Inlägg från: Niccipicci |Visa alla inlägg
  • Niccipicci

För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!

Nu har jag inte läst hela tråden men har en liten tjej på 2,5 månad som läkarna tycker har lite svag nacke. Hon orkar bara hålla upp huvudet några sekunder när hon ligger på mage. Nu har ju jag blivit jätteorolig över detta.
    När kunde era barn hålla upp huvudet?

• Niccipicci

Tack för era svar Nu känns det bättre.

Jag stoppar inte armarna under henne. Ska prova det. Hon blir dock inte arg när jag lägger henne på mage men hon provar lyfta lite och så orkar hon typ några sekunder sen lägger hon sig bara med huvudet på sidan och filosoferar. Gör som inga större ansträngningar.

Det där med för kort nackmuskel kan jag tänka mig att hon har problem med. Hon vill gärna bara ligga och sova (på rygg) med huvudet alltid mot vänster. Så huvudet har ju börjat bli lite platt på den sidan. Jag försöker lägga henne åt andra sidan men hon snurrar tillbaka det. Ska ta upp detta med Bvc nästa gång.

Smuliz - Hur tränade dom henne hos sjukgymnasten? Tänker om det är nått man kan göra själv?

• Niccipicci

Provade idag och stoppade armarna under kroppen men dom åkte ju fram så då höll jag fast dom där under och märkte att när jag höll handen på ena sidan lite som stöd under ena armhålan typ så höll hon upp huvudet och högt och länge Hon är ju som lite tung åt ena sidan så hon vill tippa ditåt när hon lyfter. Kanske därför hon inte orkar riktigt för att det blir extra tungt då?? Och sen höll jag henne på min arm i luften och då var hon som ett spänt U. Förut när man hållt henne så har hon varit som en slak spagetti. Vet inte om det var en slump bara idag eller om hon helt plötsligt kom på hur man gör iomed att jag höll lite i sidan?! Ska prova mer sen.
    Tack för alla era svar och bra förslag

• Niccipicci

Smuliz skrev 2009-02-11 18:36:17 följande:

Svar på #68Niccipicci skrev 2009-02-11 12:51:28 följande: Det va väldigt viktigt att man gjorde rätt. Jag rekommenderar att du tar upp det med BVC så du får en kallelse till sjukgymnast, för dom ska följa upp. Jag har trott att våran tjej blivit helt bra för det syns inget alls på henne, men dom ser att det inte är helt 100 än... Iallafall, så fick man lära sej vilken sida som är för kort, och den skulle man stretcha (vilket ja tycker är lite otäckt...) och den andra sidan ska man träna. Fick hålla henne på sidan, så hon tar i med dom rätta musklerna. Men som sagt, jag rekommenderar att du tar upp det med BVC.
    Jag ska ju på rutinläkarbesöket hos bvc imorgon som tur är och ska ta upp detta med dom då. Har läst länken här ovanför och jag måste säga att det verkar som att min lilla tös lider av torticollis.
    En av bilderna på det tillplattade huvudet kunde lika gärna ha varit på min tjej.
  • Niccipicci

Nu har vi varit på Bvc. Alltså måste säga..vad är det för folk som får jobb på Vc i alla fall våran. Dom känns helt inkompetenta allihop och man får inga raka besked överhuvudtaget. Deras mesta uttryck är vi avvaktar och ser hur det går. Tur att jag också har tid på Barnkliniken så man kan känna sig lite tryggare i alla fall.
    Läkaren idag tyckte att nacken kommer bli starkare snart. Han verkade inte tycka det var nått konstigt??! Tittade inte ens på hennes snea huvud fast jag påpekade det och sa att han trodde bara att hon föredrog att ligga på ena sidan och lägger vi henne på andra sidan med en kudde bakom så hon inte kan falla över på den sida hon föredrar så kommer det gå till sig. Men vi avvaktar!! sa han.

Sen kommer jag in till BM som tycker att hon är allt lite svag och började prata om hjärtfel eftersom hon samtidigt är liten i maten och sover rätt mycket. Eller har gjort det i alla fall. Det börjar bli bättre nu och hon är vaken mellan 1-2 timmar varje gång hon äter. Det känns väl rätt normalt för åldern??
    Till saken hör att det är i nuläget 8 olika läkare varav 3 överläkare som lyssnat på henne och säger att allt är ok. Borde inte i alla fall någon av dom ha upptäckt om det är något med hjärtat.
    Men hon säger också Bm. Vi kör på så här och ser hur det går!!
    Gaah! Jag blir tokig på människorna.

mamma till två juveler - Vad skönt att ha att göra med vettiga människor som förstår att vissa barn är lite mer sen.

Har kollat på Growingpeople (en sida som Bvc rekommenderar) och hittat en tabell över när barnen "ska" kunna olika saker. Och ex lyfta på huvudet gör dom vanligen mellan 2-3 månader och senast 4-5 månader. Och min tjej är ju 2,5 månad. Och hon kan ju hålla upp huvudet dock inte så länge. Så varför denna hysteri som bara gör föräldrar oroliga.

Det blev långt det här men jag blir ju så upprörd

• Niccipicci

smuliz - Du får ta upp det med bvc nästa gång du går dit.
    Men jag har fattat det så att om dom har hjärtfel så orkar dom inte äta och går därmed upp dåligt i vikt.
    Min tjej är "liten" i maten på så vis att hon blir mätt fort. Verkar inte som hon inte orkar äta. Men jag ska be dom vara noggranna vid nästa besök på barnkliniken. Ska dit 9:e Mars igen.
    Det kan ju också vara så för dig också att eftersom dom äter så lite så blir dom trött pga att dom får i sig för lite energi.

Frösöblomster - Jag har köpt en sån där sidokudde ez sleep till henne idag. En sån som gör att hon inte kan falla över på sin favoritsida när hon ligger och sover. Sen ska vi försöka ligga på mage flera korta stunder varje gång hon är vaken. Nu blir det hårdträning och har det inte gett resultat till 9:e Mars så ska jag be om att få gå till sjukgymnast.

• Niccipicci

leeena skrev 2009-02-13 22:26:07 följande:

Niccipicci Ett tips för dej om du vill hjälpa din dotter att träna magläge/lyfta huvudet ! Ta en handduk och rulla den till en "korv",lägg den sedan som ett U framför och under din dotters bröst och lägg henne så att hon har armarna och händerna framåt. Genom att göra så så kan hon inte lägga armarna vid sidan och får ett mycket bättre stöd till att orka hålla huvudet! Ett tips som jag fick när jag gick till sjukgymnasten med mina tjejer!
    Det är ett bra tips

Vi tränar jättemycket nu och det är helt sjukt hur fort det har gått framåt. Sen den dagen, vad är det nu..3 dagar sen som jag kom på att jag håller lite på ena sidan så hon inte faller åt sidan så har hon blivit helt otroligt stark redan. Men hon är grymt sne i huvudet. Har jag henne sittandes så är hon helt vriden mot neråt/vänster. Men enligt Bvc läkaren ska ju det gå till sig när hon blir starkare i nacken...Jaja, vi får väl se.
    Annars vet jag ju tack vare den här tråden att jag ska be att få komma till sjukgymnast.

Förövrigt så verkar hon inte gilla sidokudden Hon sover jättedåligt, och vaknar hela tiden. Så nätterna får hon sova utan den tills hon vant sig lite.
Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!