• Skehamn09

Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......

Du kan bara rädda en....Hunden har du haft länge och älskar innerligt...

Barnet känner du inte...du vet inte vems barn det är...Men det ser ut att vara runt 6 mån gammalt och det är en flicka.

Vem räddar du....??

Den du väljer bort brinner inne....Finns inga möjligheter att rädda båda...EN DÖR!
    Inga hjälteinsatser i världen hindrar det...

Jag hade räddat barnet utan att tveka...Skulle aldrig kunna leva med mig själv efter att ha bidragit till en bebis död.

• Svar på tråden Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......
  • Mavros

det beror på situationen:

Om jag kommer in i ett hus fyllt av rök utan att veta vem som är inne tar jag det som är närmast, bebis eller hund

Om jag vet att min hund där inne men inte bebisen tar jag hunden.

Om jag vet att det ligger en bebis där inne men inte hunden tar jag bebisen

Om jag tar hunden som jag vet är i huset men hör bebisen på väg ut tar jag båda oavsett vad du säger.

Om huset är helt övertänt går jag inte in.

• Millimina

Mavros skrev 2008-12-29 14:53:36 följande:

det beror på situationen: Om jag kommer in i ett hus fyllt av rök utan att veta vem som är inne tar jag det som är närmast, bebis eller hund Om jag vet att min hund där inne men inte bebisen tar jag hunden. Om jag vet att det ligger en bebis där inne men inte hunden tar jag bebisen Om jag tar hunden som jag vet är i huset men hör bebisen på väg ut tar jag båda oavsett vad du säger. Om huset är helt övertänt går jag inte in.
    Nu är det säkert fler som protesterar, men hela poängen med ett etiskt dilemma är att man tvingas välja. Du måste välja, hund eller barn.
  • Warspirit

Ja, hoppas på man aldrig hamnar i den situationen, men barnet skulle jag rädda. Ingen tvekan där. Säkerligen skulle man försöka sig på en rövare eller två och sveda sitt skinn mer än hälsosamt så att säga, men går det inte och man hamnar i ditt lilla scenario, så skulle jag, som sagt, tveklöst rädda barnet.

• Mavros
    Millimina skrev 2008-12-29 14:56:38 följande:
    Mavros skrev 2008-12-29 14:53:36 följande: Nu är det säkert fler som protesterar, men hela poängen med ett etiskt dilemma är att man tvingas välja. Du måste välja, hund eller barn.
    Och min poäng är att det inte finns något poäng med liknande sk. etiska dilemman.
  • Sommaren2006

Barnet,utan att tveka.
    Barnet som antagligen inte kan krypa eller gå har inte en chans att ta sig ut själv,men såvida inte hunden är benlös så kan den ta sig ut själv,JAG kanske inte kan rädda båda. Men hunden kan rädda sig själv. Står också i TS att jag har haft hunden länge så den är gammal,barnet har inte ens börjat sitt liv...så tänker jag iaf

• Candra

Sommaren2006 skrev 2008-12-29 15:16:17 följande:

Barnet,utan att tveka. Barnet som antagligen inte kan krypa eller gå har inte en chans att ta sig ut själv,men såvida inte hunden är benlös så kan den ta sig ut själv,JAG kanske inte kan rädda båda. Men hunden kan rädda sig själv. Står också i TS att jag har haft hunden länge så den är gammal,barnet har inte ens börjat sitt liv...så tänker jag iaf
    5 år är väl länge? Och en 5-årig hund är inte gammal.

Jag vet ännu inte vad jag hade gjort, men jag har svårt att se mig lämna min bästa vän där inne.
  • Cinza

Helt ärligt. Ja, dessa trådar kan kännas fjantiga och en liknande situation kommer förmodligen aldrig att uppstå, men HUR kan det vara svårt att välja??? Det borde vara självklart.

• Vroooooom
    Mavros skrev 2008-12-29 15:11:19 följande:
    Och min poäng är att det inte finns något poäng med liknande sk. etiska dilemman.
    Den enda poängen är väl att man får möjligheten att förfasa sig över andra människors val Räcka ut tungan

Mitt svar på TS är att jag kan inte välja. Jag skulle gå sönder om jag tvingades lämna kvar min hund och samma sak med barnet. Förhoppningsvis om jag stöter på ett brinnande hus med min hund och ett barn inuti så är jag fortfarande så påhittig att jag lyckas få med mig båda ut.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Sommaren2006

Candra skrev 2008-12-29 15:17:47 följande:

Sommaren2006 skrev 2008-12-29 15:16:17 följande:
    5 år är väl länge? Och en 5-årig hund är inte gammal.Jag vet ännu inte vad jag hade gjort, men jag har svårt att se mig lämna min bästa vän där inne.
    vart fick du 5 år ifrån? även om 5 år inte är gamalt för en hund så är den ju äldre än barnet eller hur?
Svar på tråden Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......