• Skehamn09

Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......

Du kan bara rädda en....Hunden har du haft länge och älskar innerligt...

Barnet känner du inte...du vet inte vems barn det är...Men det ser ut att vara runt 6 mån gammalt och det är en flicka.

Vem räddar du....??

Den du väljer bort brinner inne....Finns inga möjligheter att rädda båda...EN DÖR!
    Inga hjälteinsatser i världen hindrar det...

Jag hade räddat barnet utan att tveka...Skulle aldrig kunna leva med mig själv efter att ha bidragit till en bebis död.

• Svar på tråden Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......
  • bodimit

barnet hade jag räddat!
    för även om hunden hade varit min bästa kompis och jag haft den länge så skulle ju barnet ha ett mycket längre liv. och hunden kanske inte skulle ha mer än 2-3 år kvar att leva? (om jag haft den länge alltså) Men självklart skulle jag ha mått JÄTTEDÅLIGT av detta val om det nånsin skulle hända mig.

• Leoella
    enlitenbitkaka skrev 2009-01-04 16:22:17 följande:
    Att jag skulle riskera livet för ett djur?
    Snarare OFFRA livet.
    Det jag inte kan förstå är hur man kan tycka att ett djurs liv _någonsin_ är mer värt än en människas. Sitt eget eller andras.
  • LunaLunatic

Jag har katt, inte hund. Så jag skulle i första hand ta katt X, får jag inte tag i henne tar jag en av de andra.

• LunaLunatic

Kan tillägga att någon annans barn är dens ansvar. Mina djur är mitt.
    Trevligt att leka necromancer med tråden

• Tusentand

Räddar bebisen självklart, tänker att hunden eventuellt skulle kunna springa ut själv men det kan ju inte bebisen, sen är det ju bisarrt att ens tänka tanken på att inte rädda en människa.. Även jag har varit en sån där som tyckt att mina katters liv har varit lika mycket värt som människors, men det var tills jag blev vuxen och fick egna barn, skulle faktiskt offra alla mina katter för att rädda en okänd bebis, även om man känner sig som en skurk när man tänker tanken.

• ellla

barnet självklart, skulle inte kunna leva med mig själv annars.

• ellla

LindaRebecca skrev 2009-01-02 00:24:03 följande:

Lindispindis84 skrev 2009-01-01 21:52:52 följande:
    Mjoho, då skulle nästintill hela FL bli dömda för MORD då de i en annan tråd där frågan var om man skulle rädda en pedofil, de flesta svarade NEJ. (inte jag, liv som liv.)Då VALDE de ju att INTE rädda denne. Alltså: MORD (i Ditt tycke)...
    Ja nu vet du säkert att det inte är mord att inte rädda en annan människa.
  • fem i familjen

skulle rädda bebisen!
    Men jag skulle tjuta blod över min döda hund (nu är jag ju rädd för hundar och skulle aldrig skaffa en sånn,men frågan var ju hypotetisk)

• kajsa27

Fick en liknande diskussions-fråga på en kurs på lärarprogrammet. Slutsatsen där var att man räddar ALLTID människor i första hand. De är värda mest i sådana här sammanhang tydligen. Skulle själv också välja barnet i denna situation.

Svar på tråden Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......