Inlägg från: Smuliz |Visa alla inlägg
  • Smuliz

För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!

Hej kikar in här. Har en likadan tråd, men det kanske är mer livat här

Min minsting Amanda är 8 mån, är under utredning för epilepsi och det har konstaterats nu i dagarna att hon är ca 2 mån sen i sin utveckling. SÅ hon är mera som en 6 månaders...

Hon sitter väldigt stadigt, men kan inte ta emot sej om balansen sviker...

Hatar å ligga på mage, ligger bara på underarmarna inte upp på händerna än.

Hur gör/gjorde era i den här åldern? Minns ni?

• Smuliz
    Svar på #20
    Hm, jag vet faktist inte på vilket sätt?! Hennes neurolog som sa det när han undersökte henne. Vad "ska" en 8mån kunna egentligen??
    Babybalo skrev 2009-02-01 00:34:01 följande:
    På vilket sätt är hon två månader sen? Hon är ju jätteduktig som sitter helt stadigt. Fallskyddsreflex skall väl barnen ha vid 10 månader, tror jag...
  • Smuliz
    Svar på #24
    Det har alltid varit "tjafs" på BVC. Hon är liten, vägde 2640g vid födseln och nu 8mån gammal väger hon 6460g , hon har hela tiden följt sin egen kurva, men den ligger ju under de kurvorna som finns med typ.

Hon är jättedålig på att äta. Men hon äter Tar tid, går trögt, har jämt gjort det.

Anledningen till att hon ska följas upp är att hon drabbats av epilepsi i december. Och då är det vanligt att de kommer efter i utvecklingen. Vet inte om de är för kritiska eller om hon är så pass sen.

Svårt sånt där.
  • Smuliz
    Svar på #30
    Linnarskär 07 skrev 2009-02-04 00:21:44 följande:
    Hoppar in på denna tråd. Har en liten tjej på 14 månader som alltid varit sen. Rullade först när hon var 7 mån, satt helt själv vid 10 mån men stadigt vid kanske 11 mån. Hon kryper och går inte. Hon kan inte ställa sig upp från sittande läge, alltså dra sig upp med hjälp av möbler mm om man inte hjälper till litegrann. Hon kan inte sätta sig ner från stående. Hon är väldigt sen med allt. Vet inte vad det beror på men nu märker man på henne att hon är väldigt frustrerad pga att hon vet vad hon borde göra men kna inte göra det. Hon har alltid hatat att ligga på mage och jag tror det är därför hon inte kryper.Dessutom är hon liten, hon är 70 cm och väger 7,5 kg så alla tror att hon är typ 10 månader eller nåt sånt.
    Intressant att är liten också. Det är ju min tös me

Har du fått gjort nån "utredning" genom BVC eller va säjer dom?

EN del barn är väl helt enkelt bara lite senare än andra
  • Smuliz
    Svar på #32
    Dollheart82 skrev 2009-02-04 21:00:49 följande:
    Hej allihopa har också en dotter som är lite sen med vissa grejer. Jag skulle dock vilja säga till alla att inte vara så negativa till om bvc kollar upp saker lite extra, var glada för det i stället, är det något, måste man ju veta för att kunna hantera det och få rätt stöd och hjälp. Jag har nog varit lite tvärtemot och nästan tjatat på bvc om att de ska kolla saker jag tyckt varit märkligt. Självklart utvecklas alla barn olika osv, men det är ingen förolämpning att bvc gör en utredning eller extra koll, tvärtom!!! Däremot ska de kanske vara mer försiktiga i sina kommentarer, "om att ja det här var ju märkligt..." osv när det ändå inte är något de tänker kolla vidare. Och så måste vi föräldrar försöka sluta jämföra barnen, men oj vad svårt med alla dessa skryttrådar runt omkring oss... Våra barn är ju de underbaraste och finaste som finns. Tidiga eller sena, med diagnoser eller utan:)
    I mitt fall var det tvärtom, jag förstod tidigt att det var nåt "galet" med min dotter, men bvc skyllde allt på mej, att jag inte lät henne ligga på mage tillräckligt mkt osv...
  • Smuliz

Min dotter har börjat göra en knepig sak sista dagarna. Hon kan ju sitta själv, men inte ta emot sej så om hon faller så faller hon bara. Men de senaste dagarna har hon börjat med att kasta sej handlöst bakåt ?? Hela tiden. Känns som att hon backar i utvecklingen eller är det här något de brukar göra!?

Hon har ju kunnat suttit hur länge som helst själv å lekt, men nu har hon som sagt kommit på det här "farliga" istället

• Smuliz
    Svar på #51
    Älsko skrev 2009-02-08 13:02:25 följande:
    vissa föräldrar tror jag tävlar här på fl, och ord som mamamama papapapa är genast ett konkret mamma och pappa vilket är fel..min dotter, hon kan inte stå själv länge utan att hon tippar hon kan inte åla fram bara bak, inte krypa, men börjar resa benen lite, inte klappa händerna och inte säga ett ord äter mest bröstmjölk.. Hon är 9 månader..Men jag oroar mig inte Bvc säger att allt är normalt..
    Äter hon inte heller mycket mat/gröt? Min tös är jättesvår å få i annat än välling...
  • Smuliz
    Svar på #63
    Niccipicci skrev 2009-02-10 22:45:09 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden men har en liten tjej på 2,5 månad som läkarna tycker har lite svag nacke. Hon orkar bara hålla upp huvudet några sekunder när hon ligger på mage. Nu har ju jag blivit jätteorolig över detta.När kunde era barn hålla upp huvudet?
    Min dotter hade problem med nacken. Hon var 4 mån innan hon orkade hålla upp huvudet när hon låg på mage. Då hade barnmottagningen nyss upptäckt att hon hade ett "fel" så vänstra nackmuskeln va för kort, och den högra för "slapp". Så vi fick börja träna med en sjukgymnast och vips efter bara 2 dagars träning så kunde hon hålla upp huvudet

Behöver såklart inte vara det, men det var visst vanligt sa barnläkaren.
  • Smuliz
    Svar på #68
    Niccipicci skrev 2009-02-11 12:51:28 följande:
    .Smuliz - Hur tränade dom henne hos sjukgymnasten? Tänker om det är nått man kan göra själv?
    Det va väldigt viktigt att man gjorde rätt. Jag rekommenderar att du tar upp det med BVC så du får en kallelse till sjukgymnast, för dom ska följa upp. Jag har trott att våran tjej blivit helt bra för det syns inget alls på henne, men dom ser att det inte är helt 100 än...

Iallafall, så fick man lära sej vilken sida som är för kort, och den skulle man stretcha (vilket ja tycker är lite otäckt...) och den andra sidan ska man träna.

Fick hålla henne på sidan, så hon tar i med dom rätta musklerna.

Men som sagt, jag rekommenderar att du tar upp det med BVC.
  • Smuliz
    Svar på #74
    Niccipicci skrev 2009-02-11 22:06:34 följande:
    Smuliz skrev 2009-02-11 18:36:17 följande:
    Jag ska ju på rutinläkarbesöket hos bvc imorgon som tur är och ska ta upp detta med dom då. Har läst länken här ovanför och jag måste säga att det verkar som att min lilla tös lider av torticollis. En av bilderna på det tillplattade huvudet kunde lika gärna ha varit på min tjej.
    Ja så såg min också ut. Hoppas ni kommer tillrätta med problemet
Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!