, inte krypa, inte vända sig helt från mage till rygg eller tvärtom, kan inte stå upp om man håller henne, inte hoppa i hopp gunga. på bvc säger dom att allt är normalt, men jag kan värkligen inte låta bli att oroa mig för att det skulle vara nått fel, spciellt som tiden bara går och det inte händer så mycket. hon har börjat försöka sätta sig upp, som små "sitt ups" hon känns ju inte efterbliven, glad och social, men är fortfarande som en liten bäbis. vad tror ni?
    Vet du vad. Jag tycker att du ska be att få komma till en sjukgymnast eftersom du känner dig lite fundersam och orolig. Inte för att jag tror att något är galet, utan för att de är oerhört duktiga på barns motorik och har ett lite annorlunda perspektiv på saker och ting än BVC. Kunnigare helt enkelt. Vi gick hos sjukgymnast första månaderna, för att vår kille var lite sen med att bli stadig i nacken. Det var suveränt. Han har alltid tagit saker och ting med en gnutta ro.....och allt är ok....men ibland hamnar man i FL-fällan m.m. där "alla" barn gör allt supertidigt
  • vanilla

Hoppar in här också. Min son har nyligen börjat äta men vi är fortfarande på puréstadiet (har ammat innan). Sen ett par veckor tillbaks får man stoppa in en sked i munnen på honom, han har tom börjat smaka på saker han har i handen, tex en brödbit. Den senaste veckan äter han tom rejält. Kanske en halv burk fruktpure och en dl vaniljyoughurt vid ett tillfälle. Matpureer är däremot inte så intressant.

Han sitter själv utan stöd och håller i saker och har även börjat kombinera två saker genom att slå ihop dem.

Han har inte visat något intresse för att ställa sig upp och verkar inte direkt intresserad av att krypa heller. Det verkar inte vara något fel på honom, han står gärna i knäet och verkar ha ganska starka ben.

Han fyllde ett år i fredags.

• Mammatill3småliv
    Fiaflorist skrev 2009-01-26 12:43:33 följande:

har en son på 3,5 år som pratar orent för sin ålder, han är helt enkelt svår att förstå

bvc har påpekat detta och rekommenderar talpedagog men vi har ej tagit ställning till det än

Hej

Vet att detta är 10 år gammalt tråd

Men hur har det gått för din son??
Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!