Inlägg från: Babybalo |Visa alla inlägg
  • Babybalo

För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!

Min son är 8,5 månader och vägrar äta annan mat än bröstmjölk! Det går inte att peta i honom någonting!!
    Han kan inte heller vinka, klappa händer, slå ihop två klossar, peka eller prata. Däremot ålar han, reser sig upp mot allt och går runt möbler. Han verkar fokusera på det grovmotoriska...

• Babybalo

Tack, kvinna 86! Ja, läser man här så känns det ju väldigt sent att inte kunna vinka och klappa. De flesta verkar kunna det i 6-månadersåldern på FL!
    När det gäller pratet så säger min son dadada och gagagaga när han är riktigt på hugget. Någon enstaka gång tititidada, vilket skulle kunna, med myyyycket god vilja tolkas som titta där!

• Babybalo

Oj, vet inte vad den arga röda gubben kom ifrån! Det var inte meningen att ha den där!

• Babybalo

Vittra, skönt att höra!
    Min BVC-sköterska jagar på om att sonen skall kunna det vid 10-månaderskontrollen, vilket gör mig lite orolig... Tids nog börjar han väl vinka och klappa som alla andra!

• Babybalo

Vittra, det låter underbart att slippa! Här är det en sådan hets, tycker jag... Jag trodde att BVC hade ett program som de gick efter i hela Sverige, men det verkar ju inte vara så. Här "skall" barnen vid 10 månader kunna klappa händerna, slå två klossar mot varandra, vinka, behärska pincettgreppet, förstå enstaka ord och kunna resa sig och gå längs möbler.
    Om inte barnet kan det så blir man ju (jag iaf, som är en noj-mamma av stora mått) orolig att något är fel!

• Babybalo

På vilket sätt är hon två månader sen? Hon är ju jätteduktig som sitter helt stadigt. Fallskyddsreflex skall väl barnen ha vid 10 månader, tror jag...

• Babybalo

Natty, vad säger BVC? Att inte kunna gå och prata är ju inte helt ovanligt vid 16 månader. Kryper hon? Går längs möbler, eller tar sig fram på annat sätt? Verkar hon förstå enklare saker, som typ var är lampan, hämta bollen osv.?

• Babybalo

Jag tycker inte heller att hon verkar sen!

• Babybalo

Vilken bra länk, stas!

Jollrar din dotter inte nyanserat alls, eller litegrann?

En granne till mig, som är logoped, sa att nästan alla barn börjar jollra tvåstavigt någon gång mellan 6 och 10 månader.

• Babybalo

Då är hon säkert på G nu!
    Min son började med några försiktiga och sparsamma dadada i slutet av december. Nu för några veckor sen började det lossna rejält, blabla, wawawa, dädädä, tititi låter det nu. Men absolut inget mamama eller papapa än! Väntar och längtar...

• Babybalo

Lolabe, jag tror inte alls att det spelar någon som helst roll om barnet är tidigt eller sent... Det borde jämna ut sig i slutändan! Min lillebror som gick först vid 18 månader är idag betydligt mer atletisk än vad jag är, som gick vid 10 månader...

• Babybalo

Vi har inte heller fått den där boken från BVC! Jag har hört många prata om den, men här i Stockholm får man den inte (iaf inte i Nacka)!

• Babybalo
    Muchi83 skrev 2009-04-20 08:32:04 följande:
    Spelar ingen roll på ålder. Alla får vara med =) Sonen har tagit sina första steg nu i alla fall. Så skönt =)
    Wow, vad härligt! {#lang_emotions_smile}
  • Babybalo
    oliversmamma85 skrev 2009-04-22 13:23:12 följande:
    min son är 6 månader och har inte ens visat tecken på att börja krypa.
    Det är verkligen inte ovanligt eller sent...
Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!